Www.augent.be/enw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Onderwijsbeleidsplan
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
DPB Fysica Gent.
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Handelingsgericht samenwerken
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Startsessie ICT designteam Kunst en cultuur
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Toelichting IWT-Alo! Inspiratiedag CVO De Oranjerie 23 november 2017
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Regionaal Platform Ouderenbeleidsparticipatie Gent 26/06/2018 Gent
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Ouderenbeleidsparticipatie Bovenlokale structuren
Ouderenbeleidsparticipatie Bovenlokale structuren
Transcript van de presentatie:

www.augent.be/enw

Penvoerende instelling ENW AUGent = Associatie Universiteit Gent Voorzitter van het ENW AUGent = directeur van de AUGent De coördinator van het ENW AUGent staat in voor de algemene inhoudelijke en administratieve opvolging en realisatie van de doelstellingen en de meetfactoren die in de beheersovereenkomst vermeld staan.

Organisatiestructuur ENW AUGent Samenwerkingsverband 9 partnerinstellingen: - Universiteit Gent - Hogeschool Gent - Arteveldehogeschool - Hogeschool West-Vlaanderen - CVO Panta Rhei De Avondschool - CVO De Vlaamse Ardennen - PCVO Het Perspectief - CVO-IVO Brugge - Cvo Kisp

Interne organisatiestructuur Stuurgroep ENW AUGent De Stuurgroep van het ENW AUGent werkt beleidsvoorbereidend en beleidsuitvoerend. De Stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de partnerinstellingen en komt op regelmatige basis samen. Kerngroep ENW AUGent De Kerngroep van het ENW AUGent treedt adviserend op t.a.v. de Stuurgroep van het ENW AUGent. De Kerngroep bestaat uit afgevaardigden vanuit de Stuurgroep van het ENW AUGent en komt op regelmatige basis samen ter voorbereiding van de Stuurgroep.   Expertencommissie ENW AUGent De Expertencommissie van het ENW AUGent beoordeelt de projecten inhoudelijk en verleent de Stuurgroep een inhoudelijk advies over de projecten. De commissie is samengesteld uit experten die afgevaardigd zijn vanuit de diverse soorten partnerinstellingen van het ENW AUGent nl. Universiteit, Hogescholen en CVO’s èn die geen deel uitmaken van de Stuurgroep van het ENW AUGent. Projectgebonden overlegorganen Voor de projecten die door het ENW AUGent worden gefinancierd, zijn er projectgebonden stuurgroepen, werkgroepen en resonantiegroepen opgericht, waar de betrokken partnerinstellingen aan participeren, ter realisatie van de opgestarte projecten. Participatie aan externe overlegorganen Beleidsmatig. Projectgebonden.

Externe partners waarmee het ENW AUGent samenwerkt: Stagescholen Scholengemeenschappen - Pedagogische begeleidingsdiensten VLOR ENW’s van Brussel, Leuven, Limburg en Antwerpen …

Algemene ambitie In overleg met diverse partners: werken aan het verhogen van de kwaliteit van de lerarenopleidingen; bijdragen aan de verdere professionalisering van lerarenopleiders door het opstarten en faciliteren van vernieuwende projecten.

Doelstellingen Het uitbouwen van een partnerschap tussen de partnerinstellingen van het ENW AUGent. Het versterken van (vak)didactische expertise en professionalisering van lerarenopleiders binnen de lerarenopleidingen. Het optimaliseren van toegankelijkheid en gelijke onderwijskansen binnen de lerarenopleidingen met specifieke aandacht voor taal- en diversiteitsbeleid. Het ondersteunen en versterken van de lerarenopleiding op het vlak van vakdidactisch onderzoek. Het stimuleren van onderzoekspotentieel binnen de lerarenopleidingen. Het versterken van de ICT-competenties van de lerarenopleiders met het oog op het realiseren van de ICT-competenties bij de studenten/cursisten (toekomstige leraren) in de lerarenopleidingen en ICT-integratie in het onderwijs. Het aanbieden van mentorenvormingen en een elektronische leeromgeving aan de stagescholen en het creëren van synergie op vlak van praktijkcomponent. Het ondersteunen van de instellingen in het uitbouwen van een constructieve samenwerking met het werkveld. Het ondersteunen van aanpak van de interne en externe kwaliteitszorg binnen de CVO’s. Samenwerken met andere Expertisenetwerken en openstaan voor een associatieoverschrijdende samenwerking. Het opstarten van projecten die tegemoet komen aan de noden in de verschillende lerarenopleidingen. Het dissemineren van de projectresultaten via publicaties/studiedagen en de website: www.augent.be/enw Zorgen voor implementatie en een duurzame structurele verankering van de projectresultaten binnen de lerarenopleidingen.

Realisaties ENW AUGent Eerste Beheersovereenkomst 2007- 2011

Overzicht thema’s Gerealiseerde projecten Periode 2007-2011

Thema 1: Praktijkcomponent: Implementatie en optimalisatie Lio-baantraject Vorming decretale mentoren Vorming klas- en vakmentoren

Thema 2: Elektronische leeromgevingen Gratis aanbod van elektronische leeromgeving aan stagescholen. Ontwikkelen, implementeren en evalueren van een professionaliseringspakket voor het gebruik van ELO’s in het Secundair Onderwijs

Thema 3: Kwaliteitszorg Uitbouw kwaliteitszorgsysteem in de CVO’s

Thema 4: Onderzoek Film en/als geletterdheid: een praktijkgericht ontwikkelings-onderzoek voor de vakdomeinen Geschiedenis en Nederlands Een nieuw literatuuronderwijs voor een nieuwe leescultuur. Onderzoek naar een ontwikkeling van handelingsoriëntaties ter verbetering van de lerarenopleiding en het literatuuronderwijs. De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs binnen wereldoriëntatie en wiskunde toe te passen.

Thema 5: Didactiek en vakdidactiek Kennis- en vormingscentrum vakdidactiek. Ontwikkelen van didactisch materiaal voor professionele ontwikkeling van leraren in opleiding. Ontwikkelen van een digitale beeldbank met didactische handleiding voor gebruik in de opleidingen Bachelor kleuteronderwijs en lager onderwijs. Onderzoekscompetenties en actieve werkvormen binnen bètadidactiek. Artatouille: Kunst- en cultuureducatie: didactiek en implementatie.

Thema 6: Diversiteitsbeleid Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansenbeleid.

Naar een taalgerichte lerarenopleiding. Thema 7: Taalbeleid Naar een taalgerichte lerarenopleiding.

Einde periode eerste beheersovereenkomst 2007-2011 Start periode tweede beheersovereenkomst 2012-2015

Beoogde realisaties ENW AUGent Tweede beheersovereenkomst 2012-2015

Overzicht thema’s Projecten Periode 2012-2015

Thema 1: Professionalisering van lerarenopleiders op vlak van: ICT-competenties van lerarenopleiders (op interENW/RP-niveau) Vakdidactiek Thema 2: Stages/organisatie praktijkcomponent Mentorenvormingen Elektronische leeromgeving Thema 3: Taalbeleid Thema 4: Diversiteit/doelgroepenbeleid Thema 5: Onderzoeksondersteuning

Zie voor meer info over de werking van Dank voor uw aandacht! Zie voor meer info over de werking van het ENW AUGent: www.augent.be/enw