Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen WELKOM BIJEENKOMST ZORGAANBIEDERS MEERZORG 2019 PROGAMMA Inleiding en toelichting programma Presentaties ‘Ervaringen uit proeftuinen door Triade en CCE’ Presentatie regeling meerzorg 2019 Korte introductie sjabloon meerzorg 2019 Gelegenheid tot stellen van vragen Afsluiting
Bijeenkomst voor zorgaanbieders Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Meerzorg in 2019 Bijeenkomst voor zorgaanbieders Ko Proos en Jidske Diekerhof 6 november 2018
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Welkom Beleidsregel Meerzorg Vanaf 1 januari 2019 nieuwe NZa-beleidsregel Meerzorg Wlz BR/REG-19123 Vervangt experimenteerartikel Meerzorg, de beleidsregel Meerzorg 2018 en het protocol Meerzorg 2018. Ook de regeling Meerzorg 2019 is vernieuwd, deze vervangt het protocol regeling Meerzorg 2018.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Aanleiding Zorgaanbieders, zorgkantoren, cliënt(vertegenwoordigers) en het CCE (samen de vierhoek) in 10 proeftuinen de nadruk gelegd op de kwaliteit van zorg en bestaan van cliënten (ipv financiering en verantwoording) De nieuwe regeling bouwt voort op de ervaringen van zorgkantoren en aanbieders (vanaf 2014). Er ontstaat meer ruimte om passende zorg te organiseren voor cliënten.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Concrete wijzigingen Naast individuele aanvragen ook groepsmeerzorg mogelijk. De rol van het CCE wordt enkel inhoudelijk. De vierhoek werkt cyclisch aan kwaliteitsverbetering. Bij alle aanvragen wordt er breder gekeken dan alleen de individuele cliënt; ook de context wordt meegenomen. Het wordt mogelijk indirecte kosten mee te nemen. (Zaken die de context kunnen verbeteren. kosten als deskundigheidsbevordering, opleidingskosten) ! Meerzorg wordt een dagprestatie en een nieuwe prestatie. In de beschikking naar de cliënt worden geen bedragen of uren zorg meer genoemd. Aanzienlijk minder gesprekken
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Uitgangspunten meerzorg De basiszorg is op orde. Focus op kwaliteit van leven en welbevinden van de klant. De context verbetert door gerichte deskundigheidsbevordering, grotere veiligheid van personeel en oog voor bijv. de woonomgeving van de klant. Aanvragers en zorgkantoren werken samen in de 4-hoek en gaan in vaste cyclus van gesprekken de diepte in. Zorgkantoren en zorgaanbieders werken vanuit vertrouwen samen aan passende oplossingen
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Meerzorg in lijn met inkopen op kwaliteit We willen als Zorgkantoor voor onze klant de beste oplossing realiseren. Het is onze ambitie om dat mogelijk te maken, samen met onze klanten, met aanbieders en andere partners in het veld. In gesprekken met aanbieders brengen wij de bij ons beschikbare informatie in (spiegelinformatie over ontwikkelafspraken, regio-analyses, ervaringen uit experimenten en ontwikkelingen in de zorgkosten). Meerzorg nieuwe stijl sluit goed aan op de geleerde lessen uit de Meerzorg proeftuinen
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Korte beschrijving nieuwe procedure Er kan zowel voor individuele cliënten als voor een groep cliënten meerzorg worden aangevraagd. Dit kan middels 1 sjabloon (wel 1 sjabloon per aanvraag). Als u voor meerdere individuele cliënten of een groep meerzorg indient vragen wij u een Meerzorgplan in te dienen. Dit geldt voor: A Zorgaanbieders die al cliënten met meerzorg hebben Meer dan 10 nieuwe individuele cliënten Nieuwe groepsmeerzorg B Zorgaanbieders die nog geen meerzorg hebben gehad Aanvragen individuele cliënten Aanvragen groepsmeerzorg Vfykvih.;hb/i/chkv vkh
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Korte beschrijving nieuwe procedure We willen met elkaar meer zicht op de kwaliteit van de zorg en de context van cliënten, daarom in de vierhoek met elkaar in gesprek (Client(vertegenwoordiger/ZA/CCE/ZK) Deze gesprekken vinden op 2 niveaus plaats Meerzorg-dialoog; obv het meerzorg-plan; hier is een format voor ontwikkeld; vragen die beantwoord dienen te worden) Ontwikkelgesprekken, obv meerzorg dialoog; hier wordt bepaald op welke groepen en bij welke individuen de meerzorg in het gesprek de vierhoek wordt ingezet. Het ontwikkelgesprek vindt twee keer per jaar plaats in de vierhoek, dus met cliënten/ verwanten van een groep, de zorgaanbieder, het CCE (en eventueel het zorgkantoor).
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Tijdspad Gezien de forse wijzigingen zien wij 2019 als overgangsjaar, dit houdt in dat bestaande beschikkingen blijven doorlopen. Wel hebben wij u gevraagd nieuwe aanvragen on-hold te zetten* Voor nieuwe en (her) aanvragen geldt: November 2018-1 februari 2019 Aanbieders vragen individuele- en groepsmeerzorg aan. Groepsmeerzorg kan maar eenmaal per jaar worden ingediend en wel voor 1 februari 2019, November- 31 januari 2019 Meerzorgdialoog met zorgaanbieder en zorgkantoor (of op verzoek van ZK een schriftelijke afstemming) over de inhoudelijke onderbouwing van de totale meerzorg aanvraag van de zorgaanbieder. Vanaf februari 2019 Zorgaanbieder en CCE voeren ontwikkelgesprekken op de door hen zorgvuldig gekozen locaties betreffende individuele cliënten en/of groepsmeerzorg. November 2019-december 2019 Evaluatie betreffende de gehele populatie. Op basis van deze evaluatie wordt het budget voor het komende jaar eventueel bijgesteld
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sjabloon meerzorg 2019 Op verzoek heeft een GZ-aanbieder het nieuwe sjabloon meerzorg 2019 gebouwd. 2 aanbieders per ZK hebben hebben een review gedaan op het nieuwe sjabloon. Met het sjabloon kan individuele en groepsmeerzorg worden aangevraagd. Ook de indirecte kosten kunnen in het sjabloon worden opgevoerd Het sjabloon staat zo spoedig mogelijk op onze website De werkwijze voor MPT en PGB wijzigt niet.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Vragen ??