De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning Hans in’t Hout (BZK) Schakeldagen RWS 26 juni 2018
Opbouw presentatie Knip in context stelselherziening Omgevingswet Aanleiding + doel knip Inhoud knip technische bouwvergunning ruimtelijke bouwvergunning Vergunningvrij bouwen technisch ruimtelijk Bruidsschat Relatie met wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen Verdere proces
Knip in context stelselherziening Omgevingswet De kern Omgevingswet Algemene Maatregelen van Bestuur Ministeriële regeling Invoeringswet en –besluit Als we het over de knip hebben dan hebben we over de instrumentele uitwerking die via de Invoeringswet en het Invoeringsbesluit leidt tot aanpassingen in de basis-AMvB’s.
Aanleiding knip Voor Achter Doorbraakgroepgemeenten: willen zelf meer vergunningvrij maken Vergunningvrij wordt voor bouwen en ruimtelijke toets op rijksniveau gereguleerd (voorbeeld: dakkapel voorkant wel – achterkant niet) Experiment Crisis- en herstelwet (artikel 6g) - geen technische toets In art 2.1 Wabo staat dat het is verboden te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij het rijk de betreffende bouwactiviteit in bijlage II van het Besluit omgevingsrecht vergunningvrij heeft verklaard. Dat een dakkapel voor niet mag en achter wel, dat wordt nu voor 100% bepaald door het rijk. Een aantal gemeenten is nu aan het experimenteren met gemeentelijke ruimte om meer vergunningsvrij te maken. Bijvoorbeeld Delft. Voor Achter
Doel knip Meer ruimte scheppen voor technisch vergunningvrij bouwen Blijven borgen landelijke categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen Ruimte scheppen voor gemeentelijke uitbreiding categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen Uitwerking op basis van gelijkwaardig beschermingsniveau Naar huidig inzicht zouden we stappen kunnen maken om gemeenten meer vrijheid te geven om zelf bouwactiviteiten als ruimtelijk vergunningvrij aan te wijzen bovenop de huidige landelijke categorie vergunningvrij bouwen. 27 december 2018
De knip: splitsing technisch en ruimtelijk Bestemmingsplan Bouwverordening Gemeente: Welstand omgevingsplan Bouwbesluit Rijk: Besluit bouwwerken leefomgeving
Bouwtechnish Ruimtelijk Rijk bepaalt vergunningplicht In beginsel landelijk uniforme, locatie-onafhankelijke eisen BOR zonder de ruimtelijke eisen Toets aan Bbl Gemeente bepaalt vergunningplicht Afhankelijk van regels omgevingsplan Bijv. gesloten normen of open normen Kan per locatie verschillen Toets aan omgevingsplan Bullet 2: In beginsel landelijk uniforme, locatie-onafhankelijke eisen Daarmee samenhangende vergunningplicht blijft op rijksniveau bepaald. Bullet 4: Vergunningvrij betekent straks niet dat het bouwen niet aan eisen moet voldoen. Het moet nog steeds aan de technische eisen van Bbl voldoen. Of straks iets ruimtelijk vergunningplichtig is bovenop de landelijk categorie ruimtelijk vergunningvrij bouwen, wordt bepaald door de keuze die de gemeente maakt in het omgevingsplan. Daarbij kan gemeente aantal zaken kiezen waaronder of regels over vergunningsplicht worden gedifferentieerd. Zo kan de gemeente een bouwactiviteit koppelen aan een ruimtelijke vergunningplicht of ruimtelijk vergunningvrij laten zijn, eventueel gekoppeld aan een melding- of informatieplicht.
Voorbeeld planregels (1) Een omgevingsvergunning bedoeld in artikel x wordt verleend, indien: in voldoende mate in parkeergelegenheid wordt voorzien de bezonning van belendende percelen niet onevenredig wordt aangetast (…) Bij het beginnen of veranderen van een activiteit, bedoeld in artikel x, wordt voldaan aan de volgende regels: - het bruto vloeroppervlak detailhandel bedraagt niet meer dan 1000 m2 - het aantal ligplaatsen in de recreatiehaven bedraagt niet meer dan 90 Je moet altijd als gemeente bij open normen mensen voldoende houvast bieden over hoe aan regel moet worden voldaan. Concreet maken, bijvoorbeeld via gemeentelijke beleidsregels over de toepassing van de open norm. Aan de andere kant van spectrum kun je werken met hele duidelijke normen als vloeroppervlakte etc.
Voorbeeld planregels (2) Degene die de activiteit als bedoeld in artikel x verricht voldoet aan de volgende regels: het geluidsniveau veroorzaakt door de activiteit bedraagt niet meer dan x dB de geuremissie veroorzaakt door de activiteit bedraagt niet meer dan x oug/m3 als 95-percentielwaarde (…)
Vergunningvrij bouwen onder de Omgevingswet Als je in gemeentelijke kring vraagt waar ze moeite mee hebben in de huidige landelijke categorie omgevingsvergunningvrij bouwen, zal vaak de huidige categorie bijbehorende bouwwerken worden genoemd.
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen Huidige publieke technische toets private kwaliteitsborging Geen preventieve gemeentelijke technische toets van bouwplan meer Betreft: thans vergunningplichtige bouwplannen vooralsnog alleen bouwplannen in gevolgklasse 1 Technische vergunningplicht voor gevolgklasse 1 bouwmeldingplicht Wetsvoorstel WKB bij Eerste Kamer in behandeling 25 juni 2015
Verdere proces Omgevingswet: gepubliceerd in Stb. 2016, 156 Vier basis-AMvB’s: in juli 2018 gepubliceerd in Staatsblad Invoeringswet: wetsvoorstel in juli 2018 naar TK Invoeringsbesluit: concept in najaar 2018 in bestuurlijke en publieke consultatieronde Omgevingsregeling: concept begin 2019 in bestuurlijke en publieke consultatieronde Inwerkingtreding basis- en invoeringssporen: 1 januari 2021 Het wetvoorstel Kwaliteitsborging in de bouw ligt al langere tijd in eerste kamer. Nog niet verwerkt in OW, zit ook niet in invoeringswet. Over een maand beleidsbrief naar 1e kamer om wetsvoorstel aan te nemen – naar verwachting vindt besluitvorming niet voor zomer reces plaats. Als het westvoorstel wordt aangenomen, moet nog inbedding in de Omgevingswet plaatsvinden. Wordt waarschijnlijk apart wijzigingsspoor. Inwerkingtreding van de kwaliteitsborging vóór 1 januari 2021 is mogelijk niet haalbaar. 27 december 2018
ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit twitter:#EenvoudigBeter LinkedIn groep Eenvoudig Beter site: rijksoverheid.nl en www.omgevingswetportaal.nl