Veranderopgave handhaving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
24 november 2010 Professionalisering Vergunningverlening en Handhaving 1 Model vergunningvoorschriften Mr Hans Bolkestein.
Advertisements

Open normen in wetgeving
Toezicht op energiebesparing
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Regio West Brabant ‘de Nobelaer’ Etten-Leur
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Handhaving overstorten 2010 Hoe gaan we handhaven vanaf 2010?
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Politie ENN DRR|Milieu
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Bodem en RO nu en onder de Omgevingswet Bodemdag FUMO, Grou
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Wat is er gebeurd 26 november 2013 Erik Waeijen. Wat is er gebeurd.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Bodem in de Omgevingswet
Samenhang instrumenten omgevingswet
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Afvalwater decentraal onder de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Projectbesluit ‘natte’ waterstaatswerken
Omgevingswet en Gezondheid
Grondwaterkwaliteit in de Omgevingswet
Les 12 De regelscontroleren
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Privacy en Leerplicht/RMC
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Inleiding Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Veranderopgave handhaving door Ad Schreijenberg 26 juni 2018 1

Artikel 6:8 Waterwet “Ieder die handelingen verricht of nalaat en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen of het nalaten daarvan de bodem of oever van een oppervlaktewaterlichaam kan worden verontreinigd of aangetast, is verplicht alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd om die verontreiniging of aantasting te voorkomen, dan wel indien die verontreiniging of aantasting zich voordoet, de verontreiniging of de aantasting en de directe gevolgen daarvan te beperken en zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de verontreiniging of aantasting het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen.” 3

Artikel 7 Besluit bodemkwaliteit “Degene die bouwstoffen, grond of baggerspecie toepast en die weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor een oppervlaktewaterlichaam ontstaan of kunnen ontstaan, die niet of onvoldoende worden voorkomen of beperkt door naleving van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels, voorkomt die gevolgen of beperkt die zoveel mogelijk voor zover voorkomen niet mogelijk is en voor zover dit redelijkerwijs van hem kan worden gevergd.” 4

Artikel 3.8 Modelkeur 2013 “Ieder die handelingen verricht of nalaat en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen of het nalaten daarvan inbreuk kan worden gemaakt op door het waterschap in het kader van zijn beheer uitgevoerde maatregelen in het watersysteem, is verplicht alle maatregelen te treffen die redelijkerwijs van hem verwacht mogen worden, ten einde die inbreuk te voorkomen, dan wel indien daarvan reeds sprake is, al het mogelijke te doen om de gevolgen daarvan zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de inbreuk het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen.” 5

Artikel 2.1 Activiteitenbesluit “Degene die een inrichting drijft en weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat door het in werking zijn dan wel het al dan niet tijdelijk buiten werking stellen van de inrichting nadelige gevolgen voor het milieu ontstaan of kunnen ontstaan, die niet of onvoldoende worden voorkomen of beperkt door naleving van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels, voorkomt die gevolgen of beperkt die voor zover voorkomen niet mogelijk is en voor zover dit redelijkerwijs van hem kan worden gevergd.” 6

Artikel 1a lid 2 Woningwet “Een ieder die een bouwwerk bouwt, gebruikt, laat gebruiken of sloopt, dan wel een open erf of terrein gebruikt of laat gebruiken, draagt er, voor zover dat in diens vermogen ligt, zorg voor dat als gevolg van dat bouwen, gebruik of slopen geen gevaar voor de gezondheid of veiligheid ontstaat dan wel voortduurt.” 7

Handhaving zorgplicht Waterschap Brabantse Delta/CARU ABRvS 10 augustus 2011 (ECLI:NL:RVS:2011:BR4631) 8

Handhaving zorgplicht: uitputtend? Artikel 2.1 Activiteitenbesluit: “… die niet of onvoldoende worden voorkomen of beperkt door naleving van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels …” Ook in: Artikel 7 Besluit bodemkwaliteit Niet in: Artikel 6.8 Waterwet Artikel 3.8 lid 1 Modelkeur 2013 Artikel 1a lid 2 Woningwet 9

Handhaving zorgplicht: uitputtend? Artikel 2.1 Activiteitenbesluit: “… die niet of onvoldoende worden voorkomen of beperkt door naleving van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels …” ABRvS 2 november 2016 (ECLI:NL:RVS:2016:2881) Ook uitputtend geregeld als iets bewust buiten de regeling is gehouden. ABRvS 18 oktober 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:2830) Niet gebleken is dat wat betreft het voorkomen of beperken van het gevaar voor explosies en giftige dampen een expliciet voorschrift voorhanden is. 10

Handhaving zorgplicht: onmiskenbaar “ … die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden …” ABRvS: Bestuursrechtelijke handhavingsmaatregelen vanwege overtreding van artikel 2.1 lid 1 Activiteitenbesluit kunnen alleen maar worden genomen als het handelen of nalaten van de drijver van de inrichting onmiskenbaar in strijd is met de zorgplicht. ABRvS 17 april 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:1067): Artikel 1a lid 1 van de Woningwet kan ook worden toegepast indien er redelijkerwijs te verwachten is dat de staat van het bouwwerk gevaar voor de gezondheid of de veiligheid oplevert. 11

Handhaving zorgplicht: formulering last “… voorkomt die gevolgen of beperkt die zoveel mogelijk voor zover voorkomen niet mogelijk is en voor zover dit redelijkerwijs van hem kan worden gevergd …” ABRvS: De last moet voldoende duidelijk en concreet geformuleerd zijn. De last dat de zorgplicht moet worden nageleefd is onvoldoende duidelijk “omdat uit de zorgplicht – met uitzondering van gevallen waarin deze onmiskenbaar wordt overtreden – niet eenduidig kan worden afgeleid waartoe deze strekt”. 12

Handhaving zorgplicht: maatwerk Maatwerkvoorschriften (uitputtend?) ABRvS: Er is geen verplichting om eerst een maatwerkvoorschrift vast te stellen voordat tot handhaving kan worden overgegaan “Wanneer het dagelijks bestuur CARU wil verplichten om niet zozeer de algemene en onbepaalde zorgplicht […] na te leven, maar specifiek door haar gewenste lozingseisen, kan het daartoe voor de inrichting zorgplicht-maatwerkvoorschriften vaststellen.” 13

Handhaving zorgplicht onder Omgevingswet Amvb’s: Omgevingsbesluit Besluit kwaliteit leefomgeving Besluit bouwwerken leefomgeving* Besluit activiteiten leefomgeving*

Artikel 1.6 Omgevingswet Een ieder draagt voldoende zorg voor de fysieke leefomgeving.

Artikel 1.7 Omgevingswet Een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zijn activiteit nadelige gevolgen kan hebben voor de fysieke leefomgeving, is verplicht: alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevraagd om die gevolgen te voorkomen; voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen: die gevolgen zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, als die gevolgen onvoldoende kunnen worden beperkt: die activiteit achterwege te laten voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevraagd.

Artikel 1.8 Omgevingswet Aan de verplichtingen, bedoeld in de artikelen 1.6 en 1.7, wordt in ieder geval voldaan, voor zover bij wettelijk voorschrift of besluit specifieke regels zijn gesteld met het oog op de doelen van de wet, en die regels worden nageleefd.

Handhaving specifieke zorgplichten Artikel 2.10 Bal: Degene die een milieubelastende activiteit of een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam of een zuiveringtechnisch werk verricht en weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat die activiteit nadelige gevolgen kan hebben voor de belangen, bedoeld in artikel 2.2, is verplicht: alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van diegene kunnen worden gevraagd om die gevolgen te voorkomen, voor zover deze niet kunnen worden voorkomen, die gevolgen zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, en als die gevolgen onvoldoende kunnen worden beperkt, die activiteit achterwege te laten voor zover dat redelijkerwijs van diegene kan worden gevraagd. 18

Handhaving specifieke zorgplichten Artikel 2.10 lid 3 Bal Voor lozingsactiviteiten op een oppervlaktewaterlichaam of een zuiveringstechnisch werk houdt deze plicht in ieder geval in dat: alle passende preventieve maatregelen tegen milieuverontreiniging worden getroffen, de beste beschikbare technieken worden toegepast, geen significante milieuverontreiniging wordt veroorzaakt, alle passende maatregelen worden getroffen om ongewone voorvallen en de nadelige gevolgen daarvan te voorkomen, bedoeld in artikel 19.1 van de wet, lozingen op een oppervlaktewaterlichaam of een zuiveringstechnisch werk doelmatig kunnen worden bemonsterd, metingen representatief zijn en monsters niet worden verdund en, meetresultaten op geschikte wijze worden geregistreerd, verwerkt en gepresenteerd. 19

Maatwerkvoorschriften Artikel 2.12 lid 1 Bal Een maatwerkvoorschrift of een vergunningvoorschrift als bedoeld in artikel 5.35 van de wet kan worden gesteld over de onderwerpen in artikel 2.10, afdeling 2.7 en de hoofdstukken 3 tot en met 5, met uitzondering van bepalingen: a. waarin milieubelastende activiteiten of lozingsactiviteiten op een oppervlaktewaterlichaam of zuiveringtechnisch werk worden benoemd, b. over meldingen, en c. over meet- of rekenmethoden. 20

Handelingsperspectief handhaving Direct handhaven? Waarschuwen? Afspraken? Verboden? Maatwerkvoorschriften opstellen? Wanneer is sprake van een overtreding en van welk voorschrift? 21

Vragen en/of opmerkingen? aschreijenberg@avdw.nl 0118 - 656094 22