Functionele rekenvaardigheid PAV-dag Functionele rekenvaardigheid 22 januari 2015
FR in PAV Wiskunde in de B-stroom en BSO Functionele rekenvaardigheid in PAV Belang van schattend rekenen Essentie bij domeinspecifieke kennis en vaardigheden Rijke contexten voor functioneel wiskundig denken Taalgericht vakonderwijs Wiskundige denkstrategieën Werken met voorbeelden FRV Optimaliseren van wiskundig denken in PAV Vanuit een PAV-thema brainstormen en wiskunde vinden Peiling functionele rekenvaardigheid Enkele websites ter inspiratie
1 Wiskunde in de B-stroom en BSO
2 Functionele rekenvaardigheid in PAV
2 Functionele rekenvaardigheid in PAV
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
3 Belang van schattend rekenen
4 Essentie bij domeinspecifieke k-v Misvatting … Focus leerproces … Voorbeeld: Jan is mode-ontwerper en heeft een rol stof van 25 m lang. Hij wenst hieruit modieuze rokken te maken. Voor 1 rok heeft hij 80 cm stof nodig. Hoeveel rokken kan hij maken? Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?
5 Rijke contexten voor functioneel wiskundig denken
6 Taalgericht vakonderwijs Komen tot taalverwerving: Taalsteun: http://www.fi.uu.nl/wisbaak
7 Wiskundige denkstrategieën Heuristiek: zoekstrategie die de kans op het vinden van de oplossing van een probleem aanzienlijk vergroten Schets, schema maken, opsplitsen in deelproblemen, eenvoudiger getallen gebruiken, schatten, gissen en missen, … Didactische vaardigheden leerkracht:- selectie problemen vanuit domeinspecifieke kennis volstaat niet- ga na welke heuristieken het probleem ‘uitlokt’- neem een onderzoekende en open houding aan- stel vragen vanuit verschillende standpunten
7 Wiskundige denkstrategieën
7 Wiskundige denkstrategieën
8 Werken met voorbeelden FRV Opgaven Uitwerking
9 Optimaliseren van wiskundig denken in PAV
10 Vanuit een PAV-thema brainstormen en wiskunde ‘vinden’
11 Peiling functionele rekenvaardigheid http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/ http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/secundair- onderwijs/peilingen/project-algemene-vakken.htm http://www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen/ http://www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen/paralleltoetsen/t oetsen.asp?
11 Peiling functionele rekenvaardigheid Getoetste eindtermen: Enkelvoudige problemen: dezelfde grootheid, één bewerking, meerdere bewerkingen Meervoudige problemen: verschillende grootheden vergelijken, (aantal potten verf (in l) vergelijken met de te beschilderen oppervlakte (in m²), grootheid zelf nog berekenen
11 Peiling functionele rekenvaardigheid Voorbeeldopgaven
12 Enkele websites ter inspiratie