Vakdidactiek 1 de fundamenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
Het Voortgezet Onderwijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Het Voortgezet Onderwijs
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Praktijkervaring en reflectie
TRENDS 2014 Hafida
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
De nieuwe onderbouw.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Informatie voor ouders groep 8 over:
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Informatie voor ouders groep 8 over:
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Het nieuwe examenprogramma geschiedenis voor de havo m. i. v
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Examens met ICT komen er aan
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Studiekeuzes van uw kind
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Clusterdidactiek Gamma
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Examens met ICT komen er aan
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 1 de fundamenten Hanneke Tuithof h.tuithof@uu.nl

Vakdidactiek bijeenkomst 1 Kennismaking Programma cursus Wat is vakdidactiek en vakdidactische kennis? Leerwensen Doelen van het schoolvak en belangrijke recente ontwikkelingen 16.30 afronding en volgende bijeenkomst

Vensterplaat Isings Johan Herman Isings 1884-1977 maakte 43 schoolplaten over historische situaties en hoogtepunten http://entoen.nu/vensterplaat-hunebedden

Gebruik van meerdere zintuigen Zie ook handboek AW, met name hoofdstuk 3

Kennismaking Naam Eventuele school Mentorgroep Favoriete historische persoon

Op zoek naar……

Vakdidactiek 1 master Bijeenkomsten over vakdidactische thema’s Voorbereiden door stukken uit Wilschut en artikelen (Dropbox) te lezen Eindproducten EP 1: Review over je visie op het vak 3 lessen waarin de vakdidactische thema’s verwerkt zijn met een verantwoording

Programma vakdidactiek Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! www.uu.nl/geschiedenisendidactiek en @hanneketuithof Bij afwezigheid afmelden bij h.tuithof@uu.nl

Voor volgende bijeenkomst 20 februari Doornemen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen handboek AW hoofdstuk 10.1-10.3 Lezen artikel Wilschut over ontwikkelingen schoolvak in GB, Duitsland en Nederland en VGN-visie Bij de Tijd 1

Visualisatie van PCK ervaren docenten bovenbouw 1. using substantive concepts 2. using methodological concepts 3. using sources 4. asking historical questions 5. contextualising 6. using arguments 7. strategies for national exam 8. using current affairs 9. content without substantive concepts 2. Knowledge students’ understanding 3. Knowledge assessment 4. Knowledge curriculum 1. Knowledge instructional strategies 5. Teaching Orientation Visualisatie van PCK ervaren docenten bovenbouw 1. problems 2. starting position A. beliefs involvement of the students 1. teacher guided 2. teacher guided with interaction 3.student guided B. goals subject 1. cultural stock in trade 2. historical reasoning 3. overview over time 4. entertainment 5. take another perspective 6. moral lessons 7. to explain current affairs 8. academic preparation 1. summative assessment 2. formative assessment 3. old national exam 4. new national exam 1. intended curriculum 2. implemented curriculum

Vakdidactische kennis ontwikkelt zich door ervaring, reflectie en bewust ontwikkelen van die kennis inhoud pedagogiek algemene didactiek

Bevraag elkaar in tweetallen Wat kun je al? Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je leren? Bevraag elkaar in tweetallen

Noteer 2 wensen per persoon op het uitgedeelde kaartje en lever dit bij Hanneke in.

Voorbereiding op een kort hoorcollege over ontwikkeling schoolvak in Nederland Wat wil je weten over positie en doelen van het vak? Dit verhaal is vanuit Nederlands perspectief.

1857 werd geschiedenis ingevoerd op de lagere school Voortgezet Onderwijs – grote variatie Doelen tot WOII: 1) Moreel - voorouders inspireren 2) Politiek - staatsburgerlijk 3) Nationalistische doelen – opwekking van vaderlandsliefde

Mammoetwet De Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), de Mammoetwet genoemd, is een Nederlandse wet van 14 februari 1963, ingegaan op 1 augustus 1968 Hierin werd de huidige opzet van het VO geregeld (mavo/vmbo, havo, vwo) Geschiedenis werd een verplicht vak in de onderbouw en een keuzevak in de bovenbouw

Centraal Schriftelijk Examen Examen geschiedenis was vanaf invoering Mammoetwet vooral over moderne geschiedenis maar niet landelijk en schriftelijk 1981 invoering van een landelijk Centraal Schriftelijk Examen: alleen moderne geschiedenis

Niet tevreden Docenten niet tevreden over examen In 1986 instelling cie Herziening eindexamen Geschiedenis (HEG) In 1991 instelling Werkgroep Implementatie Eindexamen Geschiedenis (WIEG) Introductie structuurbegrippen / historische vaardigheden

Hervorming Mammoetwet 1993 Invoering basisvorming Geschiedenis een v.d. verplichte vakken met vele gedetailleerde kerndoelen voor mavo t/m vwo 1998/1999 Invoering tweede fase voor bovenbouw havo/vwo Geschiedenis verplicht vak in twee profielen Omgaan met bronnen belangrijk 1999 Invoering leerwegen vmbo Geschiedenis maar heel klein vak in bb Eigen examen en examenprogramma Hervorming Mammoetwet

Discussie 1997 commissie de Wit: Het geschiedenisonderwijs voldoet niet aan de verwachtingen van de maatschappij Teveel nadruk op vaardigheden en te weinig op (feiten)kennis.

Cie de Rooij Moet concrete uitwerking maken voor een nieuw programma Rapporteert in februari 2001 Voorstel tien tijdvakken en kenmerkende aspecten (orientatiekennis) en historisch denken Moet zowel aan bod komen in PO, VO als HO

Onderbouw Bij herziening basisvorming (2006) zijn veel minder kerndoelen opgenomen Geschiedenis moet in bepaalde mate samenwerken met aardrijkskunde en economie, maatschappijleer In de kerndoelen zijn tien tijdvakken en deel kenmerkende aspecten opgenomen

Bovenbouw havo-vwo 2004-2005 acht scholen experimenteren in de bovenbouw havo met het programma en examen van de Rooij In 2007 worden tien tijdvakken en kenmerkende aspecten opgenomen in het herziene (examen)programma voor bovenbouw havo-vwo In 2015 eerste examen tien tijdvakken Najaar 2016 bijstelling havo-examenpogramma

mavo-vmbo Op de mavo waren tot de hervorming dezelfde examenthema’s als op havo en vwo Het vak geschiedenis heeft maar kleine rol in de bovenbouw (groeit nu wel in vmbo-t) Actuele domeinen omschreven waarvan tegenwoordig twee in Centraal Schriftelijk Examen, namelijk staatsinrichting en twintigste eeuw Tijdvakken op andere manier benaderd

Culturele Canon Politiek heeft behoefte aan een canon die omschrijft wat een Nederlandse burger moet weten In 2005-2006 schrijft cie van Oostrom een Culturele Canon met vijftig vensters https://www.entoen.nu/

Platform 2032/curriculum.nu Richting voor een nieuw toekomstbestendig curriculum Engels, ICT, persoonlijkheidsvorming en burgerschap zijn belangrijk voor de toekomst Kijken waar vakken kunnen samenwerken Kerncurriculum en daarnaast vrijheid voor scholen en docenten

Waar of niet waar? Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk de tijdvakken, historisch denken en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met de ontwikkeling orientatiekennis

Zomaar een straat door de eeuwen heen

Noteer jouw mening over schoolvak geschiedenis

Een tweet over deze dag (maximaal 140 tekens)

Volgende keer 20 februari Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW H10.1-10.3 Lezen artikel Wilschut en VGN visie over ontwikkelingen schoolvak in GB, Duitsland en Nederland Volgende keer 20 februari