Campus Sociale School Heverlee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Organisatieverandering
Onze kernwaarden.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Verhelle Jill 1BaswB Informatieve vaardigheden : sadan opdracht.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hogescholen in Dialoog
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
ICT in een dynamische context
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Dans van Vos Weg van Wolf
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
TOM keurmerk Marius Berendse.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Ondersteunen van vrijwilligers Lezing 3 maart 2015 VSVw& 11,11,11.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Transvorm Actueel Vrijwilligersbeleid in tijden van transitie (en daarna) Woensdag 21 januari 2015.
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
Waarden & organisatiecultuur
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Kwb zet je voordeur open … Provinciale meeting. Een open deur ingetrapt : Provinciale meeting Mensen willen zich nog engageren maar … Afgebakend Welomschreven/éénduidig.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
30 november 2009 L.A.C. “Frisia 1883” Ledenvergadering LAC ‘Frisia 1883’ Maandag 30 juni 2014.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Collectieve transitie en veerkracht
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
#EBJ16.
Toekomst van de besturen …
van een Wijkwelzijnsorganisatie Portes Utrecht naar
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Uitdagingen voor lokale overheden
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
De week van de vrijwilliger
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
(on)begrensd vrijwillig
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
ACTIE onderzoek.
Workshop – teamgroei begrijpen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
De druppel die de emmer doet overlopen
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk Joris Piot Eat love volunteer voorzittersvergadering kwb Vlaams-Brabent en Brussel

Onderzoekbevinding 1: Toenemende diversiteit Individualisering – gemeenschap Stammen van de homo voluntarius gebonden: vast, trouw, langdurig (60-70%) geboeid: flexibel, zappend, tijdelijk (25-35% en neemt toe) geleid: verplicht, gestuurd (neemt toe) Gewenste bijsturing: Van standaard naar een gepersonaliseerde aanpak Van top-down naar bottom-up

Verenigingen stemmen best af op de motivatie van elke vrijwilliger: het is juist het levert iets op het is leuk

Kunnen onze verenigingsstructuren flexibel inspelen op deze diversiteit? Structuren die jaren hun dienst hebben bewezen verliezen aan slagkracht: verticale structuren schrikken af veel top down, interne democratie is verstard missiedrift door teveel managementtechnieken professionalisering van ondersteuning verkokering ten nadele van basiswerk Graag terug meer beweging dan organisatie! Meer denken door dan voor vrijwilligers!

Onderzoekbevinding 2 Levensfasen van een groep Natuurlijk onbewust proces Veel routineuze en verstillende groepen in Vlaanderen Te laat opgemerkt

4/ Verstillende groep 1/ Startende groep 3/ Routineuze groep   Onbewust Bewust Onbekwaam 4/ Verstillende groep Geen doorstroming in leden en bestuur. Er zijn nog fijne activiteiten, weliswaar afnemend. Deze fase kan lang duren, men verstilt geleidelijk. Interactie met de omgeving krimpt. Oude contacten blijven behouden, er komen geen nieuwe bij. Bonding primeert op bridging, de groep plooit geleidelijk naar binnen. 1/ Startende groep Bruist en er ligt weinig vast. Open gesprekken over afstemming van doel, meningsverschil mag. Er komen mensen bij maar er vertrekken er ook. Veel interactie, men heeft de omgeving en de vereniging nodig. Bridging is in deze fase het meest spontaan en natuurlijk. Er gaat evenveel energie naar bonding. Bekwaam 3/ Routineuze groep Loopt gesmeerd. Procedures en langere besturen hollen geleidelijk gedeelde verantwoordelijkheid uit. Conflicten worden geleidelijk toegedekt. Groei stagneert. Interactie met anderen wordt voorspelbaar en minder open. Het is te nemen of te laten. Bridging en bonding stollen in vaste herhalende structuren, verliezen flexibiliteit. 2/ Autonome groep Blaakt van vertrouwen en creativiteit. Grote betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Men weet waarom men iets doet. Groep groeit. Interactie met omgeving en vereniging wordt doelgerichter, meer als partner. Bridging en bonding zijn in evenwicht en realiseren een grote betrokkenheid. Levensfazenmodel van Joris Piot

Startende groep bruist, de groep groeit en er ligt weinig vast. Open gesprekken over afstemming van doel, meningsverschil mag. Er komen mensen bij, maar er vertrekken er ook. veel interactie, men heeft de omgeving en de vereniging nodig. Bridging is in deze fase het meest spontaan en natuurlijk. Er gaat vanzelfsprekend evenveel energie naar bonding. de groep wenst op bijna alles ondersteuning: overleg is zinvol, vraag naar intern/extern samenwerken.

Autonome groep blaakt van vertrouwen en creativiteit. Er is nog vrije ruimte. Grote betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Men weet ‘waarom’ men iets doet. Groep groeit. interactie met omgeving en vereniging wordt doelgerichter, meer als partner. Bridging en bonding zijn in evenwicht en realiseren een grote betrokkenheid. ondersteuning vragen is een logisch gevolg van het aangaan van uitdagingen. Fouten maken mag.

Routineuze groep succesvol dankzij herhalende activiteiten. Focus verschuift van het waarom naar de kwaliteit van activiteiten. Draaiboeken en bomvolle programmatie bezetten de vrije ruimte. De groep bereikt voornamelijk dezelfde mensen. Groei stagneert. procedures en langere besturen hollen geleidelijk gedeelde verantwoordelijkheid uit. Conflicten worden toegedekt. weinig reden om ondersteuning te vragen, behalve bij grote nood. Fouten tegen de routine liggen moeilijk.

Verstillende groep geen doorstroming in leden en bestuur. Er zijn nog fijne activiteiten, weliswaar afnemend. Deze fase kan lang duren, men verstilt geleidelijk. Interactie met de omgeving krimpt. Oude contacten blijven behouden, er komen geen nieuwe bij. Bonding primeert op bridging, de groep plooit geleidelijk naar binnen. De groep schuift even naar veel ondersteuning vragen en dan naar laat ons maar met gerust.

Onbewust proces doorbreken door TRS-model Knipperlichten veranderen < herhalen waarom (missie/gemeenschap) < wat (activiteiten/groep) openheid naar anderen < geslotenheid vrije ruimte in programmatie < geen ruimte velen zijn verantwoordelijk < enkelen Onbewust proces doorbreken door TRS-model

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Ruimte bieden aan vrijwilligers wat hoe waarom Handelingsruimte voor de vrijwilliger Handelingsruimte voor de vrijwilliger Joris Piot, handelingsruimte van de vrijwilliger

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

Campus Sociale School Heverlee Sociaal Cultureel Werk joris.piot@ucll.be

joris.piot@ucll.be https://www.linkedin.com/in/jorispiot

Bedankt! Herkenbaar? Vragen?