LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kandinsky College Malderburchtstraat
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
HAN Faculteit Educatie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
plaats datum naam trainer
Collectief leren in schoolteams
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
11 februari 2016 Lerend Netwerk VO  MBO Regio Eem Welkom Wifi-netwerk: PORTAL of -MCVO: (Graag alvast instellen! internet straks nodig) Gebruikersnaam:
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Mondzorg - persoonsgericht
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Anders kijken, anders doen
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Welkom 9/19/2018.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Introductie Engaging Dynamics
Zelfevaluatie GOK.
Inspelen op innovaties
Heb jij ballen voor scrummen?
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van loopbaangerichte leeromgevingen Aniek Draaisma 13 september 2018 aniek.draaisma@ou.nl

Opbouw Waarom LOB? Waarom dit onderzoek? Wie, wanneer en hoe dan? Wat bleek? En dus? Uw visie?

Waarom LOB?

Waarom LOB?

Waarom LOB?

Loopbaangerichte leeromgeving Waarom LOB? Loopbaangerichte leeromgeving Praktijk gericht Vraag gestuurd Dialogisch

Waarom LOB?

Stimuleringsproject ‘LOB in het mbo’ Training docenten Loopbaandialogen Schoolcoaches Visie en beleid Ontwikkeling Implementatie Kennisdelings- bijeenkomsten Instrumenten

Onderwijsinnovatie Leiderschap ………? Teamleren Waarom dit onderzoek? Onderwijsinnovatie Leiderschap ………? Teamleren

Wat moet er gebeuren om de culturele en structurele veranderingen wel teweeg te brengen op de participerende scholen, en hoe kunnen leiderschap, samen leren en beleidsontwikkeling daar aan bijdragen?

Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47   okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47

Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47   okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47 Contactpersonen interviews 38 39

Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47   okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47 Contactpersonen interviews 38 39 Case studies

Werkwijze? Docenten interviews 102 88 190 Projectleider interviews 61   Face-to-face Telefonisch Totaal Docenten interviews 102 88 190 Projectleider interviews 61 5 66 Case studies Bijeenkomsten   Interviews Beleidsdocumenten 10 8 6

Wat bleek?

Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Niet betrokken bij visie en beleid LOB Veel onduidelijkheid en vragen

Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden

Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Loopbaangerichter in benadering van studenten Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden

Docent 6, interview 1: “Dus toen begon ik een gesprek met haar.. Maar uiteindelijk gaat ze toch een niveau lager, ze gaat [naam opleiding] doen, terwijl ze nu op niveau 4 is, gaat ze naar niveau 3. Dus het gesprek heeft naar mijn idee niet echt ergens toe geleid.” Docent 6, interview 4: “Nou, in gesprekken merk ik dat we zoeken naar: dus, wat doe jij goed op je stage en waar word je blij van? En op die manier proberen we de flow te stimuleren. Als mensen hier niet door willen, dan kunnen we ze helpen ergens anders terecht te komen. We zijn bewuster bezig met de knop omzetten: wat wil je, waar ben je goed in en hoe ga je dat doen?”

Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Loopbaangerichter in benadering van studenten, door: Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen *Samen leren met team in school *Inbreng docenten bij beslissingen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden *Betrokkenheid leidinggevenden

Wat bleek uit de case studies?

Wat bleek uit de case studies? Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden

Wat bleek uit de case studies? Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding

Wat bleek uit de case studies? Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding  weinig draagvlak en onduidelijkheid

Wat bleek uit de case studies? Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding  weinig draagvlak en onduidelijkheid Dialogen tussen docenten en met leidinggevenden

Wat bleek uit de case studies? Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding  weinig draagvlak en onduidelijkheid Dialogen tussen docenten en met leidinggevenden Structurele communicatie bij ontwikkeling en implementatie van beleid

En dus?

Projectontwikkelaars (extern) En dus? Projectontwikkelaars (extern) Commitment leidinggevenden Begeleiding van individuele medewerkers stimuleren Doorlopen collectief leerproces voor teams stimuleren

Collectief leren (op team- of sub-teamniveau) Gezamenlijke visieontwikkeling Informatie verzamelen Informatie verspreiden Collectieve interpretatie Collectieve actie Evaluatie en reflectie Castelijns et al., 2013; Lodders, 2013

Beleidsmedewerkers (intern) En dus? Beleidsmedewerkers (intern) Commitment leidinggevenden Teamleiders uitrusten voor individuele en collectieve begeleiding Strategisch beleid met ruimte voor tactisch beleid

Strategie: Vergezichten, schoolbrede doelen en ambities, begroting Voorbeeld: in 2016 wordt er met iedere leerling jaarlijks gewerkt aan alle 5 de loopbaancompetenties. Tactiek: Concrete acties op team niveau om strategie in te vullen Voorbeeld: alle SLB-ers van Sport en Beweging voeren minstens 2x per jaar een loopbaangesprek (niet over voortgang)

Leidinggevenden (teamleiders) En dus? Leidinggevenden (teamleiders) Ruimte geven zonder handen ervan af te trekken Collectieve leerproces begeleiden Blijven praten, in dialoog met docenten

Leidinggevenden (teamleiders) En dus? Leidinggevenden (teamleiders) Ruimte geven zonder handen ervan af te trekken Collectieve leerproces begeleiden Blijven praten, in dialoog met docenten Docenten Blijven praten met collega’s Blijven praten met leidinggevenden

Dialoog Op de hoogte blijven van elkaars proces (informatie) Doelen en kaders communiceren (richting) Ruimte communiceren (autonomie) Vertrouwen/wantrouwen in eigen kunnen bespreken (competentie) Erkennen van individuele processen (verbinding)

Uw visie?

Uw visie? Welke bevindingen resoneren er? Wat herkent u wel/niet? Welke moeilijkheden met de LOB-implementatie (of andere innovatieprojecten) mist u in dit verhaal?

Uw visie? Welke aanbevelingen zouden u eventueel op weg kunnen helpen? (En wat is daar voor nodig?) Welke aanbevelingen heeft u zelf voor collega’s die worstelen met LOB (of een ander innovatieproject)?

Hartelijk dank! aniek.draaisma@ou.nl