De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Rho adviseurs voor leefruimte
Vergunningverlening WBBE
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Algemene inleiding Wabo
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Wet Kwaliteitsborging in de bouw
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Beelden van de toekomstige samenwerking
Workshop Wetsvoorstel Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Kansen voor modernisering milieubeleid Dag van de Omgevingswet 1 oktober 2015 Chris Kuijpers directeur-generaal Milieu en Internationaal Eenvoudig Beter.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
RUIMTELIJKE KWALITEIT Presentatie voor de commissie Samen Wonen Gemeente Ridderkerk Donderdag 7 maart
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Kansenkaart geluid Discussie over de kansen voor geluid in het omgevingsplan Arthur Kramer Chrétienne Verhoeff Schakeldag 21 juni 2016.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Geluid van bedrijven in de Omgevingswet Jolanda Ribbers 21 juni 2016 Schakeldag RWS/InfoMil.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
PvA Nieuwe welstandsnota
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
De kansen en bedreigingen van kwaliteitsborging
De kansen en bedreigingen van kwaliteitsborging
Samenhang instrumenten omgevingswet
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Aan de slag met de Omgevingswet
Wijzigingen publiek bouwrecht en ICT aan de orde Peter de Haan
Wet kwaliteitsborging en ICT
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Project Handvatten Omgevingsplan
Welkom Slag-sessies Leeuwarden 17 januari Eindhoven 18 januari Utrecht 24 januari Zwolle 25 januari Gerd de Kruif #Slag-sessie.
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Private Kwaliteitborging
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Digitaal stelsel in de praktijk
Stelselherziening De kern Aanvullingswetten en -besluiten
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Inleiding Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning Hans in’t Hout (BZK) Schakeldagen RWS 26 juni 2018

Opbouw presentatie Knip in context stelselherziening Omgevingswet Aanleiding + doel knip Inhoud knip technische bouwvergunning ruimtelijke bouwvergunning Vergunningvrij bouwen technisch ruimtelijk Bruidsschat Relatie met wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen Verdere proces

Knip in context stelselherziening Omgevingswet De kern Omgevingswet Algemene Maatregelen van Bestuur Ministeriële regeling Invoeringswet en –besluit Als we het over de knip hebben dan hebben we over de instrumentele uitwerking die via de Invoeringswet en het Invoeringsbesluit leidt tot aanpassingen in de basis-AMvB’s.

Aanleiding knip Voor Achter Doorbraakgroepgemeenten: willen zelf meer vergunningvrij maken Vergunningvrij wordt voor bouwen en ruimtelijke toets op rijksniveau gereguleerd (voorbeeld: dakkapel voorkant wel – achterkant niet) Experiment Crisis- en herstelwet (artikel 6g) - geen technische toets In art 2.1 Wabo staat dat het is verboden te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij het rijk de betreffende bouwactiviteit in bijlage II van het Besluit omgevingsrecht vergunningvrij heeft verklaard. Dat een dakkapel voor niet mag en achter wel, dat wordt nu voor 100% bepaald door het rijk. Een aantal gemeenten is nu aan het experimenteren met gemeentelijke ruimte om meer vergunningsvrij te maken. Bijvoorbeeld Delft.   Voor Achter

Doel knip Meer ruimte scheppen voor technisch vergunningvrij bouwen Blijven borgen landelijke categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen Ruimte scheppen voor gemeentelijke uitbreiding categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen Uitwerking op basis van gelijkwaardig beschermingsniveau Naar huidig inzicht zouden we stappen kunnen maken om gemeenten meer vrijheid te geven om zelf bouwactiviteiten als ruimtelijk vergunningvrij aan te wijzen bovenop de huidige landelijke categorie vergunningvrij bouwen. 27 december 2018

De knip: splitsing technisch en ruimtelijk Bestemmingsplan Bouwverordening Gemeente: Welstand omgevingsplan Bouwbesluit Rijk: Besluit bouwwerken leefomgeving

Bouwtechnish Ruimtelijk Rijk bepaalt vergunningplicht In beginsel landelijk uniforme, locatie-onafhankelijke eisen BOR zonder de ruimtelijke eisen Toets aan Bbl Gemeente bepaalt vergunningplicht Afhankelijk van regels omgevingsplan Bijv. gesloten normen of open normen Kan per locatie verschillen Toets aan omgevingsplan Bullet 2: In beginsel landelijk uniforme, locatie-onafhankelijke eisen  Daarmee samenhangende vergunningplicht blijft op rijksniveau bepaald. Bullet 4: Vergunningvrij betekent straks niet dat het bouwen niet aan eisen moet voldoen. Het moet nog steeds aan de technische eisen van Bbl voldoen. Of straks iets ruimtelijk vergunningplichtig is bovenop de landelijk categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen, wordt bepaald door de keuze die de gemeente maakt in het omgevingsplan. Daarbij kan gemeente aantal zaken kiezen waaronder of regels over vergunningsplicht worden gedifferentieerd. Zo kan de gemeente een bouwactiviteit koppelen aan een ruimtelijke vergunningplicht of ruimtelijk vergunningvrij laten zijn, eventueel gekoppeld aan een melding- of informatieplicht.

Voorbeeld planregels (1) Een omgevingsvergunning bedoeld in artikel x wordt verleend, indien: in voldoende mate in parkeergelegenheid wordt voorzien de bezonning van belendende percelen niet onevenredig wordt aangetast (…) Bij het beginnen of veranderen van een activiteit, bedoeld in artikel x, wordt voldaan aan de volgende regels: - het bruto vloeroppervlak detailhandel bedraagt niet meer dan 1000 m2 - het aantal ligplaatsen in de recreatiehaven bedraagt niet meer dan 90 Je moet altijd als gemeente bij open normen mensen voldoende houvast bieden over hoe aan regel moet worden voldaan. Concreet maken, bijvoorbeeld via gemeentelijke beleidsregels over de toepassing van de open norm. Aan de andere kant van spectrum kun je werken met hele duidelijke normen als vloeroppervlakte etc.

Voorbeeld planregels (2) Degene die de activiteit als bedoeld in artikel x verricht voldoet aan de volgende regels: het geluidsniveau veroorzaakt door de activiteit bedraagt niet meer dan x dB de geuremissie veroorzaakt door de activiteit bedraagt niet meer dan x oug/m3 als 95-percentielwaarde (…)

Vergunningvrij bouwen onder de Omgevingswet Als je in gemeentelijke kring vraagt waar ze moeite mee hebben in de huidige landelijke categorie omgevingsvergunningvrij bouwen, zal vaak de huidige categorie bijbehorende bouwwerken worden genoemd.

Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen Huidige publieke technische toets  private kwaliteitsborging Geen preventieve gemeentelijke technische toets van bouwplan meer Betreft: thans vergunningplichtige bouwplannen vooralsnog alleen bouwplannen in gevolgklasse 1 Technische vergunningplicht voor gevolgklasse 1  bouwmeldingplicht Wetsvoorstel WKB bij Eerste Kamer in behandeling 25 juni 2015

Verdere proces Omgevingswet: gepubliceerd in Stb. 2016, 156 Vier basis-AMvB’s: in juli 2018 gepubliceerd in Staatsblad Invoeringswet: wetsvoorstel in juli 2018 naar TK Invoeringsbesluit: concept in najaar 2018 in bestuurlijke en publieke consultatieronde Omgevingsregeling: concept begin 2019 in bestuurlijke en publieke consultatieronde Inwerkingtreding basis- en invoeringssporen: 1 januari 2021 Het wetvoorstel Kwaliteitsborging in de bouw ligt al langere tijd in eerste kamer. Nog niet verwerkt in OW, zit ook niet in invoeringswet. Over een maand beleidsbrief naar 1e kamer om wetsvoorstel aan te nemen – naar verwachting vindt besluitvorming niet voor zomer reces plaats. Als het westvoorstel wordt aangenomen, moet nog inbedding in de Omgevingswet plaatsvinden. Wordt waarschijnlijk apart wijzigingsspoor. Inwerkingtreding van de kwaliteitsborging vóór 1 januari 2021 is mogelijk niet haalbaar. 27 december 2018

ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit twitter:#EenvoudigBeter LinkedIn groep Eenvoudig Beter site: rijksoverheid.nl en www.omgevingswetportaal.nl