JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET? Vertel dat je het over diabetes gaat hebben, waarom je dit doet. Waarom je het belangrijk vindt dat je klasgenoten er iets over weten. JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Leg uit dat om te kijken wat je klasgenoten al weten over diabetes type 1 je een quiz doen. Vertel dat je een paar stellingen laat zien. En dat na elke stelling iedereen moet laten zien of hij/zij het met de stelling eens is. Als je gaat staan is de stelling waar. Als je gaat zitten is de stelling niet waar.
Kinderen krijgen diabetes type 1 omdat ze teveel snoepen Staan is waar Zitten is niet waar Antwoord: Niet waar We weten nog niet precies wat diabetes type 1 veroorzaakt. Wat we wel weten is dat je het niet kan voorkomen. En dat het absoluut niets te maken heeft met snoepen.
Kinderen met diabetes type 1 mogen niet sporten Staan is waar Zitten is niet waar Antwoord: Niet waar Uitleg: Bewegen is juist goed als je diabetes hebt. Dus ik mag zeker sporten. Het betekent wel vaak dat er veel harder over na moet denken wat betreft meten, eten en insuline.
Kinderen met diabetes eten geen speciale dieet- voeding. Staan is waar Zitten is niet waar Waar Ik mag in principe alles eten, als ik maar weet hoeveel koolhydraten er in het eten zitten.
Kinderen met diabetes type 1 groeien er overheen Staan is waar Zitten is niet waar Niet waar Er is nog geen genezing van diabetes type 1.
ZOEKPLAATJE WELKE LEERLINGEN HEBBEN DIABETES Al deze leerlingen hebben diabetes. Maar dat is vaak niet te zien. Zelfs voor mij niet. Soms herken ik het aan een tasje, een plastic slangetje of een speciale pleister. ZOEKPLAATJE WELKE LEERLINGEN HEBBEN DIABETES
Alleen werkt in ons lichaam het een beetje anders VAN BUITEN IS ER NIETS TE ZIEN Alleen werkt in ons lichaam het een beetje anders Leg uit dat je alvleesklier geen insulin meer kan maken en dat je dat dus zelf moet doen. Laat je pen of je pomp zien en leg uit hoe het werkt.
MIJN EIGEN AFWEER HEEFT IETS PER ONGELUK KAPOT GEMAAKT DAARDOOR KAN MIJN LICHAAM KAN GEEN INSULINE MEER MAKEN WAARDOOR IK HET ZELF MOET INSPUITEN NOG GEEN GENEZING NIET DOOR TE VEEL SUIKER, OF TE DIK ZIJN, OF TE WEINIG SPORT Leg in het kort uit wat elk punt betekent.
De hele dag door moet ik veel over extra dingen nadenken doen en meenemen.
OOK TIJDENS SCHOOLUREN EN IN DE KLAS KAN IK ER DRUK MEE ZIJN:
OOK TIJDENS SCHOOLUREN EN IN DE KLAS KAN IK ER DRUK MEE ZIJN: Leg uit: wat een hypo is Hoe je weet dat je een hypo hebt Wat je dan moet doen En hoe je je voelt
OOK TIJDENS SCHOOLUREN EN IN DE KLAS KAN IK ER DRUK MEE ZIJN: Leg uit: wat een hyper is Hoe je weet dat je een hyper hebt Wat je dan moet doen En hoe je je voelt
SOMS KAN IK WEL WAT HULP GEBRUIKEN Soms kan ik wel wat hulp gebruiken met m’n diabetes: Wanneer ik anders dan anders reageer, vraag dan of ik mijn bloedsuikers wil meten. Of als je je zorgen maakt haal er dan de juf of meester bij. Wanneer ik laag ben kun je me helpen door…. Wanneer ik hoog ben kun je me helpen door… (Als je wilt kun je hier ook uitleggen hoe je je voelt wanneer je laag, hoog of schommelende bloedsuikers hebt, maar als je dat niet prettig vindt moet je dat niet doen.) SOMS KAN IK WEL WAT HULP GEBRUIKEN
IEDEREEN HEEFT WAT Iedereen heeft wel wat. De een heeft glutenallergie, de ander ADHD of dyslexie. Elk persoon heeft z’n eigen strijd, die van mij is diabetes.
HEBBEN JULLIE ER WAT AAN GEHAD? Dank voor jullie aandacht, hebben jullie er wat aan gehad? Zijn er nog vragen? Hier volgen wat voorbeelden van vragen die van je klasgenoten of leerkrachten kunt verwachten: Hoe merkte je dat je diabetes hebt? Hoe heb je diabetes gekregen? Waarom heb jij diabetes gekregen? Kan je er aan dood gaan? Doet het vingerprikken pijn? Waarom kan je insuline niet via een pilletje slikken? Mijn oma/opa/tante/hond/kat heeft ook diabetes is dat hetzelfde? Vergeet niet hand-outs uit te delen als je die hebt gekopieerd voor je klasgenoten. (voorbeelden van hand-outs staan op onze website.) HEBBEN JULLIE ER WAT AAN GEHAD? ZIJN ER NOG VRAGEN?