Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig ZAKELIJKE BRIEVEN Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Planning Vandaag Verschil zakelijke brief en gewone brief Instructie kenmerken zakelijke brief Instructie kenmerken klachtenbrief Instructie sollicitatiebrief + cv
Elementen van een zakelijke brief Duidelijk Efficiënt Gericht Aantrekkelijk Correct
Opbouw Vaste opbouw Inleiding Middenstuk Slot Wat is de aanleiding? Waarom schrijf ik deze brief? Middenstuk Geeft in één of meerdere alinea’s uitleg of toelichting bij het onderwerp. Elke alinea gaat over één deelonderwerp. Slot Maakt doel van de brief (nogmaals) duidelijk en geeft precies aan wat van de ontvanger verwacht wordt.
Briefindeling Zakelijke brieven hebben een vaste indeling. De lezer ziet direct: Wie de afzender is; Wanneer de brief geschreven is; Wie de geadresseerde is; Waarover de brief gaat. De onderdelen staan op vaste plaatsen. Tussen de alinea’s staan witregels. Twaalf vaste punten.
1. Het briefhoofd De brief begint met de afzender. Het briefhoofd bevat de naam van het bedrijf, de instelling of de afzender en het adres Buildit nv Broekstraat 88 6201 BZ MAASTRICHT Tel. 0031 43 587 49 19 Fax 0031 43 587 49 20 E-mail siem.meerman@buildit.nl www.buildit.nl
2. De geadresseerde Op de brief en de enveloppe staat de geadresseerde. Wees zo precies mogelijk: naam bedrijf/instelling, afdeling en/of de naam van degene aan wie de brief gericht is (doe je door t.a.v) Zet een spatie tussen de vier cijfers van de postcode en de twee letters; zet ook een spatie tussen de twee postcodeletters en de plaatsnaam Archi bv Mevrouw I.F. Verheiden Langestraat 45 2367 VD VOORDEN
3. Plaats en datum Belangrijk dat bekend is wanneer de brief geschreven is. In een reactie op een brief wordt hier vaak naar verwezen. Achter de plaatsnaam zet je een komma. Vervolgens noteer je dag (cijfer), maand (voluit) en jaar (vier cijfers) Maastricht, 22 september 2012
4. Betreft Achter betreft een dubbele punt met daarachter het onderwerp van de brief. Begin na de dubbele punt met een kleine letter. Betreft: offerte levering bouwmaterialen
5. De aanhef Alle namen goed spellen. Eindig de aanhef met een komma. Mevrouw/meneer of heer schrijf je niet met een hoofdletter. Aan een bedrijf/instelling: Geachte directie/bestuur Personen in een bedrijf van wie naam en geslacht bekend zijn: Geachte heer Jolink, Geachte mevrouw De Vries Voorzetsels bij namen voluit, geen voornamen Geachte mevrouw Verheiden,
6. De eerste alinea Eerste alinea begint met een hoofdletter. Probeer niet te beginnen met ik (mag in de rest van de brief wel). Zoals we telefonisch hebben afgesproken, stuur ik u onze offerte voor de levering van bouwmaterialen voor uw bouwproject in Tiel.
7. De tweede en volgende alinea In deelonderwerpen wordt het onderwerp van de brief uitgewerkt. Gebruik voor elk deelonderwerp een nieuwe alinea. In de bijlage vindt u een gedetailleerd overzicht met onze prijzen voor de gevraagde materialen. De offerte blijft geldig tot 1 september 2010.
8. Het slot (laatste alinea) Nogmaals precies het doel van de brief: wat verwacht je van de ontvanger. Daarna volgt de afronding: ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet, alvast vriendelijk bedankt. Als u interesse hebt in onze materialen, kunt u met mij contact opnemen via het bovenstaande e-mailadres of telefoonnummer. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
9. De afsluiting Aanhef en afsluiting moeten bij elkaar passen. Na afsluiting volgt een komma. Hoogachtend, Met vriendelijke groet,
10. De ondertekening Naam en achternaam. Eventueel functie opnoemen. Siem Meerman Hoofd Logistiek
11. Handtekening Door een handtekening krijgt de brief rechtsgeldigheid. Onder de handtekening staat de naam van de afzender uitgeschreven, met eventueel zijn functie. In een zakelijke mail is een ondertekening niet noodzakelijk. Handtekening
12. Bijlagen Soms moet je bijlagen meesturen met een brief, zoals een curriculum vitae, een bon of een foto. Vermeld onderaan de brief altijd welke bijlagen zijn toegevoegd. Stuur nooit originele documenten mee. Bijlage: prijslijst
Klachtenbrief Sollicitatiebrief + CV Zakelijke brief Klachtenbrief Sollicitatiebrief + CV
Opbouw klachtenbrief Zelfde opbouw als een zakelijke brief Inleiding: Vestig meteen de aandacht op het probleem; meld dat je een klacht hebt over een dienst of product. Aanleiding voor de klacht; feitelijke kennis - noem datum en plaats. Precieze omschrijving van de klacht
Opbouw klachtenbrief Middenstuk De waarschijnlijke oorzaak van de klacht. Wat er aan vooraf gegaan is; vermeld eerdere gesprekken of brieven. De gevolgen van de klacht. Slot De gewenste maatregelen; wat wil je dat er gebeurt? Doe een voorstel. De gewenste termijn voor het verhelpen van de klacht.
Schrijf je klacht goed op (stel voor jezelf: wat houdt mijn klacht precies in?) Bedenk welke ongemakken of kosten het product/dienst jou tot nu toe heeft opgeleverd. Zet dit voor jezelf op een rijtje. Noteer alle details die je je kunt herinneren: data, tijdstippen, namen, plaatsten, bedragen, enz. Denk na over je doel: wat wil je met de klacht bereiken? Houd je eisen reëel; vraag niet meer dan nodig is om de klacht op te lossen, binnen welke termijn dient dit te gebeuren om nog meer ongemak te voorkomen? Plaats de oplossing centraal en niet het probleem Gebruik weinig of geen negatieve woorden Confronteer de lezer niet te veel met zijn fout Dreig niet meteen met juridische stappen, stel je bereidwillig op
Sollicitatiebrief
Curriculum vitae (cv) Een curriculum vitae (Latijn voor levensloop) of kortweg cv is een document waarin iemand een samenvatting van zijn leven geeft, met name wat betreft behaalde diploma's en werkervaring. Een cv wordt bijvoorbeeld gebruikt bij sollicitaties.
Voor je examen moet je het volgende klaar hebben: Een sollicitatiebrief Een vacature Curriculum vitae Een klachtenbrief Leesexamens geoefend