Statistical literacy………. hoe dan? Workshop Wiskunde Dialoog Dinsdag 12 juni 2018 Marianne van Dijke-Droogers
Invulling workshop Introductie Opzet onderzoek Kennismaken met het lesmateriaal Demonstratie TinkerPlots en DWO Onderzoeksresultaten Vragenronde
Het onderzoek Kortlopend Onderzoek (1 jaar) Jos Tolboom (SLO) Paul Drijvers (UU) NRO Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NWO De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek financiert toponderzoekers, geeft sturing aan de Nederlandse wetenschap via programma's en beheert (inter)nationale kennisinfrastructuur.
Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch
Probleemstelling Inhoudelijk Procedurele vaardigheden 2. Didadactisch
Probleemstelling Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk Inhoudelijk Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch
Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch
Probleemstelling Gemiddelde leerling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling
Probleemstelling Uitdaging ontbreekt Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling Uitdaging ontbreekt
Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling Uitdaging ontbreekt
Oplossingsrichting Inhoudelijk 2. Didadactisch Redeneren met en over data (Tolboom, 2012) TinkerPlots versterkt statistische geletterdheid (Konold & Miller, 2011) Zelf onderzoek uitvoeren (Abel & Poling, 2015) 2. Didadactisch Niveau differentiatie (Tomlinson, 1999)
Onderzoeksvraag Verhoogt een gedifferentieerd leertraject dat gericht is op statistisch redeneren met behulp van visualisaties de ‘statistical literacy’ van leerlingen in Havo/Vwo onderbouw?
Opzet Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren
Opzet Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden
Opzet In de les Via DWO (thuis) Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden In de les Via DWO (thuis)
Opzet 10 lessen van 60 minuten + DWO Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden In de les Via DWO (thuis) 10 lessen van 60 minuten + DWO Les 1-6 onderzoeksactiviteiten, les 7-9 werken aan eindopdracht en les 10 toets Per les een huiswerkmodule in DWO
Opzet workshop Kennismaken met concreet lesmateriaal voor statistiek in de onderbouw Havo-Vwo
Les 1 Opdracht Iedereen krijgt één kaartje Er horen steeds 3 of 4 verschillende kaartjes bij elkaar Zoek één persoon met een kaartje dat bij jouw kaartje past Vorm met elkaar een 3- of 4-tal
Les 1 Video-fragment http://humortv.vara.nl/fragment/cijfers-liegen-niet/
Les 1
Leerlingwerk Les 1 Deelvragen van leerlingen: Hoe vaak komt elke kleur voor in een mini-zakje? Hebben alle zakjes dezelfde kleursamenstelling? Ontbreken er weleens kleuren in een zakje? Welke kleur komt het meest voor?
Leerlingwerk Les 1 Representaties van leerlingen
Les 2 Evaluatie (les 1)
Huiswerk Les 1 (en 2) Introductie DWO Ga naar www.dwo.nl Log in als leerling Gebruikersnaam: NWD2018a Wachtwoord: test2018a Basis module & Inzicht module Indeling leerlingen op basis van RTTI-score wiskunde repetities afgelopen schoojaar
Overzicht leerlingwerk DWO Evaluatie DWO-module (Les1)
Les 3
Les 3 Klassengesprek: Vermoedens bespreken Onderzoeksvraag concretiseren Dataverzameling (iedereen noteert in 4-voud naam+aantal sporturen / mannen op blauw – vrouwen op roze) Data ordenen en uitwerken
Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “Er waren meer jongens dan meiden met 10 uur of meer sport”
Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “Als je het aantal uren van jongens en meisjes optelt en tegenover elkaar zet (jongens 118,5 en meisjes 87,5), kom je erop uit dat jongens 31 uren meer sporten. Het gemiddelde van jongens was ook hoger” Belangrijke toevoeging!
Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “De data geven misschien geen goed beeld. Het ligt eraan wat je sport noemt. Sommige mensen telden van alles mee, anderen alleen uren van intensief sporten” Kritisch denken
Leerlingwerk Les 3
Les 4 Instructie centrummaten: Gemiddelde – modus – mediaan
Les 4 Opdracht Maak setjes van 7 kaartjes die bij elkaar horen (tabel, gem, modus, mediaan, cirkel-, staaf-, lijndiagram) In 2 sets ontbreekt 1 kaartje, Maak het ontbrekende kaartje Koppel elke set aan één van de volgende onderwerpen: Cijfers wiskunderepetitie Aantal personen in wachtkamer Aantal gelopen rondjes sponsorloop Leeftijd leerlingen in groep 4 Typeer verschillen in verdeling Noteer voor- en nadelen van verschillende representaties en centrummaten in de datasets
Les 4 Ga naar de DWO Klik op pijltje omhoog rechtsboven Kies voor Centrummaten en neem een kijkje in de opdrachten
Les 5 Quiz grafische representaties en centrummaten
Vraag 1: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?
Vraag 1: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?
Vraag 2: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?
Vraag 2: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?
Vraag 3: Welke lijngrafiek hoort bij het staafdiagram hiernaast? C. B. D.
Vraag 3: Welke lijngrafiek hoort bij het staafdiagram hiernaast? C. B. D.
Vraag 4: Welke lijngrafiek hoort bij het cirkeldiagram hiernaast?
Vraag 4: Welke lijngrafiek hoort bij het cirkeldiagram hiernaast?
Vraag 5: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10
Vraag 5: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10
Vraag 6: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10
Vraag 6: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10
Vraag 7: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 3 C. Mediaan is 6 B. Mediaan is 7,5 D. Mediaan is 10
Vraag 7: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 3 C. Mediaan is 6 B. Mediaan is 7,5 D. Mediaan is 10
Vraag 8: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 2 C. Mediaan is 3 B. Mediaan is 6 D. Mediaan is 7,5
Vraag 8: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 2 C. Mediaan is 3 B. Mediaan is 6 D. Mediaan is 7,5
Vraag 9: Welke modus past bij het cirkeldiagram hiernaast? Modus is 5 (blauw deel rechts) C. Modus is 6 (oranje deel) B. Geen modus D. Modus is 7 (blauw deel links)
Vraag 9: Welke modus past bij het cirkeldiagram hiernaast? Modus is 5 (blauw deel rechts) C. Modus is 6 (oranje deel) B. Geen modus D. Modus is 7 (blauw deel links)
Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek. Leg je antwoord uit. 1. Cijfers wiskunderepetitie 3. Aantal personen in wachtkamer dokter 2. Aantal gelopen rondjes sponsorloop (max. 10) 4. Leeftijd leerlingen in groep 4 (maart) A. C. B. D.
Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek. Leg je antwoord uit. 1. Cijfers wiskunderepetitie 3. Aantal personen in wachtkamer dokter 2. Aantal gelopen rondjes sponsorloop (max. 10) 4. Leeftijd leerlingen in groep 4 (maart) A. C. B. D. 3 1 4 2
Les 5 en 6 Introductie TinkerPlots
Les 7-10 Les 7-9: Werken aan de eindopdracht Beoordelingsrubriek Les 10: Afrondende toets
Resultaten Gehele klas (n=25) Basis niveau (n=16) Gevorderden (n=9) Gehele klas (n=25) Basis niveau (n=16) Gevorderden (n=9) Pre gem. Post Score op R and T1 in procenten (sd) 79 (16) 85 (10) 79 (13) 80 (20) 86 (10) Score op T2 and I in procenten (sd) 55 (18) 64 (21) 47 (16) 59 (24) 69 (10) 73 (12)
TinkerPlots Kosten TinkerPlots €5,95 per computer (voor 1 jaar) Zelf eenvoudig data uploaden vanuit Excel-bestand
DWO als docent Overzicht vorderingen leerlingen Module aanpassen
Vragenronde Meer informatie Mail: m.j.s.vandijke-droogers@uu.nl Website: https://www.uu.nl/medewerkers/mjsvandijkedroogers/0