xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018 12/26/2018 Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentrainingen bij de de HU Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018 xxxxxxxxxxxxx
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Doelen van deze masterclass informeren over verschillende soorten assessments en bijbehorende keuzes die opleidingen kunnen maken ervaringen uitwisselen en afstemmen m.b.t. het ondersteunen, adviseren en trainen rondom assessments binnen de HU het uitbreiden van het aantal personen dat ondersteuning kan bieden bij assessmentontwikkeling en dat assessoren kan trainen
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Programma 9:30 uur Opstart 9:40 uur Stand van zaken m.b.t. het HU-netwerk toetsing 9:50 uur Opstart met uitwisselronde ‘vragen m.b.t. assessments’ 10:15 uur Splitsen in twee deelgroepen: vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Stand van zaken HU netwerk toetsing Berber Visser
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Uitwisselronde – in drie of viertallen Wat is je rol m.b.t. assessment? Wat ben je al tegengekomen en wat heb je daarmee gedaan? Wat is je vraag voor vanochtend? Wat heb je vooral nodig? Rapporteer jullie antwoorden op vraag c. en d. via https://padlet.com/hannah_wielenga/kbm30gu27qc0
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Splitsen in twee deelgroepen vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding Judith Kortas, lokaal 1.304 vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben Hannah Wielenga, lokaal 1.329
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar zijn opleidingen mee bezig? pilot flexibele deeltijd grotere onderwijseenheden werken vanuit leeruitkomsten, gebaseerd op competentieprofiel leerwegonafhankelijk toetsen meer ruimte voor student-eigen invulling beweging naar integratief toetsen en assessment beweging van analystisch naar (meer) holistisch
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment Gericht op Van toetsing METEN en beoordelen DEELBEOORDELING Leeruitkomsten (kennis, houding, vaardigheden) competentiegericht assessment WAARDEREN 1) IN SAMENHANG Professioneel handelen in (beroeps-)context Sadler, D.R. (2013). Making competent judgments of competence. In: Blömeke, e.a. (red.) Modeling and measuring competencies in Higher Education: Tasks and Challenges. Rotterdam: Sense Publishers (p. 13-27)
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? passende toetsvorm kiezen Toets piramide van Miller (1990)
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? van toetsen naar bewijzen Berkel van, A. (2017). De assessmentdriehoek voor leerwegonafhankelijk toetsen en begeleiden.
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? analytisch vs. holistisch beoordelen
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? cesuur en beoordelingsschaal
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? middel wordt soms een doel op zich
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment passende toetsvorm kiezen van toetsen naar bewijzen analytisch vs. holistisch beoordelen cesuur en beoordelingsschaal verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid middel wordt soms een doel op zich
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Welke ondersteuning kunnen we bieden? informeren van ontwikkelaars, toetscommissies, examencommissies, … adviesgesprek met toetsontwikkelaars meedenken bij ontwikkeling training assessoren deelname aan netwerk toetsing? training/materiaal voor begeleiding bij zelfsturing studenten
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Welke instrumenten kunnen we inzetten? HU website toetsing voorbeelden van andere opleidingen zelf-analyselijst met kenmerken assessment en checklist assessmentontwikkeling basistraining voor assessoren (als pilot ook in blended variant) training criteriumgericht interview
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining Wie kan wat betekenen? Hoe kunnen we daarbij samenwerken? supportteam bureau assessment & validering expertisecentrum docent HBO netwerk toetsing Wat kunnen we van elkaar leren / met elkaar delen? Welke afspraken kunnen we maken?