ZORPLAN MAKEN!!!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Advertisements

Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1.
In het bestuursakkoord
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Samenwerken in burgerschap
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Landbouwbreed Floracollege.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Workshop “Beoordelen”
Aanpak problematisch gedrag
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Mijn opleidingsbeeld.
Onderzoeksvaardigheden 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Observeren Les 3.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Creatief schrijven.
12.2 Totstandkoming van een wet
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Didactiek Lesformulier.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Didactiek Lesformulier.
Vriendschap, relaties en seksualiteit
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Gesprekstechnieken Les 3.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
CAK Zorg thuis in de WMO.
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

ZORPLAN MAKEN!!!

ZORPLAN MAKEN!!! Kennismaking Opzet lessen Site/ opdrachten/ map Hoofd opdracht LWP – Koppeling aan proeve. Opdracht 1: 10min Welke cliënt ga je begeleiden. (LWP)

Kwalificaties: MBO LLB Beroepsgericht (MZ Talen Kerntaak 1: Loopbaan en burgerschap LLB Beroepsgericht (MZ Nederlands-Engels-Rekenen Talen Kerntaak 1 Kerntaak 2: Loopbaanoriëntatie en ontwikkeling met het oog op persoonlijke ontplooiing, employability en ondernemerschap Kerntaak 3: Bereidheid en vermogen om deel te nemen aan politieke besluitvorming Kerntaak 4: Bereidheid en vermogen om een bijdrage te leveren aan het arbeidsproces en aan de Arbeidsgemeenschap waar men deel van uit maaktemen aan politieke besluitvorming Kerntaak 5: Bereidheid en het vermogen om op adequate en verantwoorde wijze als Consument deel te nemen aan de maatschappij Kerntaak 6: Bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren Kerntaak 7: Zorg dragen voor eigen gezondheid (vitaal burgerschap) Kerntaak 8: Kan omgaan met de basiservaringen (het eigen verhaal vertellen, het goede doen / verantwoord handelen) Kerntaak 1: Kerntaak 2: Kerntaak 3: Nederland Engels Rekenen

Proeve B opdracht 1 t/m 4 en proeve C opdracht 1 Voorlezen

Wat ga je leren Kennis: begeleidingsplannen schrijven, hulpvragen en van daaruit doelen formuleren Vaardigheden:gesprekstechnieken, methodisch handelen, evalueren, cliëntgericht handelen, rapporteren. Houding: in overeenstemming met de competenties die nodig zijn in deze LWP. Inzicht: Veranderende situaties herkennen en nieuwe hulpvragen formuleren.

Kerntaak/taken: Kerntaak 1: Opstellen van een begeleidingsplan Kerntaak 2: Bieden van ondersteunende, activerende begeleiding en zorg

Werkproces(sen): 1. 1: Inventariseert hulpvraag van de cliënt 1 Werkproces(sen): 1.1: Inventariseert hulpvraag van de cliënt 1.2: Schrijft het begeleidingsplan 2.1: Stimuleert de cliënt in zijn ontwikkeling 2.2: Ondersteunt de cliënt bij de persoonlijke verzorging 2.4: Ondersteunt de cliënt bij wonen en huishouding 2.5: Ondersteunt de cliënt bij werk, scholing en vrije tijd

Competenties: Aandacht en begrip tonen Vakdeskundigheid toepassen Onderzoeken Op de behoeften en verwachtingen van de “klant” richten Samenwerken en overleggen Overtuigen en beïnvloeden Formuleren en rapporteren Analyseren

www.zorgplan-hulpverleningsplan.jouwweb.nl

Wat versta je onder methodische werken? Methodische wil zeggen dat je goed doordacht handelt volgens een bepaald model: een methode www.zorgplan-hulpverleningsplan.jouwweb.nl

Vijf stappen van de methodische begeleidingscyclus (Opdracht 2a) 1: Beginsituatie vaststellen 2: probleem formuleren 3: doel formuleren 4: een plan maken en uitvoeren 5: begeleiding evalueren en bijstellen. Bijeenkomst 3

Beginsituatie wordt bepaald door: Soort instelling Financiële kaders Nieuwe cliënt Bestaand cliënt. Bijeenkomst 3

Soort instelling: Wat is de begeleidingsbehoefte? Wat is de doelgroep? De Instelling is dus altijd het vertrekpunt voor de beginsituatie. Bijeenkomst 3

Financiële kaders: Ziektenkostenverzekering of AWBZ groot zak met geld. Zorg,begeleiding en behandeling betaald. Niet cliëntgebonden maar zoveel mogelijk gelijk verdeeld over alle zorg. Tegenwoordig is het geld wel cliëntgebonden. Een cliënt die minder zorg en begeleiding nodig heeft betaalt de verzekering ook minder. Er kunnen verschillen zijn tussen cliënten die bij elkaar op één kamer wonen. Hoeveel geld kun jij besteden aan zorg of begeleiding. Bijeenkomst 3

Nieuwe cliënt: Je weet nog helemaal niets… Volgende informatie heb je nodig om goed te kunnen begeleiden. Persoonlijke gegevens ( naam, adres, leeftijd etc) Situatie thuis, op school, op het werk; Sociale contacten Levenspatroon (slaappatroon, eetgewoontes, tijdsbesteding) Cultuurgebonden gewoontes; Hulpvraag (waar komt iemand voor); Ontwikkeling (spelen, leren, motoriek) Deze informatie verzamel je in een kennismakings-of intakegesprek. Vraag eens op je stage of ze een intakeprocedure hebben en intakeformulieren. En hoe werkt dat dan? Daarna wordt en een zorgplan of een begeleidingsplan of een behandelingsplan opgesteld. Bijeenkomst 3

Bestaand cliënt : Goed oriënteren wat de doelen zijn Wat is er al gerealiseerd Het koepelplan goed doorlezen Dossiers en rapportages te lezen Navragen bij de cliënt Navragen bij collega’s Bijeenkomst 3

Probleem formuleren Wat ga je samen met de cliënt doen om hem te begeleiden? Welke doel wil je bereiken? Bijeenkomst 3

Wat is de begeleidingsbehoefte? Wat is de doelgroep? Soort instelling Financiële kaders Nieuwe cliënt Bestaand cliënt. Wat is de begeleidingsbehoefte? Wat is de doelgroep? Wat ga je samen met de cliënt doen om hem te begeleiden? Welke doel wil je bereiken? Wat moet erin!!! Bijeenkomst 3