De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

een leerling met diabetes

Verwante presentaties


Presentatie over: "een leerling met diabetes"— Transcript van de presentatie:

1 een leerling met diabetes
Teambrede Voorlichting in het voortgezet onderwijs Hartelijk welkom aan alle aanwezigen. Leg uit dat je heel blij met deze gelegenheid tot een teambrede voorlichting. Omdat het zowel het zichzelf mogen en kunnen zijn van een leerling met diabetes en zijn/haar presteren in het voortgezet onderwijs staat of valt met het begrip voor wat hij/zij nodig heeft van alle desbetreffende leerkrachten. Inventarisatie wie er aanwezig zijn, welke rol ze op school vervullen, verhouding tot de leerling. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

2 Aan het einde van deze voorlichting
Begrijp je wat het voor jouw leerling betekent om diabetes te hebben op school en wat het nodig heeft in de klas en op school om zich vrij voelt om zijn aandoening goed te managen en daardoor te kunnen leren en presteren Begrijp je hoe jij je leerling het beste kan faciliteren op school en in de klas zodat hij/zij optimaal kan leren en presteren Weet jij welke afspraken er op school gemaakt zijn met de leerling met diabetes om zo min mogelijk last te hebben van zijn/haar diabetes Vraag of deze doelen duidelijk zijn voor iedereen. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

3 Waar willen jullie mee naar huis gaan?
Vraag aan alle deelnemers wat hun verwachtingen van de bijeenkomst zijn: Welke vragen leven er? Waar zitten de twijfels? Wat hebben ze nodig? Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

4 Waar of niet waar? Alle jongeren met diabetes type 1 hebben dagelijks insuline nodig Sporten is goed voor jongeren met diabetes Jongeren met diabetes type 1 hebben een speciaal dieet Diabetes type 1 heeft effect op leren, presteren of gedrag Kinderen met diabetes type 1 kunnen zomaar bewusteloos neervallen Met diabetes type 1 gebruik je de hele dag door naalden Vraag per stelling: - wie het ermee eens is (hand op steken) Vraag wie toe wie lichten waarom hij/zij het er (niet) mee eens is Faciliteer discussie Rond discussie rondom de stelling af met samenvatting hoe het zit of leg uit dat je er nog op terugkomt in de verdere voorlichting Herhaal deze procedure per stelling en zorg daarbij dat er zoveel mogelijk verschillende mensen aan bod komen. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

5 Wat is diabetes type 1 Levenslange aandoening: nog niet te genezen wel te behandelen Lichaam maakt geen insuline aan om cellen van brandstof te voorzien Schommelende bloedglucosewaarden door: eten, drinken, bewegen, stress, ziekte Laat verschillende bloedglucose meters en pomp met sensor rond gaan. Vraag een vrijwilliger en laat zien hoe je de bloedglucose meet. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

6 Verschil tussen type 1 en type 2 diabetes wie weet het?
Korte brainstorm waarbij je de antwoorden op een flap schrijft. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

7 Verschil tussen type 1 en type 2 diabetes
Meestal krijg je het op jonge leeftijd Niet leefstijl gerelateerd Lichaam maakt helemaal geen insuline meer aan, dus geen enkele buffer aanwezig Behandeling bestaat altijd uit kunstmatig toedienen van insuline Meestal krijg je het op oudere leeftijd Wel leefstijl gerelateerd Lichaam maakt onvoldoende insuline aan Meestal te verhelpen meer bewegen, uitgebalanceerd eten of pillen Loop hier door heen en geef een aanvullende korte uitleg van de elementen die nog niet in de brainstorm genoemd zijn. Vraag waarom het belangrijk is dit verschil te begrijpen (een oma met diabetes type 2 die af en toe een pilletje neemt is niet te vergelijken met een leerling met diabetes type 1 in de klas) Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

8 Bloedglucose meten Hoe Meter, doormiddel van vingerprik
Sensor, soms afgelezen door middel van mobiele telefoon Wanneer Niet lekker voelen Voor eten/drinken/bewegen (gymmen, buitenspelen) of/stress toetsen, examens, spreekbeurt) Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

9 Bloedglucose (BG) waarden
Goed/hoog/laag Veranderen hele dag door onder invloed van eten, drinken, sport en spel, stress, ziekte BG waarden kunnen heel snel veranderen BG waarden = info voor handelen, GEEN rapportcijfer Hoge/lage BG waarden beïnvloeden: concentreren, leren presteren, coördinatie, welzijn, gedrag, Een leerling in het VO kan alles zelf moet daar wel begrip, ruimte en tijd voor krijgen Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

10 Insuline toedienen HOE Met insuline pomp (>60%) Met insuline pen
WAAROM/ WANNEER Eten/drinken/stress hoge bloedglucose waarden Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

11 https://youtu.be/4dCIYuKNa2U
Laat deze drie minuut durende videoclip zien:

12 Waarom is begrip & support in VO van groot belang?
Hoewel jongeren VO expert zijn in hun eigen aandoening en in principe alles zelf kunnen, staan ze bij voorbaat met 10-0 achter omdat… Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

13 De Onmogelijke combi puberteit en diabetes
Het accepteren van de ziekte in combinatie met de zoektocht naar een eigen (ziekte)identiteit Het therapietrouw blijven, ondanks de druk van de ‘peer group’ om bij de groep te mogen horen Het omgaan met schommelingen in de bloedsuikerwaardes door alle hormonale en emotionele veranderingen in het lichaam Het omgaan met de gevolgen van een hyper of hypo op het kunnen concentreren, presteren en je sociale status tegenover je vriendengroep Het loslaten van je ouders, maar dan je eigen gezondheid in de gaten moeten houden Het moeten opkomen voor jezelf als je een hypo of hyper hebt, maar niet anders willen zijn dan de rest (zelfregie nemen, accepteren) Vereist het continue planning en vooruit denken, iets wat nou net voor een puber onmogelijk is Zelf regie willen nemen, maar toch afhankelijk zijn van je omgeving om je op te vangen als het mis gaat. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

14 Wat maakt het zorgeloos
Goede afstemming, samenwerking en communicatie tussen school, mentor, ouder en leerling. Laat zoveel mogelijk de leerling zelf bepalen waar hij/zij zich prettig bij voelt; op maat gemaakt werkt het best. Maak duidelijke afspraken en leg die voor iedereen helder vast. Alle betreffende leerkrachten weten dat ze een leerling met diabetes in de klas hebben, snappen wat dat betekent, weten wat ze nodig hebben en zijn op de hoogte van de afspraken Let op signalen; verzuim, plotseling lagere cijfers. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

15 afspraken Schriftelijk vastleggen
In dossier In leerlingvolgsysteem In diabetespas Deel een kopie van het persoonlijk diabeteszorgplan en/of diabetespas voor iedereen uit leg uit waarom het belangrijk is om afspraken schriftelijk vast te leggen. Loop door de inhoud heen, leg uit hoe deze gebruikt worden op school. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

16 Voorbeeld van Noah https://youtu.be/C0PLYMUbK5g
Dit is een mooi voorbeeld om te laten hoe het er in praktijk uit kan zin. Noah, zijn mentor, vriend en conciërge doen hun verhaal. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

17 Beste is om de site aan te klikken en even de home pagina te laten zien en daarna door te klikken naar de sectie voor voortgezet onderwijs en daar even door heen te lopen om te laten zien dat iedereen de informatie nog eens op zijn gemak na kan lezen.

18 Dank jullie voor jullie aandacht en inzet
Reageer op alle vragen die er nog zijn. Dank jullie voor jullie aandacht en inzet Nog vragen? Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School


Download ppt "een leerling met diabetes"

Verwante presentaties


Ads door Google