Project Algemene Vakken PAV Project Algemene Vakken
Wat gaan we bespreken? Een korte schets -> Doel -> Hoe dit doel bereiken? De 6 fundamenten Soorten werkvormen Media De didactische pijlers
Een korte schets DOEL BSO LEERLING PRAKTIJKVAKKEN PAV ARBEIDSMARKT MAATSCHAPPIJ Bron:PAVVaardig
DOEL PAV Leerlingen voorbereiden op een leven in de maatschappij Basisvaardigheden Attitudes PAV Functionele vaardigheden
Hoe dit doel bereiken? Functionele vaardigheden - Thematisch geïntegreerd thematisch Actief en afwisselend Aangepast niveau - Geïntegreerd - Actief en afwisselend - Aangepast niveau BSO-leerling Bron:PAVVaardig
De 6 fundamenten PAV = Functionele vaardigheden - Organisatiebekwaamheid - Functionele taalvaardigheid/tekstgeletterdheid - Functionele rekenvaardigheid - Informatieverwerving en –verwerking - Tijd- en ruimtebewustzijn - Maatschappelijk bewustzijn, zelfstandigheid en weerbaarheid
De 6 fundamenten VOEDING Een week de eetgewoontes bijhouden (organisatiebekwaamheid + zelfstandigheid) Via internet info opzoeken over voedselpiramide, de eigen eetgewoontes vergelijken en hun conclusies trekken (informatie verwerven en verwerken) Recept: hoeveelheden afmeten (functionele rekenvaardigheden) en recept uitvoeren door instructies te volgen (functionele taalvaardigheden) Nieuwsberichten over voeding (bv. hongersnood, voedseloverschotten, …) bespreken (tijd en ruimte)
Soorten werkvormen OLG (onderwijsleergesprek) Woordspin Placemat Hoekenwerk Analyseren van cartoons Werken met protestsongs Stiftgedichten …………………
GESTRUCTUREERD Werkvormen HET OLG (onderwijsleergesprek) - Dialoogvorm !!! * Geen eenrichtingsverkeer * Gemeenschappelijk doel * Iedereen betrekken * Begeleidende rol (tijd, organisatie, verloop) Inzichten Nieuwe vragen GESTRUCTUREERD
WOORDSPIN Werkvormen Klas als geheel weet veel 1 lln weet een beetje Beginsituatie Leefwereld! Bord Digitaal Foto’s - Mindmeister - Emindmaps - Bubbl
Werkvormen Stappenplan: Lln werken in groep (timekeeper, bemiddelaar, secretaris, woordvoerder) Leerkracht geeft een opdracht Lln noteren individuele ideeën (A,B,C,D) Lln overleggen over ideeën Antwoord(en) Klassikale uitwisseling PLACEMATS A B ANTWOORD(EN) D BV: oorzaken hongersnood, wat heb je nodig om…, ontwerpen muziekkwis C
Werkvormen HOEKENWERK Werkwijze: - Klas wordt ingedeeld in verschillende hoeken - Iedere hoek bevat een opdracht binnen eenzelfde thema - Lln werken per hoek - Verbetersleutel vooraan in de klas - Alle hoeken moeten behandeld zijn = duidelijk en eenvoudig = eigen leren in handen
Werkvormen HOEKENWERK Rol leerkracht: - goede selectie - goede organisatie - goed leerklimaat Voordelen: - lln kiezen zelf de opdracht - lln leren tijd zelf indelen - lln leren redeneren vanuit verschillende leerstijlen - lln leren planmatig werken - motivatie en betrokkenheid
Werkvormen HOEKENWERK Voorbeeld a.d.h.v. beroemde foto’s
Werkvormen ANALYSEREN VAN CARTOONS / PROTESTSONGS KIAM - LIAM
Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken - Interpreteren - Actualiseren - Mening
Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken (Ik zie …) - Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)
Werkvormen KIAM voorbeeld a.d.h.v. Little Kadago
Werkvormen LIAM = Werken met / analyseren van protestsongs - Luisteren (Ik hoor …) - Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)
Werkvormen KIAM –LIAM Voordelen ??? Lln leren: - anders kijken of luisteren - komen in contact met nieuwe dingen - gaan op zoek naar verklaringen - contact met actualiteit / geschiedenis - nadenken/formuleren van een eigen mening - …
Werkvormen STIFTGEDICHTEN http://www.taalanderwijs.org/wp/2010/04/01/stiftgedichten-schrijven/
Media Zeer belangrijke plaats binnen PAV Facebook, Instagram, Twitter, … Smartboard, Ipad, smartphone, … Actualiteit (TV, radio, kranten, …)
Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, … Bv: Instagram * Actuabord in de klas * Instagramspel (stadsbezoek) * Instagramaccount op Ipad in de klas * ….
Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, … Bv: Facebook, Twitter *Veilig online * Eigen FB-gebruik in beeld *Twitter en rampen (invloed) *….
Media Smartboard, Ipad, smartphone, … Hoe te gebruiken? - Ipad, smartphone (a.d.h.v. actualessen QR-codes)
Media Actualiteit (TV, radio, kranten, …) Hoe te gebruiken? Samen middagnieuws kijken Radionieuws in de klas Kranten in de klas (www.krantenindeklas.be) - Tijdslijn maken voor in de klas
De didactische pijlers Aanschouwelijkheidsprincipe Activiteitsprincipe Herhalingsprincipe Integratieprincipe Differentiatieprincipe Beperkingsprincipe Geleidelijkheidsprincipe Belangstellingsprincipe
BEDANKT