Kansarmoede in de school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De (on)gezonde leerling?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Hoe word je een ster? *.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
De opbrengsten van een groei-mindset
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Godsdienst.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Welkom op onze thema-avond
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Autonomie in de derde graad
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Presentatie Executieve functies
Armoede is … Sieg Monten
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Groepsdynamica.
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
G ELUKKIG ZIJN KUN JE LEREN H ET VERLANGEN NAAR GELUK IS VOLGENS ONDERZOEK UNIVERSEEL WENSELIJK EN MENSELIJK Sheila Neijman,
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Schoolopbouwwerk Menen
Mondzorg - persoonsgericht
Formatief versus summatief
Oog voor de ander, oog voor jezelf
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Echte liefde is… Kijk daarvoor naar God Check je liefde voor mensen
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Van rapport naar portfolio
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
BOM-model PV 25/03/2014.
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
De FoutenFabriek Frank Deuring
ieder kind een gul onthaal! (2x)
Eigenaarschap.
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Kansarmoede in de school Ludo Heylen & Nelly Saeren CEGO, Kuleuven November 2014

Gelukzakken

Gelukzakken

Joske van de vlas

Eigen school Johnny Lasters Jos Vermeulen Lkr 1ste Lkr 4de 26/12/2018 CEGO, Ludo Heylen

Over Johnny Lasters Jos Vermeulen Rudi Vandemoer (Rudi van Jules van Doreke Broek)

Kennis van armoede Kennis versus echt begrijpen Felt sense

Kinderen in armoede Variërend van 1 op 10 tot 2 op 10; Vlaanderen beter dan Brussel en Wallonië Maar armoede barometer stijgt jaarlijks en we gaan de decenniumdoelen 2017 niet halen We gaan er niet op vooruit

Kansarmoede en gezondheid Een man met diploma blijft gezond tot hij 70 jaar is. Een man zonder diploma tot 53 jaar. Bron: Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, Gezondheidsenquête 1997. Bron: ISEG en OSA 2002 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kinderen van laaggeschoolde moeders… hebben 5 x méér kans op vertraging in het eerste leerjaar dan kinderen van hooggeschoolde moeders; hebben 8 tot 10 maal méér kans om in het BLO te belanden dan kinderen wier moeder hooggeschoold is. (zie o.a. Groenez e.a., 2003; Hirtt e.a., 2007; Nicaise & Desmedt, 2008) 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Onderwijs

Onderwijs Armoede en sociale uitsluiting bestrijden begint bij kinderen Wij zijn niet de bron van de problemen, maar wel deel van de oplossing.

Positief en open kijken –talentgericht Elk kind doen schitteren, dat willen wij toch allemaal? De leerkracht maakt het verschil Sfeer en relaties/ vrienden Geen uitsluiting of zittenblijven Ieder kind kan iets. Op zoek naar motivatie.

Nelly Saeren

Wat is mogelijk een probleem? 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen Priming Steele en Aronson Eerstejaarsstudenten in Amerika. 20 vragen invullen Vooraf hun ras aangeven (andere niet) De score halveerde Er is een negatieve associatie tussen zwarte studenten en academische prestaties Niemand was er zich van bewust 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Self beliefs (Carol Dweck) Hoe mensen over zichzelf denken (Self beliefs) creëert een eigen (psychologische) wereld die leidt tot een andere en eigen manier van denken voelen en handelen in identieke situaties. 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Twee denkkaders intelligentie en prestaties Theorie van de vaste intelligentie Intelligentie is een vaststaand iets Fixed mindset Theorie van de vormbare intelligentie Groeivisie op intelligentie, is veranderbaar Growth mindset 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen Self beliefs Beeld over intelligentie kan successen op school voorspellen Aanhangers van de groeitheorie doet het merkelijk beter in de hele carrière Mindsets aan de universiteit 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen

Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen Growth mindset Uitdagingen zoeken Grenzen verleggen Relatie inspanning - resultaat Werken aan en vanuit groei (groeiblaadjes)... 12/26/2018 Kansarmoede - CEGO, Ludo Heylen