Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge Presentatie BDO 20 maart 2018
Inhoud presentatie Cluster Oudenbosch – Bosschenhoofd – Zegge Clusterjaarplan 2017-2018 -STEAM project -Plusklas -Onderzoekend leren Speerpunten schooljaar 2018-2019
Cluster Oudenbosch – Bosschenhoofd - Zegge Vertrekpunt Opstellen gemeenschappelijke visie Structureel clusteroverleg op directieniveau in een inspirerende omgeving Personeel werkzaam binnen verschillende clusterscholen Vertaling naar de teams Clusterbrede werkgroepen/kernteams Uitwisseling van expertise Administratie en onderwijsinhoud clusterbreed organiseren
Clusterbrede doelstellingen schooljaar 2017-2018 Clusterjaarplan Clusterbrede doelstellingen schooljaar 2017-2018 3 doelstellingen clusterjaarplan Kennisuitbreiding en vergroting van vaardigheden bij leerkrachten groep 1/2 voor W&T-onderwijs aan het jonge kind Steam onderwijs
Passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen Passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Hiertoe behoren de onderliggende doelstellingen: - Het compact- en verrijkingsprogramma op de scholen van het cluster krijgt een kwaliteitsimpuls. - De clusterbrede plusklas wordt verder uitgebreid. Vergroting van kennis en vaardigheden bij de leerkrachten van groep 7/8 omtrent onderzoekend leren en de implementatie hiervan in het onderwijs.
STEAM-project Wat is STEAM onderwijs? Waarom STEAM onderwijs? Start in groep 1-2 Professionalisering door SINE Oudenbosch STEAM Kernteam https://www.youtube.com/watch?v=yDjar79D9iw&feature=youtu.be
Plusklas Invulling plusklas: Dagdeel 1: SINE Oudenbosch Dagdeel 2: De Klinkert Werkgroep MHB Beleidsplan Plusklas Leerlingkaart compacten/verrijken Toelatingscriteria: - Leerlingen zijn toelaatbaar vanaf groep 4 - NSCCT - SIDI vragenlijsten voor leerkracht en ouders - CITO toetsen rekenen en begrijpend lezen - Juiste attitude - of capaciteiten-/hoogbegaafdheidsonderzoek waarbij IQ > 120
Plusklas dagdeel 2 Plusklas in de eigen school clustervoorziening Project kunstzinnige vorming Project ondernemende vaardigheden Schoolpleinwinkel De Klinkert Ontwikkelen leerlijn ondernemende vaardigheden
Onderzoekend leren Wetenschapsknooppunt Erasmus Universiteit Rotterdam Scholingstraject leerkrachten bovenbouw Kennis en vaardigheden vergroten rondom onderzoekend leren Onderzoekend leren structureel inbedden in het curriculum Ontwikkelen instrument om onderzoeksvaardigheden in kaart te brengen Praktijkvoorbeelden
Speerpunten schooljaar 2018-2019 Inbedden onderzoekend leren in het curriculum in de bovenbouw Kennisuitbreiding en vergroting van vaardigheden bij leerkrachten groep 3/4 voor W&T-onderwijs aan het jonge kind Uitbreiding STEAM traject. Borgen clusterbrede plusklas Triband verantwoording Clusterbrede werving en inzet onderwijsassistenten Ontwikkelen en opzetten NT2-aanbod/voorziening met behulp van een LOF-subsidie Koppelen van budgetten t.b.v werkdrukverlaging/meer handen in de klas om continuïteit te waarborgen Effectief organiseren van administratieve werkzaamheden