Functionele rekenvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Advertisements

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dichtheid Dit hoofdstuk gaat over dichtheid. Dichtheid is een eigenschap van een stof, en is voor iedere stof anders.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Drieslag functioneel rekenen
Kun je complexe problemen oplossen.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Rekenen boven het boekje
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
Je wilt een 3 cm hoge dia, scherp en volledig, op een 4,5 m
Lenzen vergroting opgave 1
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Berekening middel en water
Competentiegericht leren vmbo
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Samenvatting.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Reken- Ben je er klaar voor?.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Bewegen Vaardigheid: Hoe je een probleem oplost. Wat GFIBAC betekend. © Ing W.T.N.G. Tomassen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Interest berekeningen
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Wat zijn de verschillen ? (vwo cohort 2006)
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Welke “wiskundes” zijn er?
Geletterd de wereld in VELOV – BREED, BREDER, BREEDST
Didactiek Lesformulier.
Project Algemene Vakken
Rekenen met grote getallen
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Functionele rekenvaardigheid
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
P)AV-netwerkdag functionele taalvaardigheid 5 november 2014
Rekenen met verhoudingen
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Functionele rekenvaardigheid PAV-dag Functionele rekenvaardigheid 22 januari 2015

FR in PAV Wiskunde in de B-stroom en BSO Functionele rekenvaardigheid in PAV Belang van schattend rekenen Essentie bij domeinspecifieke kennis en vaardigheden Rijke contexten voor functioneel wiskundig denken Taalgericht vakonderwijs Wiskundige denkstrategieën Werken met voorbeelden FRV Optimaliseren van wiskundig denken in PAV Vanuit een PAV-thema brainstormen en wiskunde vinden Peiling functionele rekenvaardigheid Enkele websites ter inspiratie

1 Wiskunde in de B-stroom en BSO

2 Functionele rekenvaardigheid in PAV

2 Functionele rekenvaardigheid in PAV

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

3 Belang van schattend rekenen

4 Essentie bij domeinspecifieke k-v Misvatting … Focus leerproces … Voorbeeld: Jan is mode-ontwerper en heeft een rol stof van 25 m lang. Hij wenst hieruit modieuze rokken te maken. Voor 1 rok heeft hij 80 cm stof nodig. Hoeveel rokken kan hij maken? Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?

5 Rijke contexten voor functioneel wiskundig denken

6 Taalgericht vakonderwijs Komen tot taalverwerving: Taalsteun: http://www.fi.uu.nl/wisbaak

7 Wiskundige denkstrategieën Heuristiek: zoekstrategie die de kans op het vinden van de oplossing van een probleem aanzienlijk vergroten Schets, schema maken, opsplitsen in deelproblemen, eenvoudiger getallen gebruiken, schatten, gissen en missen, … Didactische vaardigheden leerkracht:- selectie problemen vanuit domeinspecifieke kennis volstaat niet- ga na welke heuristieken het probleem ‘uitlokt’- neem een onderzoekende en open houding aan- stel vragen vanuit verschillende standpunten

7 Wiskundige denkstrategieën

7 Wiskundige denkstrategieën

8 Werken met voorbeelden FRV Opgaven Uitwerking

9 Optimaliseren van wiskundig denken in PAV

10 Vanuit een PAV-thema brainstormen en wiskunde ‘vinden’

11 Peiling functionele rekenvaardigheid http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/ http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/secundair- onderwijs/peilingen/project-algemene-vakken.htm http://www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen/ http://www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen/paralleltoetsen/t oetsen.asp?

11 Peiling functionele rekenvaardigheid Getoetste eindtermen: Enkelvoudige problemen: dezelfde grootheid, één bewerking, meerdere bewerkingen Meervoudige problemen: verschillende grootheden vergelijken, (aantal potten verf (in l) vergelijken met de te beschilderen oppervlakte (in m²), grootheid zelf nog berekenen

11 Peiling functionele rekenvaardigheid Voorbeeldopgaven

12 Enkele websites ter inspiratie