Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Advertisements

Differentiatie in de klas
Handelingsgericht werken en de IB
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
De kaart is niet het landschap
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Online Plusonderwijs ontvangst
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Bindelmeer College
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
Voortgangsgesprek fase 1
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Return to Sender.
“Help mij het zelf te doen”
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Differentiëren & klassenmanagement
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatiebijeenkomst Stichting leerKRACHT ‘Elke dag samen een beetje beter’ Schooljaar
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Anders kijken, anders doen
TeachMeet - iPadstoplicht
de docent als didactische coach
What is the meaning of? Student centered learning
Interactief oefenen, formatief toetsen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Een vergadering organiseren
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Ouderinformatie avond
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Interactief oefenen, formatief toetsen
Vergadering Personeelsdienst
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Themabijeenkomst 14 november 2016
Online Plusonderwijs ontvangst.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Handleiding Prodas-app
Zichtbaarheid Creëren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
Zomerschool TCC 2019.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD Gebruik van dit materiaal alleen met uitdrukkelijke toestemming van stichting leerKRACHT

Het Bord in de Klas – waarom en hoe? Waarom het bord in de klas Met de leerKRACHT-aanpak creëer je op school een cultuur van elke dag samen een beetje beter. Binnen de leerKRACHT-aanpak staan vier instrumenten centraal. Deze zie je op de volgende pagina Eén van de instrumenten is de bordsessie. Leraren gebruiken het verbeterbord om samen doelen te stellen en successen te vieren. Tot onze verbazing zagen we diezelfde leraren het verbeterbord ongevraagd mee de klas in nemen. In deze module leer je hoe je zelf in een aantal stappen hoe je kunt starten met het Bord in de Klas Met het leerKRACHT verbeterbord in de klas kun je samen met de leerlingen doelen stellen, zorgen dat iedereen gehoord wordt en op deze manier werken aan betrokkenheid en onderwijsverbetering Het bord kan in principe door iedere leraar gebruikt worden. In het basisonderwijs in je groep. En in het VO/MBO zien we de beste resultaten in mentor/SLB lessen, maar het kan ook in vaklessen Starten met het bord Op de pagina 4 zie je de standaard opzet van het verbeterbord. Je kunt direct het hele bord introduceren, maar het is ook mogelijk om het bord deel voor deel op te bouwen Je kunt klein beginnen met de smiley’s en de successen. Dat is vaak een goed bord om ervaring mee op te doen Als dat goed werkt kun je het bord uitbreiden tot het hele leerKRACHT-bord met de smiley’s, successen, doelen, acties en planning. Die doelen en acties bespreek je dan 1x per week terwijl je de smiley’s en successen dagelijks blijft doen Wie leidt de bordsessie? Als je succesvol met het bord wilt werken, moet je eerst veiligheid creëren en vaardigheden trainen. Daarom start je zelf als leraar met het leiden van de bordsessie Na een aantal keren willen leerlingen graag zelf de bordsessie leiden. Laat één de bordsessie leiden, één de pen vasthouden en één de tijd in de gaten houden Blijf de leerlingen coachen om hier steeds beter in te worden Aan de slag De volgende stap is simpel: beginnen. Succes met je eerste bordsessie in de klas

Gezamenlijk lesontwerp Vier instrumenten zijn de basis van de leerKRACHT-aanpak Het ‘Bord in de Klas’ is een combinatie van de Bordsessie en de Stem van de Leerling Bordsessie Gezamenlijk lesontwerp Stem van de leerling Lesbezoek en Feedback Bordsessie (BS) Effectieve, korte werksessies, waarin leraren en schoolleiding wekelijks (leerling)resultaten bespreken, doelen bepalen en verbeteracties afspreken. Gezamenlijk lesontwerp (GL) Vertaling van de doelen van het bord naar de dagelijkse lespraktijk. Leraren bereiden samen lessen voor, bepalen per les wat ze willen bereiken en innoveren zo het onderwijs. Lesbezoek+Feedback (LB+FB) Leraren observeren bij elkaar of het bij GL beoogde effect op de leerlingen wordt behaald en bespreken dit samen na. Stem van de leerling (LL) Inspiratiebron voor de verbetering. Leerlingen geven leraren feedback over het onderwijs en doen suggesties voor verbeteringen.

Standaard verbeterbord inclusief standaardvolgorde X Standaardvolgorde Doelen Acties Resultaten per periode Starten met het leerKRACHT verbeterbord kan door bijv. eerst aandacht te besteden aan de check-in en de successen en vervolgens uit te breiden naar de doelen, acties en planning. Doel Norm P1 P2 P3 Wat? Wie? Deadline Status Planning Check-in Successen … … … …

Voorbeelden van bord in de klas (1 van 2) Obs de Musselhorst Obs de Musselhorst Obs de Noorderbreedte Obs de Driemaster

Voorbeelden van bord in de klas (2 van 2) Imeldaschool College de Populier – mentorklas Mavo 3