Daniëlla Pierreux 28 juni 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzekeringen, hypotheken en financieringen. Met een spaarloonregeling kunnen werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking belastingvrij een.
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Motivering van het ontslag
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid Enkele hoofdpunten Ondernemerspunt Hoogeveen Bijeenkomst 15 januari 2014.
Cao 104 : Verplicht werkgelegenheidsplan
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Sociaal Recht Deel 5.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Vergelijkend overzicht CVBA/BVBA/NV
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Risicoanalyse van de elektrische installatie
SADANopdracht: outplacement Stap 2. Sectoraal outplacement in kaart gebracht Olivia Mahmudova 1BaTP A3.
Wet Werk en Zekerheid (WWZ) Waar dient u na 1 juli 2015 rekening mee te houden als u personeel in... dienst heeft ? Evonne van der Pol 2 juni 2015.
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen. Arbeidsrecht - Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen 2 Toepassingsgebied Bedoeling van de feestdagenwet – Verbieden van tewerkstelling.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Wet aanpak schijnconstructies
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Isabelle Delhez
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Info voorstellen mobiliteit centrum Lennik Deel A: parkeervisie Deel B: oplossingen voor de circulatie- en verkeersknooppunten.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
INFORMATIESESSIE “Wet van 26/12/2013 betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzeggingstermijnen en de.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Wijziging vakantiewetgeving VGN CAO-helpdesk September 2011.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
Wet op de Ondernemingsraden (WOR) Drees 1950
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
WET WERK EN ZEKERHEID & DE UITZEND-CAO’S 22 MAART 2014.
Invoering WWZ en de gevolgen
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Gedeeltelijke werkhervatting na arbeidsongeschiktheid
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Evaluatie in CMW & LDE.
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Hervorming medefinanciering
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Structuur Sociaal Overleg
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Informatieblad van BBTK Inbev Leuven
50 jaar CAO-wet Seminarie FOD Waso Brussel, 28 juni 2018
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
STUDENTENARBEID Najaar 2018.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Toenadering van de PC’s
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Daniëlla Pierreux 28 juni 2018 De invloed van de wet aanvullende pensioenen op de hervorming van het landschap van paritaire comités Daniëlla Pierreux 28 juni 2018

Overzicht uiteenzetting Inleiding Harmonisering statuut arbeiders- bedienden inzake aanvullende pensioenen Welke verschillen? Geleidelijke harmonisering: 3 periodes Gefaseerde harmonisering: 2 niveaus Welke tools in WAP en/of andere tools? Actiepunten voor de sociale partners Evaluatie harmoniseringstrajecten van de sectoren Moeilijkheden Besluit

Inleiding Wat is een aanvullend pensioen ? Wettelijke basis? pensioen dat door een werkgever of een bedrijfssector wordt opgebouwd voor de werknemers via financiële middelen die collectief hiertoe bestemd worden Situeert zich in arbeidsrelatie: wordt opgebouwd op basis van tewerkstelling in sector / onderneming Aanvulling op het wettelijk pensioen Opgebouwd op basis van kapitalisatie Wettelijke basis? Wet van 28 april 2003 (WAP) Welke sectoren hebben aanvullend pensioen? Evolutie WAP-conforme stelsels Ontbrekende sectoren

Evolutie aantal WAP-conforme stelsels Ø Toestand op 01/01/2005: 13 stelsels ( 410.053 werknemers) Ø Toestand op 01/01/2007: 18 stelsels ( 580.305 werknemers) Ø Toestand op 01/01/2008: 21 stelsels ( 621.508 werknemers) Ø Toestand op 10/02/2009: 27 stelsels ( 740.485 werknemers ) Toestand op 24/01/2011: 38 stelsels ( 1.030.100 werknemers) Toestand op 24/01/2012: 41 stelsels ( 1.031.214 werknemers) Toestand op 01/02/2013 : 44 stelsels ( 1.112.661 werknemers) Toestand op 01/02/2014 : 45 stelsels ( 1.350.135 werknemers) Toestand op 01/02/2015 : 47 stelsels (1.350.749 werknemers) Toestand op 01/01/2016 : 49 stelsels (1.393.227 werknemers) Toestand op 01/01/2017: 49 stelsels (1.393.227 werknemers) Toestand op 01/01/2018: 51 stelsels (1.417.443 werknemers) Dit impliceert dat momenteel 45 % van de werknemers uit de privésector gedekt is door een sectoraal pensioenstelsel

Harmonisering statuut arbeiders- bedienden inzake aanvullende pensioenen Wet van 5 mei 2014 : geleidelijke opheffing van verschillen in behandeling die berusten op het onderscheid tussen werklieden en bedienden Geleidelijke harmonisering: Lange overgangsperiode: tot 2025 Rechtszekerheid Kostenspreiding Geven van voldoende tijd aan sociale partners Gefaseerde harmonisering Fase 1 : Sectoren aan zet Fase 2: Ondernemingen aan zet ( mogen niet passief blijven )

Periodes

Onderscheid tussen tewerkstellingsperiodes Periode N1 :verleden en duurt tot 01/01/2015: geen discriminatie Periode N2 :overgangsperiode van 10 jaar Vrijstelling verschil in behandeling ingevoerd voor 01/01/2015 Standstill-verplichting Geen nieuwe pensioenstelsels invoeren die verschillen bevatten Geen nieuwe verschillen in bestaande pensioenstelsels Tenzij als middel om einde te maken aan bestaand verschil in behandeling Verplichting om harmoniseringstraject uit te werken

Tewerkstellingsperiodes ( vervolg) Periode N 3 : de toekomst: vanaf 01/01/2025 verschil in behandeling dat berust op A/B is discriminatie Personen moeten zich in vergelijkbare situatie bevinden Geen verwijzing naar hypothetische personen Verschillende pensioenstelsels zijn mogelijk voor A/B maar toepassingsgebied en aansluitingsvoorwaarden mogen niet langer gebaseerd zijn op louter onderscheid Arbeiders / Bedienden Aparte personeelscategorie blijft mogelijk: vb: kaderleden, directieleden….

Harmonisering door sectoren Welke sectoren? Art. 14/4.1 § 1. De paritaire comités en/of de paritaire subcomités die, ongeacht hun uitsluitende bevoegdheid voor werklieden of bedienden, overeenkomstig de koninklijke besluiten tot oprichting van deze organen hetzij op expliciete, hetzij op residuaire wijze bevoegd zijn voor dezelfde beroepscategorieën of voor dezelfde ondernemingsactiviteiten, nemen de noodzakelijke maatregelen om het verschil in behandeling dat berust op het onderscheid tussen werklieden en bedienden, te beëindigen. Dus : PC’s met overlappend bevoegdheidsressort( zowel symmetrische PC’s als de asymmetrische PC’s) Sommige ondernemingen vallen voor bepaalde werknemers onder PC 200 dat een aanvullend PC is ( bijv. Bouwsector: arbeiders vallen onder PC 124 en bedienden vallen onder PC 200);

Actiepunten sectoren Opstarten onderhandelingen om protocolakkoorden te sluiten. Inhoud protocolakkoord: beginselen/modaliteiten/tijdschema Timing : protocolakkoorden worden binnen 2 maanden na het sluiten ervan neergelegd bij de griffie COA Protocolakkoorden moeten onverwijld overgemaakt worden aan secretariaat van NAR Het sluiten van deze protocolakkoorden moet leiden tot het sluiten van een of meerdere sectorale cao’s die tegen ten laatste 1 januari 2023 neergelegd worden bij de Griffie COA Doel :ten laatste 1 januari 2025 een einde te stellen aan het verschil in behandeling dat berust op het onderscheid tussen werklieden en bedienden

Aanduiding gemeenschappelijke inrichter Tools Aanduiding van eenzelfde inrichter via verschillende cao’s FBZ kan optreden als een gemeenschappelijke inrichter Voorwaarde ; gemeenschappelijke inrichter heeft als uitsluitend doel : oprichting van AP-stelsel PC/ PSC Arbeiders PC/PSC Bedienden cao arbeiders Aanduiding gemeenschappelijke inrichter cao bedienden Pensioenstelsel

Tools Sectorale Cao kan voorzien in opting-out De werkgever kan aanvullend pensioen geheel of gedeeltelijk zelf organiseren voor alle werknemers of voor een deel van zijn werknemers en een pensioenstelsel op ondernemingsniveau uitwerken Sectorale Cao kan toepassingsgebied beperken cao kan gesloten worden voor beperkt toepassingsgebied (WG die valt onder bevoegdheidsressort van PC maar niet onder toepassingsgebied van cao) Toepassingsgebied kan beperkt worden tot subgroep van ondernemingen/ van werknemers

Tools Vraag : Wie met wie vergelijken? Technische bijstand door FOD WASO: bepaling van PC’s met overlappend bevoegdheidsressort Overzichtslijst opgemaakt in samenwerking met de directie van de bevoegdheden van de PC’s

Evaluatie vooruitgang Verslaggeving door PC’s aan NAR om de twee jaar en dus tegen : 1 januari 2016, 1 januari 2018, 1 januari 2020 en 1 januari 2022 aan de Nationale Arbeidsraad: een verslag met een overzicht van werkzaamheden die verricht werden om het verschil in behandeling dat berust op het onderscheid tussen werklieden en bedienden te beëindigen. Evaluatie door NAR : tegen respectievelijk 1 juli 2016, 1 juli 2018 en 1 juli 2020 maakt de NAR aan de minister Pensioenen en aan de minister van Werk , een evaluatie over, gebaseerd op de verslagen die hem door PC’s werden overgemaakt over de vooruitgang die op sectoraal niveau geboekt werd in de opheffing van het verschil in behandeling dat berust op het onderscheid tussen werklieden en bedienden.

Opvolging door NAR Bijkomende evaluatie door NAR tegen 01/07/2022: Welke PC’s hebben nog geen protocol gesloten? Welke Pc’s hebben geen bijkomende vooruitgang geboekt Sancties : mogelijke maatregelen: als PC’s tegen 01/01/2023 geen cao’s hebben neergelegd ter griffie COA waarbij verschil in behandeling wordt beëindigd : Koning kan maatregelen nemen ( via in MR overlegd KB na advies van de NAR)

Moeilijkheden Uitwerking van een geharmoniseerd aanvullende pensioenstelsel voor arbeiders en bedienden : is complexe oefening Wie is de juiste gesprekspartner? Hoe de pensioenstelsels vergelijken? Situatie in PC 200 Kostprijs? Levelling-up ? Harmonisering is tijdrovend en vergt overleg Diverse interpretatievragen Verwevenheid tussen aanvullend pensioen op sectorvlak en ondernemingsvlak Harmoniseringstraject door sectoren verloopt zeer langzaam

Besluit de tijd begint stilaan te dringen….. Nog slechts twee onderhandelingsrondes om tot sectorale CAO's te komen die een einde maken aan het verschil in behandeling tussen arbeiders en bedienden De sector-CAO's moeten uiterlijk op 1 januari 2023 worden neergelegd bij de griffie COA Indien harmoniseringsplicht van art. 14/4 van de WAP niet tijdig kan worden gerealiseerd: mogelijke sancties oproep aan sectoren om de harmoniseringsplicht mee te nemen in de volgende sectorale onderhandelingen

Bijkomende Info Doorlichting van de sectorale aanvullende pensioenstelsels - 2016 http://www.werk.belgie.be/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=45920 Overzichtslijst: Aanvullende Pensioenen samenvallende PC’s (zie bijlage 2 rapport NAR nr. 97) http://www.cnt-nar.be/RAPPORT/rapport-097-NL.pdf