Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Naam workshopbegeleider
Model-leren.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring & Reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Begeleiden en Coachen week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Thema Roos van Leary in de klas
Er samen voor staan: Samenwerken in de driehoek
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Zorgvragers met probleemgedrag
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Psychologie van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Fouten en alledaags leiderschap
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Behavior Based Safety Warehousing
Burgerschap Samenwerkend leren
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Coaching.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
G-Schema SESSIE 5.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Communicatie 5e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces? Workshopbegeleiders:

Voorstellen 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Zelf verantwoordelijk voor eigen leerproces Geeft het leren zelf vorm AIOS actief, dus… Zelf verantwoordelijk voor eigen leerproces Geeft het leren zelf vorm Verantwoordelijk voor portfolio AIOS moet overal actief achteraan Supervisoren volgen leerproces Deze en de volgende sheet gaan over wie welke verantwoordelijkheid heeft. De aios moet inderdaad zijn eigen leerproces vormgeven/sturen, maar de opleider heeft ook een verantwoordelijkheid. Het gaat erom dat beide zich hun eigen verantwoordelijkheid bewust zijn. De opleider mag de aios hieraan houden, de aios mag ook de opleider hieraan houden. Vraag een beetje na of deelnemers dit herkennen maar laat niet te veel discussie ontstaat 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Is dat zo? Want opleider… Ondersteunt bij formuleren en realiseren leerdoelen Ziet erop toe dat portfolio gevuld is Draagt zorg dat er gestructureerd wordt opgeleid Kwaliteitstoetsing opleidingsgroep En… opleiden volgens arbeidstijden, regels inspectie en visitatie 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Dilemma: Korte “tussensheet” met als doel om duidelijk te maken dat het om een evenwicht gaat/een balans tussen aios en opleider 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Hoe actiever de opleider, hoe passiever de AIOS (en omgekeerd) Communicerende vaten Hoe actiever de opleider, hoe passiever de AIOS (en omgekeerd) Aios en opleider als communicerende vaten, elkaar onderling beïnvloedend 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Antecedent Gedrag Consequentie (Situatie) (Respons) ABC of SRC-schema ABC of SRC-schema Antecedent Gedrag Consequentie (Situatie) (Respons) Veroorzakers Beloners Bekrachtiging Leg uit dat de operante conditionering een ondertussen oud maar nog bruikbaar model is om gedrag te analyseren. Het model is afkomstig van de Amerikaanse psycholoog Skinner, dit kan evt. nagevraagd worden bij de deelnemers (activerend) Laat als eerste stap het gedrag van de aios benoemen. Het is zaak erop te wijzen dat “gedrag” concreet observeerbaar gedrag moet zijn!! Vervolgens moet de Situatie geanalyseerd worden (met bijv. vragen als: wie zijn erbij, waar is het, wat doen de collega’s, wat doet de opleider, welke ervaringen zij eraan voorafgegaan, ev.t dag/tijd/weer) Bij de “consequentie” blijkt vaak dat deze is dat de aios “er mee weg komt”; dus geen negatieve gevolgen..dus vermijding helpt en wordt in feite beloont 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Analyseschema Hup AIOS Hup Antecedent (S) Huidige Gedrag (R) Consequentie (C) Pos/Neg?   Houden/ veranderen? Gewenst gedrag Laat in groepjes van drie dit schema invullen. Zorg dat ze dit om de beurt doen (ongeveer 5 min) en daarna de ander (zodat de casus niet door elkaar lopen). Laat beginnen met het gedrag te beschrijven, daarna “S” en “C”. Daarna het concrete gewenste gedrag en de rest 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Boven Tegen Samen Onder Roos van Leary Vertel dat de Roos van leary een handig instrument is om de interactie tussen aios en opleider te analyseren. Leg de twee dimensies uit (onder/boven is de “machtsdimensie”en samen/tegen de “vriendelijkheidsdimensie” Waar het om gaat is dat de deelnemers gaan zien dat zij met hun eigen gedrag het gedrag van de aios beïnvloeden 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Roos van Leary Benoem hierbij de woorden die in de cirkel staan 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Bovengedrag roept Onder gedrag op Tegen-Tegen Samen-Samen Roos van Leary Bovengedrag roept Onder gedrag op Tegen-Tegen Samen-Samen Opleider Leidend: AIOS: Afhankelijk (passief) Bewust andere positie: AIOS ook andere positie Ga niet al te diep in op de theorie en op “tegengestelde interventies”; het gaat er vooral om dat opleiders zien dat hun “leidende bovengedrag” vaak aios passief en afhankelijk maakt… 25 december 2018 Hup AIOS Hup

Activiteit beïnvloeden: start vanuit andere positie Casuïstiek Activiteit beïnvloeden: start vanuit andere positie Geen adviezen geven!! alleen (open) vragen stellen (W – vragen) Onder gedrag: AIOS naar boven! Kies je positie! Bekijk effect. Verander Bespreek bovengenoemde interventies, het zijn voor de opleider vaak belangrijke eye-openers! 25 december 2018 Hup AIOS Hup