Leren van elkaar in samenwerking Titel workshop: Regiodagen Gemeentefinanciën Leren van elkaar in samenwerking Invoegen logo organisatie Invoegen logo organisatie
Drie aanvliegroutes samenwerking Introductie Samenwerkingsverbanden 1e Samenwerkingsverband Peelgemeenten 2e Samenwerkingsverband BLNP 3e Samenwerkingsverband OWO gemeenten Gastsprekers 1e Harry Woltring 2e Anneke van Londen 3e Geert Broekman
Programma Vergelijking 7 thema’s in de samenwerkingsverbanden (maximaal 40 min) Werkvorm: sterke en zwakke punten op flip-over zetten Terugkoppeling en afsluiting (maximaal 10 min)
Thema’s Vergelijking 7 thema’s - Motieven samenwerking - Taakveld, omvang en ingangsdatum - Juridische vorm - Personeel - Financien - Monitoring - Do’s en dont’s
Motieven van samenwerking Vijf gemeenten. Schaalgrootte 130.000 inwoners Basis voor samenwerking andere lokale taken Realisatie transformatie Vier K’s (krachtige positie, kwaliteit, kwetsbaarheid en kosten) Vier gemeenten. Schaalgrootte 110.000 inwoners Kwaliteit dienstverlening Kwetsbaarheid verminderen Kansen voor personeel Kosten te besparen Drie gemeenten. Schaalgrootte 80.000 inwoners 4 K’s Samen optrekken richting ketenpartners Beleidsmatig samenwerken Samenvoegen van organisatieonderdelen Samenwerken aan bestuurs- en organisatiecultuur
2e Taakveld, omvang en ingangsdatum Team dienstverlening (26,3 formatieplaatsen) Team organisatie en ontwikkeling (24.3 formatieplaatsen) Ondersteuning bedrijfsvoering backoffice (7.3 formatieplaatsen) Gastheer Bunschoten: ICT 30 medewerkers 1 jan.2017 Gastheer Leusden: Financiën 60 medewerkers 1 jan.2017 Gastheer Nijkerk: P&O 20 medewerkers 1 jan.2017 Gastheer Putten: Juridisch 20 medewerkers 1 jan. 2016 Ooststellingwerf: BVI, BO WIZ 37 medewerkers Weststellingwerf: FA, PSA, I&A, DIV 68 medewerkers Opsterland: VTH 40 medewerkers Klaar? Dan over! 1ste (PSA) op 1 januari 2014 Lste (BO WIZ) op 1 juli 2017
3e Juridische Vorm Gemeenschappelijke regeling (mandaatregeling) Adviescommissie (portefeuillehouders sociaal domein) Leden dagelijks bestuur en algemeen bestuur Eigen begroting Medewerkers deel in dienst van de GR Regeling zonder Meer – toestemming gemeenteraad nodig Geen eigen bestuur Geen eigen begroting Medewerkers blijven in dienst eigen gemeente Werken voor vier gemeenten Bestuursovereenkomst Geen eigen bestuur: 3 B + 3 W; OWO-directie (3 gem. secretarissen) Begroting in OWO-afdelingsplan Medewerkers in dienst van gemeente die OWO-taak uitvoert Werken voor drie gemeenten
4e Personeel Deels in dienst van de GR en deels op basis van detacheringsovereenkomsten en contracten Harmonisatie van rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers die in dienst zijn bij de GR Geen detacheringsovereenkomsten Eigen rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van toepassing Onderlinge verschillen accepteren we Eind 2017 inzicht belemmerend werkt voor de samenwerking Kwartiermaker thuisbasis creëren voor team taakveld Medewerkers in dienst van gemeente die OWO-taak uitvoert Rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van die gemeente (wel afbouw) Plaatsingsprocedure (+ matching) o.b.v. voorkeuren medewerkers Medewerkers gehuisvest in gemeente die taak uitvoert
5e Financiën Start: een vereenvoudigde verrekensystematiek (inwoneraantal) Doorkijk: Voor de uitvoeringskosten een verrekening op basis van de inzet van voorzieningen Eenvoudige verrekensystematiek Verdeelsleutel: verhouding van omvang vier samenwerkingstaken, kosten inhuur derden en ICT kosten van toepassing Vrijstelling vennootschapsbelasting – kostenverdeelmechanisme Onderling leveren van prestaties – heffing BTW- eenvoudige adm.
6e Monitoring Monitoring gemeenten dienstverlening lokaal gebiedsteam Monitoring dienstverlening door backoffice uitvoeringsorganisatie Monitoring inwoners geleverde voorzieningen Monitoring zorgaanbieders over verstrekte voorzieningen Monitoring doelmatigheid en rechtmatigheid Voorjaar kwartiermakers – presentatie colleges Najaar kwartiermakers en werkgroep – P&C cyclus raad Ontwikkelen van relevante indicatoren Beleving van medewerkers o.a. interviews interne klanten Medewerker- en klanttevredenheidsonderzoek Op elkaar afgestemde PC-cyclus Begrotingskaders › afdelingsplannen › kwartaalrapportages › afrekening (financieel en prestaties)
7e Do’s en dont’s Businesscase voor onderbouwing samenwerking. Vertrouwen moet er zijn om samenwerking et laten slagen. Ruimte en slagkracht om projectmatig meters te kunnen maken. Denken in oplossingen Do’s: Vertrouwen en loslaten, energie vasthouden – starten met de samenwerking – voor Politieke besluitvorming heeft plaatsgevonden Dont’s: te lang discussie over thuisbasis en wisselende WOR bestuurders overleg Platform Medezeggenschap Do’s: durven vertrouwen, gunnen en loslaten; investeer in gezamenlijke ‘taal’; betrek tijdig pfh’s /college; knopen doorhakken en rafelranden aanpakken Dont’s: eigen werkwijzen beter blijven vinden; niet bereid zijn processen te harmoniseren t.g.v. samenwerkingsorganisatie
Sterke en zwakke punten Vergelijking van 7 thema’s - Motieven samenwerking - Taakveld, omvang en ingangsdatum - Juridische vorm - Personeel - Financien - Monitoring - Do’s en dont’s Schrijf 1 sterk en 1 zwak punt op flip-over Terugkoppeling en afsluiting