Vakman ondernemer Business model Canvas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Omzet.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
3.1 PRODUCTIE.
Van Dordt, voor Dordt.
Beste Havo 4..
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Degene die de presentatie verzorgt
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Marktanalyse.
Presentatie bedrijfsplan
Resultatenrekening prognose
Big Data.
Big Data.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Uw bedrijf en de groei.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Economische kringloop
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Businessplan Hanna Copini.
Financiering van de onderneming
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
HET CONSUMENTEN ACTIVATIE CANVAS
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Vakman ondernemer Business model Canvas Inleiding Business Model Canvas

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

Business Model Canvas – overzicht Inleiding Business Model Canvas Business Model Canvas – overzicht Waardepropositie Klantsegmenten/ doelgroep Verkoopkanalen Klantrelaties Mensen en middelen Kernactiviteiten Strategische partners Inkomsten Kosten

Met het Business Model Canvas: Inleiding Business Model Canvas Met het Business Model Canvas: maak je een ondernemingsplan in een A4 breng je je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen; daarin beschrijf je jouw bedrijf het verdienmodel de toegevoegde waarde klanten relaties leveranciers

Indeling Business Model Canvas: Klantwaarde Inleiding Business Model Canvas Indeling Business Model Canvas: Klantwaarde Links: hoe je de klantwaarde tot stand brengt: welke partners welke (hulp)bronnen welke activiteiten Rechts: aan wie je het product verkoopt hoe de levering eruitziet het onderhouden van de relaties Onder: kosten opbrengsten

Inleiding Business Model Canvas In de presentatie nemen wij een sapbar als uitgangspunt en geven aan de hand daarvan voorbeelden, zodat je vervolgens de begrippen uit dit businessmodel zelf in de praktijk kunt brengen.

Vakman ondernemer Business model Canvas 1 Waardepropositie

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

1 Waardepropositie De waardepropositie is eigenlijk een verzameling componenten waarmee jij de klant voor je probeert te winnen: De ’Why’ van de golden circle! Wat is de kern van jouw ondernemerschap? Wat is jouw toegevoegde waarde voor de klant? Beschrijf jouw unique selling point!

Waardepropositie van de Sapbar Als eigenaar van een sapbar kun je je onderscheiden met de soorten vruchtendrankjes die je aanbiedt. Of de biologische vruchten en fruitsoorten die je hiervoor gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook door de kennis van het personeel of de service die je biedt. 

Vakman ondernemer Business model Canvas 2 Klantsegmenten/doelgroep

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

2 Klantsegmenten/doelgroep Breng jouw toekomstige klanten goed in kaart. Onderzoek aan wie je het product of dienst aanbiedt.  Een onderneming valt of staat met het bepalen en bereiken van de juiste doelgroep. Bepaal waar de behoefte ligt van potentiële klanten, dan kun je jouw product of dienst daarop aanpassen. De markt opdelen in herkenbare groepen: het segmenteren van de markt: opleiding woonplaats leeftijd interesses sociaal-economische achtergrond.

Klantsegmenten/doelgroep van de Sapbar: Voornamelijk millennials uit een grote stad die graag gezonde en verantwoorde producten tot zich nemen. Vaak hoogopgeleide young professionals. Met name vrouwelijke carrièremakers, die in de lunchpauze een gezond sapje willen halen. 

Vakman ondernemer Business model Canvas 3 Verkoopkanalen

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

In het vak Verkoopkanalen zet je de marketingstrategie: Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Hoe komen zij aan die informatie, wat is de customer journey (de weg die een klant van begin tot eind aflegt naar een aankoop)? online via social media of website De kans is groot dat de klant via social media van jouw bedrijf gehoord heeft voordat hij jouw sapjesbar binnenloopt. fysieke winkel

Verkoopkanalen van de Sapjesbar Vaste klanten van de sapbar ontvangen bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief met de laatste aanbiedingen en nieuwe sappen of via social media. Maar in een sapjesbar komen natuurlijk ook veel klanten spontaan naar jouw winkel, maar je kunt later ook gaan uitbreiden met het bezorgen van lunches bij bedrijven of door deel te nemen aan foodtruckfestivals.

Vakman ondernemer Business model Canvas 4 Klantrelaties

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

Service is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid! 4 Klantrelaties Hier beschrijf je jouw relatie met de klant. De basis voor klantenbinding is de tevredenheid van de klant, oftewel de waardering en beoordeling van jouw dienst of product. Service is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid! Welke activiteiten onderneem je om met de klant contact te houden?

Klantrelaties van de Sapbar: reacties en aanbevelingen via Instagram of Facebook zijn goud waard. Als iemand op verjaardagen of in de lunchpauze jouw naam laten vallen, kun je waarschijnlijk nieuwe klanten verwelkomen. Om deze nieuwe aanwas óók te behouden, is vervolgens aan jou.

Vakman ondernemer Business model Canvas 5 Mensen en middelen

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

5 Mensen en middelen Welke bedrijfsmiddelen heb je nodig om jouw bedrijf tot een succes maken? Fysieke middelen (een pand, inventaris, bedrijfsapparatuur) Intellectuele middelen (een patent of een merk) Menselijke middelen (personeel)

Bedrijfsmiddelen van de Sapbar De sapbar heeft bijvoorbeeld nodig: 5 Mensen en middelen Bedrijfsmiddelen van de Sapbar De sapbar heeft bijvoorbeeld nodig: een foodtruck geavanceerde kassa persmachine voor de sapjesbar 2 oproepkrachten voor festivals e.d.

Vakman ondernemer Business model Canvas 6 Kernactiviteiten

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie. 6 Kernactiviteiten Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creëren? Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, het onderhouden van klantrelaties, het werven van nieuwe klanten. Op productgebied draait dit om het ontwikkelen van een kwalitatief sterk product dat beter is dan dat van de concurrenten. Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie.

Kernactiviteiten van de Sapbar: Eerst moet je de winkel en de producten goed op orde hebben. Hoogwaardige sapjes, met kwaliteitsfruit en -vruchten. Niet tussentijds de focus verleggen naar glutenvrije gebakjes en daardoor de sapjes verwaarlozen. 

Vakman ondernemer Business model Canvas 7 Strategische partners

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

Is samenwerking met andere ondernemers mogelijk? Denk aan: 7 Strategische partners Welke partnerships (samenwerking) zijn belangrijk om succesvol te zijn, te kunnen groeien en concurrerend te zijn? Is samenwerking met andere ondernemers mogelijk? Denk aan: inkoop, huur van bedrijfspand, verkoopactiviteiten Focus op de belangrijkste zaken en besteed zaken uit om jouw bedrijf te versterken, zoals: administratie (boekhouder of accountant).

Strategische partners van de Sapbar: De Sapbar kan bijvoorbeeld in eerste instantie samenwerken met een kweker voor het fruit. Maar mogelijk ook met een biologische bakker die gezonde lunchhapjes verzorgt. Zo behoud jij de focus op de sapjes, maar kun je toch extra producten aanbieden. Als de zaak later eenmaal goed loopt, kun je dit eventueel zelf gaan doen. 

Vakman ondernemer Business model Canvas 8 Inkomsten

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

In het vak Inkomsten zet je Het verdienmodel wordt nog weleens verward met een businessmodel, maar dit is daar juist een onderdeel van.  Je maakt hier duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen en hoe je dit gaat bereiken. Nu en in de toekomst. In het vak Inkomsten zet je Hoe jij met jouw onderneming geld gaat verdienen: de verkoop van goederen, abonnementenstructuur of het ‘uurtje factuurtje’-model. 

De Sapbar bepaalt hier: 8 Inkomsten De Sapbar bepaalt hier: de verkoopprijzen, hoeveel klanten minimaal nodig zijn en hoe groot de omzet moet zijn om winst te maken.

Vakman ondernemer Business model Canvas 9 Kosten

Inleiding Business Model Canvas 1 Waardepropositie 2 Klantsegmenten/doelgroep 3 Verkoopkanalen 4 Klantrelaties 5 Mensen en middelen 6 Kernactiviteiten 7 Strategische partners 8 Inkomsten 9 Kosten

9 Kosten De uitgaven verschillen per beroepsgroep of branche, maar er zijn kosten waarmee vrijwel iedere ondernemer te maken krijgt. In het vak Kosten zet je: een inschatting van de verwachte kosten Je maakt onderscheid tussen vaste bedrijfskosten (bedrijfspand, machines) en variabele kosten (inkoop van producten).

Kosten van de Sapbar: huur een foodtruck bedrijfskleding meubilair fruitmixers promotie inhuren van personeel