Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Opmaak brief.
Zakelijke correspondentie TOEPASSINGEN DEEL 2 KLACHT, REACTIE OP KLACHT EN RAPPELBRIEF 1 ZAKELIJKE CORRESPONDENTIE.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Curriculum vitae Het opstellen van een curriculum vitae
solliciteren indeling sollicitatiebrief fasen sollicitatiegesprek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Escribir una carta Carta informal Carta formal.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Inleiding, middenstuk, slot
Magister voor ouders.
Solliciteren! Een vak op zich.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Zakelijke communicatie
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Rapporteren en Formuleren
De zakelijke (formele) brief
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Leesvaardig Examentraining.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training: Inloggen en Zoeken
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Training: Inloggen en Zoeken
Informeel taalgebruik
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Training: Inloggen en Zoeken
Standaard briefmodel (briefconventies)
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Hoe schrijf je een recensie?
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Sollicitatietraining
De zakelijke brief.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Een brief schrijven.
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig ZAKELIJKE BRIEVEN Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig

Planning Vandaag Verschil zakelijke brief en gewone brief Instructie kenmerken zakelijke brief Instructie kenmerken klachtenbrief Instructie sollicitatiebrief + cv

Elementen van een zakelijke brief Duidelijk Efficiënt Gericht Aantrekkelijk Correct

Opbouw Vaste opbouw Inleiding Middenstuk Slot Wat is de aanleiding? Waarom schrijf ik deze brief? Middenstuk Geeft in één of meerdere alinea’s uitleg of toelichting bij het onderwerp. Elke alinea gaat over één deelonderwerp. Slot Maakt doel van de brief (nogmaals) duidelijk en geeft precies aan wat van de ontvanger verwacht wordt.

Briefindeling Zakelijke brieven hebben een vaste indeling. De lezer ziet direct: Wie de afzender is; Wanneer de brief geschreven is; Wie de geadresseerde is; Waarover de brief gaat. De onderdelen staan op vaste plaatsen. Tussen de alinea’s staan witregels. Twaalf vaste punten.

1. Het briefhoofd De brief begint met de afzender. Het briefhoofd bevat de naam van het bedrijf, de instelling of de afzender en het adres Buildit nv Broekstraat 88 6201 BZ MAASTRICHT Tel. 0031 43 587 49 19 Fax 0031 43 587 49 20 E-mail siem.meerman@buildit.nl www.buildit.nl

2. De geadresseerde Op de brief en de enveloppe staat de geadresseerde. Wees zo precies mogelijk: naam bedrijf/instelling, afdeling en/of de naam van degene aan wie de brief gericht is (doe je door t.a.v) Zet een spatie tussen de vier cijfers van de postcode en de twee letters; zet ook een spatie tussen de twee postcodeletters en de plaatsnaam Archi bv Mevrouw I.F. Verheiden Langestraat 45 2367 VD VOORDEN

3. Plaats en datum Belangrijk dat bekend is wanneer de brief geschreven is. In een reactie op een brief wordt hier vaak naar verwezen. Achter de plaatsnaam zet je een komma. Vervolgens noteer je dag (cijfer), maand (voluit) en jaar (vier cijfers) Maastricht, 22 september 2012

4. Betreft Achter betreft een dubbele punt met daarachter het onderwerp van de brief. Begin na de dubbele punt met een kleine letter. Betreft: offerte levering bouwmaterialen

5. De aanhef Alle namen goed spellen. Eindig de aanhef met een komma. Mevrouw/meneer of heer schrijf je niet met een hoofdletter. Aan een bedrijf/instelling: Geachte directie/bestuur Personen in een bedrijf van wie naam en geslacht bekend zijn: Geachte heer Jolink, Geachte mevrouw De Vries Voorzetsels bij namen voluit, geen voornamen Geachte mevrouw Verheiden,

6. De eerste alinea Eerste alinea begint met een hoofdletter. Probeer niet te beginnen met ik (mag in de rest van de brief wel). Zoals we telefonisch hebben afgesproken, stuur ik u onze offerte voor de levering van bouwmaterialen voor uw bouwproject in Tiel.

7. De tweede en volgende alinea In deelonderwerpen wordt het onderwerp van de brief uitgewerkt. Gebruik voor elk deelonderwerp een nieuwe alinea. In de bijlage vindt u een gedetailleerd overzicht met onze prijzen voor de gevraagde materialen. De offerte blijft geldig tot 1 september 2010.

8. Het slot (laatste alinea) Nogmaals precies het doel van de brief: wat verwacht je van de ontvanger. Daarna volgt de afronding: ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet, alvast vriendelijk bedankt. Als u interesse hebt in onze materialen, kunt u met mij contact opnemen via het bovenstaande e-mailadres of telefoonnummer. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

9. De afsluiting Aanhef en afsluiting moeten bij elkaar passen. Na afsluiting volgt een komma. Hoogachtend, Met vriendelijke groet,

10. De ondertekening Naam en achternaam. Eventueel functie opnoemen. Siem Meerman Hoofd Logistiek

11. Handtekening Door een handtekening krijgt de brief rechtsgeldigheid. Onder de handtekening staat de naam van de afzender uitgeschreven, met eventueel zijn functie. In een zakelijke mail is een ondertekening niet noodzakelijk. Handtekening

12. Bijlagen Soms moet je bijlagen meesturen met een brief, zoals een curriculum vitae, een bon of een foto. Vermeld onderaan de brief altijd welke bijlagen zijn toegevoegd. Stuur nooit originele documenten mee. Bijlage: prijslijst

Klachtenbrief Sollicitatiebrief + CV Zakelijke brief Klachtenbrief Sollicitatiebrief + CV

Opbouw klachtenbrief Zelfde opbouw als een zakelijke brief Inleiding: Vestig meteen de aandacht op het probleem; meld dat je een klacht hebt over een dienst of product. Aanleiding voor de klacht; feitelijke kennis - noem datum en plaats. Precieze omschrijving van de klacht

Opbouw klachtenbrief Middenstuk De waarschijnlijke oorzaak van de klacht. Wat er aan vooraf gegaan is; vermeld eerdere gesprekken of brieven. De gevolgen van de klacht. Slot De gewenste maatregelen; wat wil je dat er gebeurt? Doe een voorstel. De gewenste termijn voor het verhelpen van de klacht.

Schrijf je klacht goed op (stel voor jezelf: wat houdt mijn klacht precies in?) Bedenk welke ongemakken of kosten het product/dienst jou tot nu toe heeft opgeleverd. Zet dit voor jezelf op een rijtje. Noteer alle details die je je kunt herinneren: data, tijdstippen, namen, plaatsten, bedragen, enz. Denk na over je doel: wat wil je met de klacht bereiken? Houd je eisen reëel; vraag niet meer dan nodig is om de klacht op te lossen, binnen welke termijn dient dit te gebeuren om nog meer ongemak te voorkomen? Plaats de oplossing centraal en niet het probleem Gebruik weinig of geen negatieve woorden Confronteer de lezer niet te veel met zijn fout Dreig niet meteen met juridische stappen, stel je bereidwillig op

Sollicitatiebrief

Curriculum vitae (cv) Een curriculum vitae (Latijn voor levensloop) of kortweg cv is een document waarin iemand een samenvatting van zijn leven geeft, met name wat betreft behaalde diploma's en werkervaring. Een cv wordt bijvoorbeeld gebruikt bij sollicitaties.

Voor je examen moet je het volgende klaar hebben: Een sollicitatiebrief Een vacature Curriculum vitae Een klachtenbrief Leesexamens geoefend