xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Leer- werkplaats MPG aanpak
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Examinering Conferentie BTG HTVF
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Begeleidingsplannen GGZ
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Workshop Quickscan/EVCtraject met Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling 1.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werkveldconferentie 13 november 2014
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Pemprl.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vervolgtraining masters 2017
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Kennis delen.
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Vervolgtraining masters 2018
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018 12/26/2018 Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentrainingen bij de de HU Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018 xxxxxxxxxxxxx

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Doelen van deze masterclass informeren over verschillende soorten assessments en bijbehorende keuzes die opleidingen kunnen maken ervaringen uitwisselen en afstemmen m.b.t. het ondersteunen, adviseren en trainen rondom assessments binnen de HU het uitbreiden van het aantal personen dat ondersteuning kan bieden bij assessmentontwikkeling en dat assessoren kan trainen

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Programma 9:30 uur Opstart 9:40 uur Stand van zaken m.b.t. het HU-netwerk toetsing 9:50 uur Opstart met uitwisselronde ‘vragen m.b.t. assessments’ 10:15 uur Splitsen in twee deelgroepen: vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Stand van zaken HU netwerk toetsing Berber Visser

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Uitwisselronde – in drie of viertallen Wat is je rol m.b.t. assessment? Wat ben je al tegengekomen en wat heb je daarmee gedaan? Wat is je vraag voor vanochtend? Wat heb je vooral nodig? Rapporteer jullie antwoorden op vraag c. en d. via https://padlet.com/hannah_wielenga/kbm30gu27qc0

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Splitsen in twee deelgroepen vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding Judith Kortas, lokaal 1.304 vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben Hannah Wielenga, lokaal 1.329

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar zijn opleidingen mee bezig? pilot flexibele deeltijd grotere onderwijseenheden werken vanuit leeruitkomsten, gebaseerd op competentieprofiel leerwegonafhankelijk toetsen meer ruimte voor student-eigen invulling beweging naar integratief toetsen en assessment beweging van analystisch naar (meer) holistisch

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment Gericht op Van toetsing METEN en beoordelen DEELBEOORDELING Leeruitkomsten (kennis, houding, vaardigheden) competentiegericht assessment WAARDEREN 1) IN SAMENHANG Professioneel handelen in (beroeps-)context Sadler, D.R. (2013). Making competent judgments of competence. In: Blömeke, e.a. (red.) Modeling and measuring competencies in Higher Education: Tasks and Challenges. Rotterdam: Sense Publishers (p. 13-27)

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? passende toetsvorm kiezen Toets piramide van Miller (1990)

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? van toetsen naar bewijzen Berkel van, A. (2017). De assessmentdriehoek voor leerwegonafhankelijk toetsen en begeleiden.

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? analytisch vs. holistisch beoordelen

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? cesuur en beoordelingsschaal

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? middel wordt soms een doel op zich

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment passende toetsvorm kiezen van toetsen naar bewijzen analytisch vs. holistisch beoordelen cesuur en beoordelingsschaal verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid middel wordt soms een doel op zich

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Welke ondersteuning kunnen we bieden? informeren van ontwikkelaars, toetscommissies, examencommissies, … adviesgesprek met toetsontwikkelaars meedenken bij ontwikkeling training assessoren deelname aan netwerk toetsing? training/materiaal voor begeleiding bij zelfsturing studenten

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Welke instrumenten kunnen we inzetten? HU website toetsing voorbeelden van andere opleidingen zelf-analyselijst met kenmerken assessment en checklist assessmentontwikkeling basistraining voor assessoren (als pilot ook in blended variant) training criteriumgericht interview

Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Wie kan wat betekenen? Hoe kunnen we daarbij samenwerken? supportteam bureau assessment & validering expertisecentrum docent HBO netwerk toetsing Wat kunnen we van elkaar leren / met elkaar delen? Welke afspraken kunnen we maken?