Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Advertisements

DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Redeneren over bronnen
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Redactioneel schrijven Les 2
John Cabot Op weg naar Canada.
Redactioneel schrijven Les 1
Bronnen Merle Wissink.
Omgaan met geschiedenis
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
‘voor de kinderen’.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Het leven geeft te denken
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Urker mannenkoor ’Hallelujah’
Hand. 20:28 “Zie dan toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners (episkopoi) aangesteld heeft om de gemeente van.
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal. Zingeving 2 Par1-4, ‘zin’ algemeen.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
We lezen uit bijbel gewone taal: Johannes 15: Johannes 4: 7-21 De preek gaat over 1 Johannes 4: 19 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd.
Psalmen ‘Loof de HEER, want hij is goed, eeuwig duurt zijn trouw.’ 2 Zo spreken zij die door de HEER zijn verlost, die hij verloste uit de greep.
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene Athene, godin van de wijsheid de wetenschap en de oorlog.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
20 februari 1965.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Wanneer is mijn geloof goed genoeg?
5 hulpvragen.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Verschillende delen 1 Korintiërs 12:14-20 Opdracht:
Geschiedenis van Suriname
Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Les 4 Jezus kijkt anders Wat doe ik hier vandaag?
Wat doe ik hier vandaag? Ik krijg een heleboel tips om de Bijbel te lezen. (En misschien denk ik aan het eind wel: ‘Hé, dat ga ik ook écht doen!’) Les.
22 – Ik, een zegen voor anderen?
Hier gaan we het levende-dia-spel doen!
Blok III God de Zoon In de komende zes lessen leer je God de Zoon beter kennen door te kijken naar wat Hij gedaan heeft en nu nog doet.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Les 13 De Zoon wint Wat doe ik hier vandaag?
1 – Jouw vragen.
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Mijn visie op onderwijs
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Redeneren over bronnen
Redeneren over bronnen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Heb je je boot verlaten?.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Transcript van de presentatie:

Redeneren met bronnen Albert van der Kaap

Vijf vragen over historische bronnen

Opdracht Bij een fragment uit een jaarboek van Jacopo Doria: Leg uit dat het verslag van Jacopo Doria kan worden beschouwd als een betrouwbare bron over het vertrek van de gebroeders Vivaldi in 1291.

Inleiding Stel je zelf telkens de volgende vijf vragen: Wat is het voor soort bron? Is de bron bruikbaar? Is de bron betrouwbaar? Is de bron representatief? Bevat de bron opvallende normen en/of waarden? Je zult merken dat je niet op al je vragen antwoord krijgt.

Fragment uit een jaarboek Jacopo Doria, inwoner van de Italiaanse havenstad Genua, houdt in zijn annalen (jaarboeken) belangrijke gebeurtenissen uit zijn tijd bij. Dit werk is de oudste bron die melding maakt van de reis van de gebroeders Vivaldi. Andere middeleeuwse bronnen die over de reis vertellen, wisten ervan dankzij Doria's annalen. Over het jaar 1291 schrijft hij: In hetzelfde jaar begonnen Theodisio Doria, Ugolino Vivaldi en diens broer samen met enige andere burgers van Genua aan de voorbereiding van een tocht die tot dan niemand anders had proberen te ondernemen. Ze rustten zo goed mogelijk twee schepen uit, laadden die vol met levensmiddelen, water en andere benodigdheden en stuurden ze in de maand mei in de richting van de Straat van Gibraltar, opdat ze over de oceaan naar Indië zouden varen om daar nuttige koopwaar vandaan te halen. Beide broers Vivaldi gingen persoonlijk mee, evenals twee franciscaner broeders. Iedereen die het zag of ervan hoorde, vond dit zeer opmerkelijk. Nadat ze de plek die Gozora (Kaap Chaunar in het zuiden van Marokko) wordt genoemd hadden gepasseerd, heeft men niets meer van hen vernomen. Moge God hen beschermen en hen veilig en ongedeerd thuis brengen.

1. Wat is het voor soort bron? Officieel document Dagboek Brief Verslag van een ooggetuige Krantenartikel Staan er feiten in de bron of gaat het om een mening of een interpretatie?

1. Wat is het voor soort bron? De bron is een fragment uit een jaarboek, waarin Jacopo Doria belangrijke gebeurtenissen uit zijn tijd beschrijft.

2. Is de bron bruikbaar? Geeft de bron informatie die nuttig is voor het beantwoorden van je vraag? Welke onderdelen van de bron zijn nuttig?

2. Is de bron bruikbaar? De bron biedt informatie over het vertrek van de gebroeders Vivaldi in 1291, dus zou je denken dat de bron bruikbaar is, maar…. dat geldt alleen als de bron ook betrouwbaar is met betrekking tot deze vraag.

3. Is de bron betrouwbaar? Geeft de bron betrouwbare informatie voor het antwoord of een antwoord op jouw specifieke vraag?

3. Is de bron betrouwbaar? Argumenten voor de betrouwbaarheid zijn: de auteur is een tijdgenoot leeft in de stad waaruit de expeditie vertrekt kan ooggetuige zijn geweest van het vertrek en dus een directe weergave hebben gegeven van het vertrek van de gebroeders Vivaldi. Vraag je wel af of de auteur een reden gehad kan hebben om het vertrek anders voor te stellen dan deze in werkelijkheid is gegaan.

4. Is de bron representatief? Is de informatie in de bron representatief voor de groep waarover het gaat? Als je de mening van één persoon hoort, geldt die mening dan ook voor de andere mensen in die groep? Hoe weet je dat?

4. Is de bron representatief? De vraag of de bron representatief is, is in deze opdracht niet aan de orde Vraag en bron hebben immers betrekking op slechts een gebeurtenis.

5. Bevat de bron duidelijke normen en/of waarden? Houdt de maker van de bron er speciale waarden en normen op na of heeft hij of zij een bepaald wereldbeeld. En is die informatie belangrijk voor het beoordelen van de waarde van de bron.

5. Bevat de bron duidelijke normen en/of waarden? Waarden en normen zijn in deze bron niet aan de orde.