Dyscalculie presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Informatie avond groep 8
Welkom.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Examenjaar vmbo-t 2010 / Examenvakken (6) CKV, Lichamelijke opvoeding, maatschappijleer (SE) Nederlands (verplicht) Engels (verplicht) Frans Wiskunde.
Examenjaar havo atheneum
Netwerkbijeenkomsten
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Rekenproblemen en Dyscalculie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Het examenjaar Sterkte.
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Examen tl 2015.
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Ouderavond vwo 22 september 2016 Het examenjaar Even voorstellen Suzanne Biegel Marit van Ling Willem Lindijer.
Dyslexiebeleid Open Huis.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
voorlichtingsavond mavo 4
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het ideale examenreglement
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Voorlichtingsavond 4 mavo
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de ouderavond
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Helpen bij huiswerk en plannen
Dyscalculie presentatie
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Reken- / wiskundebeleid
Voorlichtingsavond 4 mavo
Medezeggenschap? Ook voor u!
Dyscalculie presentatie
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Dyscalculie presentatie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie presentatie Werkgroep dyslexie, Amsterdam Sébastien Brunekreef Datum: 14-5-09

Programma 1/14 Inzicht in dyscalculie Stukjes video Dyscalculie opsporen Bij voldoende tijd: Discussie Nuttige boeken Nuttige websites

2/14 Wat is dyscalculie? Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Prof. Dr. Ruijssenaars (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Moeite met klokkijken Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Traagheid (tijd tekort bij toetsen)

3/14 Fragment Klokhuis

4/14 Waar hebben we het over?

Waar hebben we het over? 5/14 rekenproblemen rekenmoeilijkheden acalculie rekenstoornissen pseudo-dyscalculie dyscalculie essentiële dyscalculie cijferblindheid ontwikkelingsdyscalculie rekenzwakte

Genetisch - biologisch 6/14 Genetisch - biologisch Ontwikkelings- dyscalculie Subiteren Geheugen: LTG/KTG Dyscalculie De term ‘dyscalculie’ is een beschrijvende term die niet verwijst naar een oorzaak of verklaring. Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaars Omgevingsfactoren/ interferentie andere stoornissen Hersenletsel/ hersentrauma Faalangst Didactische verwaarlozing Motivatie-problemen ADD/Dyslexie Pseudo- dyscalculie Acalculie Ongeluk Hersenbloeding

Subiteren = aangeboren 7/14 Subiteren = aangeboren

Dyscalculie opsporen 8/14 Eerst TTR (Tempo Test Rekenen) Atheneum (onderbouw): ≤ 105 LWOO-VMBO-gl (1e klas): ≤ 83 Daarna DS (Dyscalculia Screener)

Dyscalculia Screener 9/14 5 toetsonderdelen Reactiesnelheid Subiteren Visuele misleiding Optellen Vermenigvuldigen

10/14 Dyscalculia Screener

Discussie 11/14 Status dyscalculie(verklaring) Visies op dyscalculie Samengaan met andere stoornissen: AD(H)D, dyslexie, etc. Verschil dyslexie - dyscalculie Hoe kun je kinderen met dyscalculie helpen? Testen op dyscalculie ……………………………

Nuttige boeken 12/14 Nederlandstalig Rekenproblemen en dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Dyscalculie in discussie Deel 1 & 2 Engelstalig My Thirteenth Winter A Memoir Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths

Nuttige websites 13/14 Nederlandstalig http://www.dyscalculie.org/forum http://dyscalculie.startpagina.nl http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie Engelstalig http://www.dyscalculiaforum.com http://www.dyscalculia.org

14/14 Bijlage Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren Tekst geldend op 1 augustus 2007 1. De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie. 2. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat: a. er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld, b. de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en c. een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring. 3. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op: a. het vak Nederlandse taal en literatuur; b. het vak Nederlandse taal; c. enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is. 4. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. 5. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie.