GfK Supermarktkengetallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK Supermarktkengetallen
Advertisements

1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | mei 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen januari 2012 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Tompouce index.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | November 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week 7 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | juli 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | november 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2015 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | februari 2015.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Transcript van de presentatie:

GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”

Conclusies In April is de totale supermarktomzet met 5.1% gestegen van €2.11 miljard (april 2006) naar €2.22 miljard (april 2007). De forse groei is vooral gerealiseerd door een stijging van het aantal kassabonnen (+3.7%). De omzet per kassabon steeg met 1.4% van €20,82 naar €21,11.

GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.

GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

Overgewicht Probleem voor steeds meer Nederlanders. GfK PS B N L Consumer Tracking GfK Body Mass Life Cycle 7 december 2018 Overgewicht Probleem voor steeds meer Nederlanders. Wat eet men en beweegt men genoeg of kijkt men liever TV?

Belangrijkste conclussies Bijna de helft van de Nederlandse shoppers heeft last van overgewicht. Van de jongeren heeft ruim 40% en van de ouderen bijna 60% overgewicht. Shoppers met overgewicht hebben minder discipline,ervaren vaker financiële beperkingen en zijn makkelijker te beïnvloeden. In alle fase in de gezinscyclus (mn. bij jongeren) kijken de huishoudens met overgewicht meer TV (voorkeur mn. voor commerciële zenders) en zijn minder lichamelijk actief. Huishoudens met overgewicht zijn “huishoudelijker van karakter”. Zij bezitten meer huishoudelijke apparaten, lezen meer bladen maar kopen minder EKO/biologisch. Vooral aan tijdschriften, frisdranken en broodsnacks geven huishoudens met overgewicht veel geld uit terwijl er aan thee, wijn, persoonlijke verzorging en aardappelen/groente/fruit relatief weinig geld wordt uitgegeven. Huishoudens zonder overgewicht kopen meer dan gemiddeld bij Albert Heijn.

Overgewicht als probleem

Overgewicht als probleem Bijna de helft van de volwassenen heeft overgewicht (VS:65%) 10% is obees 14% van de kinderen heeft overgewicht Jaarlijks 40.000 ziektegevallen door overgewicht Ouderdomsdiabetes Hart en vaatziekten Kanker 5% van de jaarlijkse sterfte door overgewicht Directe kosten gezondheidszorg: 500 mln € per jaar Indirecte kosten (productie, ziekteverzuim) : 2 mld € per jaar

GfK Body Mass Life cycle Een nieuwe segmentatie mogelijkheid van GfK

Aanpak analyses naar overgewicht Lengte en gewicht vastleggen op CS panel bij 6000 huishoudens die dagelijks de voedingsaankopen registreren BMI berekenen van shopper en overige leden van het huishouden Analyses naar Mediagedrag Houdingen, attitudes huishoudens met overgewicht Bezit huishoudelijke apparatuur Aankoopgedrag (wat kopen huishoudens met overgewicht meer dan gemiddeld)

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen Naarmate gezinscyclus vordert neemt overgewicht toe. Van de jongeren heeft 41% een BMI van boven de 25 en bij de ouderen is dit zelfs 58%.De jongeren met overgewicht zijn ruim 15 kg te zwaar. Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen 59% 52% 42% Geen overgewicht (BMI <25) 890.000 shoppers Gem. BMI: 21.86 1.270.000 shoppers Gem. BMI: 22.38 1.370.000 shoppers Gem. BMI: 22.52 41% 48% 58% 620.000 shoppers Gem. BMI: 29.87 Te zwaar: 15.43 kg = 62 pakjes boter p.p. 1.170.000 shoppers Gem. BMI: 29.47 Te zwaar: 13.85 kg = 55 pakjes boter p.p. 1.850.000 shoppers Gem. BMI: 29.29 Te zwaar: 12.96 kg = 52 pakjes boter p.p. Overgewicht (BMI >25)

Huishoudens met overgewicht zijn: MEER Impulsiever / minder discipline... Informatiegevoeliger, makkelijker te beïnvloeden... Ervaren vaker financiële beperkingen... Fan van spaarprogramma’s... NIET MEER Prijs of kwaliteit georiënteerd... Winkel of merktrouw... Innovatief... Gevoelig voor reclame...

Kijktijd televisie per dag Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht kijken gemiddeld langer naar TV dan huishoudens zonder overgewicht. Dit geldt vooral voor jonge huishoudens zonder kinderen

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen 1e voorkeur TV zender Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht kijken daarbij meer naar de commerciële zenders

“Ik ben regelmatig lichamelijk actief” Jongere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht geven in elke fase van de gezinscyclus aan minder vaak lichamelijk actief te zijn

GfK Body Mass Life cycle Resultaten en mogelijkheden

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen Bezit huishoudelijke apparatuur % consumenten in Nederland dat apparaat in bezit heeft Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht bezitten vaker een Pads Koffiezetapparaat dan huishoudens zonder overgewicht

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen Bezit huishoudelijke apparatuur % consumenten in Nederland dat apparaat in bezit heeft Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht bezitten ook vaker een thuistap en een keukenmachine. Voor de citruspers zien we vrijwel geen verschillen.

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen Houding ten aanzien van EKO; Huishoudens zonder overgewicht zeggen niet aleen meer EKO-gericht te zijn,maar besteden ook feitelijk beduidend meer EKO/biologisch Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Bestedings Aandeel EKO in totaal uitgaven 1.30% 1.02 2.46 0.53 1.21 1.13 1.95 Het meest prijsbewuste segment huishoudens met kinderen koopt weinig EKO. Huishoudens met overgewicht in alle fasen van de gezinscyclus kopen beduidend minder EKO dan huishoudens zonder overgewicht.

Jonge Huishoudens zonder kinderen;aankoopgedrag Van de jonge huishoudens zonder kinderen heeft 41% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met de jonge huishoudens zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Thee Dierenvoeding Dessertproducten Frisdranken Yoghurt Zuiveldranken Cereals Candybars Rijst Broodsnacks Persoonlijke verzorging Afwasmiddelen Verantw. tussendoortjes IJs Deegwaren Gevogelte/wild Fruit Vleeswaren Wijn

Huishoudens met kinderen;aankoopgedrag Van de huishoudens met kinderen heeft 48% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met huishoudens met kinderen zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Deegwaren Mineraalwater Persoonlijke verzorging Frisdrank Koffiemelk, room, creamers Luchtverfissers Wijn Salades Suiker Dessertproducten Thee Wasverzachters Cereals Broodsnacks Rijst Vleeswaren Verse groenten Port/sherry/vermouth Fruit

Oudere huishoudens zonder kinderen;aankoopgedrag Van de oudere huishoudens met kinderen heeft 58% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met de oudere huishoudens zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Wijn Frisdrank Cereals Wasverzachter Persoonlijke verzorging Broodsnacks Vla Afwasmiddel Rookwaren Zoutjes/chips, etc. Deegwaren Mineraalwater Suiker IJs Koffiemelk, creamers Suikerwerk Boterhambeleg Luchtverfrissers Rijst

Voldoende aardappelen, groente en fruit zorgt voor minder overgewicht? Bestedingsaandelen Versgroepen Basis: MAT Q3 2006 Gem. NL Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Aardappelen Index 1.53 100 1.35 88 1.41 92 1.64 107 1.72 112 1.39 91 1.45 95 Verse groenten Index 5.09 100 5.45 107 6.25 123 4.37 86 4.74 93 5.02 99 5.49 108 Vers fruit Index 4.85 100 3.96 82 5.02 104 3.93 81 4.28 88 5.79 119 5.87 121 Vlees Index 8.27 100 6.74 81 6.32 76 8.92 108 9.13 110 8.45 102 8.12 98 Gevogelte/wild Index 2.24 100 2.55 114 2.17 97 2.45 109 2.54 113 2.02 90 1.82 81 Duidelijk verband tussen relatief veel AGF bestedingen en wel/geen overgewicht. Een Nederlands huishouden besteedt 11,47% van zijn voeding aan AGF terwijl jongeren met overgewicht 10,76% en zonder er 12,68% aan besteden!! .

Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen Albert Heijn en Plus (m.u.v. ouderen) hebben een sterke positie onder de huishoudens zonder overgewicht Fairshare indexen onder vaste klanten Basis: MAT Q3 2006 Gem. NL Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht 100 126 150 68 78 105 119 100 92 87 129 108 103 68 100 79 78 111 95 125 102 100 116 69 116 125 84 83 100 43 88 84 124 117 99 Van de supermarkten met een ruime keuze trekt Jumbo naar verhouding veel consumenten met overgewicht.Huishoudens met overgewicht kopen naar verhouding vaak bij de discounters