Statistical literacy………. hoe dan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Advertisements

Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Staafdiagram Strookdiagram
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Excel, zin in een potje Zeeslag?
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
ELO onderbouw Agenda (digenda) invullen ipv blauwe klassenboek Delen van documenten Rooster Deze powerpoint is te vinden op [klik op personeel]
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Centrummaten en Boxplot
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Denkactiviteiten Standpunt 4
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
H4 Statistiek Beelddiagram
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Mart H. Mojet Workshop 2.2 Docentendag Netwerk Noord, 24 juni 2016 NLT Statistiek, Big Data, en MS Excel.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Differentiatie.
Programmeren met kinderen
AFRIKA.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Deutschland stellt sich vor
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Instructie geven en uitvoeren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe werkt Wikispaces? Wikispaces in 10 stappen!.
Plannen en optimaliseren
Welke “wiskundes” zijn er?
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Welke “wiskundes” zijn er?
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Statistical literacy………. hoe dan? Workshop Wiskunde Dialoog Dinsdag 12 juni 2018 Marianne van Dijke-Droogers

Invulling workshop Introductie Opzet onderzoek Kennismaken met het lesmateriaal Demonstratie TinkerPlots en DWO Onderzoeksresultaten Vragenronde

Het onderzoek Kortlopend Onderzoek (1 jaar) Jos Tolboom (SLO) Paul Drijvers (UU) NRO Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NWO De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek financiert toponderzoekers, geeft sturing aan de Nederlandse wetenschap via programma's en beheert (inter)nationale kennisinfrastructuur.

Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch

Probleemstelling Inhoudelijk Procedurele vaardigheden 2. Didadactisch

Probleemstelling Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk Inhoudelijk Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch

Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch

Probleemstelling Gemiddelde leerling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling

Probleemstelling Uitdaging ontbreekt Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling Uitdaging ontbreekt

Probleemstelling Inhoudelijk 2. Didadactisch Procedurele vaardigheden Leerlingen moeilijkheden bij toepassen praktijk 2. Didadactisch Gemiddelde leerling Uitdaging ontbreekt

Oplossingsrichting Inhoudelijk 2. Didadactisch Redeneren met en over data (Tolboom, 2012) TinkerPlots versterkt statistische geletterdheid (Konold & Miller, 2011) Zelf onderzoek uitvoeren (Abel & Poling, 2015) 2. Didadactisch Niveau differentiatie (Tomlinson, 1999)

Onderzoeksvraag Verhoogt een gedifferentieerd leertraject dat gericht is op statistisch redeneren met behulp van visualisaties de ‘statistical literacy’ van leerlingen in Havo/Vwo onderbouw?

Opzet Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren

Opzet Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden

Opzet In de les Via DWO (thuis) Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden In de les Via DWO (thuis)

Opzet 10 lessen van 60 minuten + DWO Leerlingen leren om statistische informatie te interpreteren en hiermee te redeneren Onderzoeks activiteiten Procedurele vaardigheden In de les Via DWO (thuis) 10 lessen van 60 minuten + DWO Les 1-6 onderzoeksactiviteiten, les 7-9 werken aan eindopdracht en les 10 toets Per les een huiswerkmodule in DWO

Opzet workshop Kennismaken met concreet lesmateriaal voor statistiek in de onderbouw Havo-Vwo

Les 1 Opdracht Iedereen krijgt één kaartje Er horen steeds 3 of 4 verschillende kaartjes bij elkaar Zoek één persoon met een kaartje dat bij jouw kaartje past Vorm met elkaar een 3- of 4-tal

Les 1 Video-fragment http://humortv.vara.nl/fragment/cijfers-liegen-niet/

Les 1

Leerlingwerk Les 1 Deelvragen van leerlingen: Hoe vaak komt elke kleur voor in een mini-zakje? Hebben alle zakjes dezelfde kleursamenstelling? Ontbreken er weleens kleuren in een zakje? Welke kleur komt het meest voor?

Leerlingwerk Les 1 Representaties van leerlingen

Les 2 Evaluatie (les 1)

Huiswerk Les 1 (en 2) Introductie DWO Ga naar www.dwo.nl Log in als leerling Gebruikersnaam: NWD2018a Wachtwoord: test2018a Basis module & Inzicht module Indeling leerlingen op basis van RTTI-score wiskunde repetities afgelopen schoojaar

Overzicht leerlingwerk DWO Evaluatie DWO-module (Les1)

Les 3

Les 3 Klassengesprek: Vermoedens bespreken Onderzoeksvraag concretiseren Dataverzameling (iedereen noteert in 4-voud naam+aantal sporturen / mannen op blauw – vrouwen op roze) Data ordenen en uitwerken

Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “Er waren meer jongens dan meiden met 10 uur of meer sport”

Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “Als je het aantal uren van jongens en meisjes optelt en tegenover elkaar zet (jongens 118,5 en meisjes 87,5), kom je erop uit dat jongens 31 uren meer sporten. Het gemiddelde van jongens was ook hoger” Belangrijke toevoeging!

Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. Leerlingwerk Les 3 Uit de volgende data leidden we af dat jongens sportiever zijn. “De data geven misschien geen goed beeld. Het ligt eraan wat je sport noemt. Sommige mensen telden van alles mee, anderen alleen uren van intensief sporten” Kritisch denken

Leerlingwerk Les 3

Les 4 Instructie centrummaten: Gemiddelde – modus – mediaan

Les 4 Opdracht Maak setjes van 7 kaartjes die bij elkaar horen (tabel, gem, modus, mediaan, cirkel-, staaf-, lijndiagram) In 2 sets ontbreekt 1 kaartje, Maak het ontbrekende kaartje Koppel elke set aan één van de volgende onderwerpen: Cijfers wiskunderepetitie Aantal personen in wachtkamer Aantal gelopen rondjes sponsorloop Leeftijd leerlingen in groep 4 Typeer verschillen in verdeling Noteer voor- en nadelen van verschillende representaties en centrummaten in de datasets

Les 4 Ga naar de DWO Klik op pijltje omhoog rechtsboven Kies voor Centrummaten en neem een kijkje in de opdrachten

Les 5 Quiz grafische representaties en centrummaten

Vraag 1: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?

Vraag 1: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?

Vraag 2: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?

Vraag 2: Welke cirkeldiagram hoort bij het staafdiagram hiernaast?

Vraag 3: Welke lijngrafiek hoort bij het staafdiagram hiernaast? C. B. D.

Vraag 3: Welke lijngrafiek hoort bij het staafdiagram hiernaast? C. B. D.

Vraag 4: Welke lijngrafiek hoort bij het cirkeldiagram hiernaast?

Vraag 4: Welke lijngrafiek hoort bij het cirkeldiagram hiernaast?

Vraag 5: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10

Vraag 5: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10

Vraag 6: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10

Vraag 6: Welke modus past bij het staafdiagram hiernaast? Modus is 2 C. Modus is 6 B. Geen modus D. Modus is 10

Vraag 7: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 3 C. Mediaan is 6 B. Mediaan is 7,5 D. Mediaan is 10

Vraag 7: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 3 C. Mediaan is 6 B. Mediaan is 7,5 D. Mediaan is 10

Vraag 8: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 2 C. Mediaan is 3 B. Mediaan is 6 D. Mediaan is 7,5

Vraag 8: Welke mediaan past bij het staafdiagram hiernaast? Mediaan is 2 C. Mediaan is 3 B. Mediaan is 6 D. Mediaan is 7,5

Vraag 9: Welke modus past bij het cirkeldiagram hiernaast? Modus is 5 (blauw deel rechts) C. Modus is 6 (oranje deel) B. Geen modus D. Modus is 7 (blauw deel links)

Vraag 9: Welke modus past bij het cirkeldiagram hiernaast? Modus is 5 (blauw deel rechts) C. Modus is 6 (oranje deel) B. Geen modus D. Modus is 7 (blauw deel links)

Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek. Leg je antwoord uit. 1. Cijfers wiskunderepetitie 3. Aantal personen in wachtkamer dokter 2. Aantal gelopen rondjes sponsorloop (max. 10) 4. Leeftijd leerlingen in groep 4 (maart) A. C. B. D.

Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek Vraag 10: Zoek bij elk onderwerp een logische grafiek. Leg je antwoord uit. 1. Cijfers wiskunderepetitie 3. Aantal personen in wachtkamer dokter 2. Aantal gelopen rondjes sponsorloop (max. 10) 4. Leeftijd leerlingen in groep 4 (maart) A. C. B. D. 3 1 4 2

Les 5 en 6 Introductie TinkerPlots

Les 7-10 Les 7-9: Werken aan de eindopdracht Beoordelingsrubriek Les 10: Afrondende toets

Resultaten Gehele klas (n=25) Basis niveau (n=16) Gevorderden (n=9)   Gehele klas (n=25) Basis niveau (n=16) Gevorderden (n=9) Pre gem. Post Score op R and T1 in procenten (sd) 79 (16) 85 (10) 79 (13) 80 (20) 86 (10) Score op T2 and I in procenten (sd) 55 (18) 64 (21) 47 (16) 59 (24) 69 (10) 73 (12)

TinkerPlots Kosten TinkerPlots €5,95 per computer (voor 1 jaar) Zelf eenvoudig data uploaden vanuit Excel-bestand

DWO als docent Overzicht vorderingen leerlingen Module aanpassen

Vragenronde Meer informatie Mail: m.j.s.vandijke-droogers@uu.nl Website: https://www.uu.nl/medewerkers/mjsvandijkedroogers/0