Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken Angst en depressie bij jongeren voorkomen door online training Gemaakt door Linde Goemaere (BaTp A3)
Always look on the bright side of life Positief in het leven staan → Moeilijk (jongeren) Angst- en depressiestoornissen Flexibiliteit Snel leervermogen → Gebaat bij interventies
Cognitieve processen bij angst en depressie Psychische problemen Sociaal en academisch functioneren Jongeren zijn kwetsbaarder Ontwikkeling hersengebieden Cognitieve gedragstherapie Langdurige verandering cognitieve processen? Bronvermelding foto: de Grijs, F. (2013). Depressie overwinnen [Foto]. Geraadpleegd via https://femkedegrijs.com
Trainingstaken Dot-probe training → aandachtbias training 2 Foto’s gezichten (boos en blij) → aandacht op positieve richten Visual search training → Positieve informatie zo snel mogelijk ontdekken Scenario training → interpretatiebias Jongeren moeten missende letter invullen Positieve interpretatie bekrachtigen Picture-wordtraining → ambigue situaties Fictieve situatie inbeelden (positief) Emotionele werkgeheugentraining → Gewerkt met schaakbord Blokken met negatieve emotie leren negeren
Help, mijn whatsapp wordt niet beantwoord Negatieve vertekeningen Aandacht op negatieve informatie richten Onduidelijke informatie → negatief geïnterpreteerd Angst- en depressiegevoelens versterken Cognitieve controle
Jongeren zijn misschien kwetsbaar maar leren ook snel Effectief reguleren (moeilijk) Cognitieve biases moeilijk te veranderen Nieuwe cognitieve trainingen → kwetsbaarheid verminderen
Angstige jongere Sneller ‘frons’ zien dan glimlach Interpretaties door training sturen Verbeteren emotionele weerbaarheid Informatie leren verwerken (positieve manier) Online cognitieve training Bronvermelding foto: Hankle, D. (2016). Destroy the Narrative of Fear – Embrace Hope! [Foto]. Geraadpleegd via https://dominickhankle.com.
Cognitieve training als universele preventie 8 online sessies gedurende 4 weken Cognitieve biases en werkgeheugen meten Follow-up vragenlijsten Afhaken van jongeren tijdens onderzoek Bronvermelding foto: Lievaart, C. (2016). Denken is minder gezond dan je denkt [Foto]. Geraadpleegd via https://www.dehooplievaart.nl
Cognitieve training als geïndiceerde interventie Verbeteren emotioneel functioneren Jongeren geselecteerd a.d.h.v. proeven Hoogst scorende jongeren → trainingsstudies Natuurlijk beloop van klachten Afname in angst- en depressie symptomen Meerderheid zou niet opnieuw deelnemen (begrepen het doel niet)
Wat weten we nu? Doel onderzoeksproject: Angst en depressieve symptomen bij jongeren ↓ Emotionele weerbaarheid ↑ Trainingen komen onvoldoende tegemoet aan verwachtingen Rekening houden met beperkingen onderzoek Grotere effecten bij trainingen in laboratorium (eerder onderzoek) Effecten op lange termijn? Groepen te klein Resultaten gebaseerd op zelfevaluatie
Online trainingen moeten verbeteren Resultaten onderzoek → niet geldig (diverse beperkingen) Tegenstrijdig aan eerder onderzoek Beter inzicht kan door: Belangrijke trainingstaken ontwikkelen Generalisatie onderzoeken Gerichte persoonlijke training (individuele problemen) Leukere, uitdagendere taken Verder onderzoek is meer dan welkom