AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Diverse aanbieders • Forum voor afstemming • Visie • Werkafspraken • Onderlinge warme doorverwijzing.
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Justitie & hulpverlening
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
Workshop Fondsen werven
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Nu al in de zorg?. Wat betekent de overgang voor de budgethouders PAB of PGB? Wat betekent de overgang voor de mensen in de voorzieningen? Persoonsvolgend.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Budgetbepaling november 2015 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Persoonsvolgende Financiering
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
Dienst Wonen - Stad Gent
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Zorgbemiddelingsvergadering
Welzijnsregio Noord-Limburg
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Bijstandsorganisaties
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Hoe komt ik aan een budget?
Rechtstreeks toegankelijke hulp: hoe & wat?
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Rechtstreeks toegankelijke hulp
AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018
AFSTEMMINGSOVERLEG MAART 2018
AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018
Woonproject Francesco Knokke-Heist
Wmo beleid in de Drechtsteden
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Algemene Implementatie
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Basisondersteunings- budget (BOB)
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Toeleiding en ondersteuningsplanning
Transcript van de presentatie:

AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018 VAPH - team Vergunningen en Zorgplanning Zorgregio Hasselt - 4 juni 2018

Welkom Welkom Ter herinnering: doelstelling overleg Concrete, correcte informatie Cijfergegevens Regelgeving Intersectorale evoluties Gesprek over afstemming in de regio Interactief verhaal Geen beleidsevaluatie Vraagstelling mogelijk na elk thema Graag ook jullie feedback voor toekomstig afstemmingsoverleg

Agenda van het afstemmingsoverleg (1) Info en recente regelgeving RTH Belangrijkste elementen uit Mozaïekbesluit 2 Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen Privacy-regelgeving vanaf 25 mei 2018 Bewegingen in het ondersteuningslandschap Kerncijfers Terbeschikkingstellingen 2018 Prioriteitenlijsten Relevante evoluties in belendende sectoren en terugkoppeling lokaal sociaal beleid

Agenda van het afstemmingsoverleg (2) Uitwisseling Toelichting Limes (Kristel Peeters) Afspraken uitwisseling Voorstelling gespreksleiders PAUZE Afstemmingsgesprek: aanbod geïnterneerden Varia Agendapunten voor een volgend afstemmingsoverleg

1 Info en regelgeving

Recente regelgeving en stand van zaken regelgeving Zie www.vaph.be > website voor voorzieningen > documenten en bedragen > infonota’s zorg BVR bemiddeling, afstemming en planning principieel goedgekeurd op 18 mei 2018 Aanpassing BVR RTH goedgekeurd i.f.v. kortverblijf (zie afzonderlijk item) TIP: abonneer u op de VAPH-nieuwsbrief: inschrijven via de website: https://www.vaph.be/nieuwsbrief/inschrijven

1.1 RTH (Rechtstreeks Toegankelijke Hulp)

Kortverblijf via Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH) Regelgeving RTH aangepast Combinatie mogelijk met PVB voor functie verblijf voor mensen die PVB uit transitie ZiN / PAB / PGB voor minder dan 60 nachten verblijf inzetten tot maximaal 60 nachten verblijf (eventueel in combinatie met dagbesteding) Bijkomende middelen RTH voorzien i.f.v. versterken verblijfsfunctie Op vandaag nog geen definitieve beslissing hoe deze verdeeld worden.

Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH): belangrijke herinnering: 35-puntenregel 35-puntenregel vanaf 31 december 2018 Iedere vergunde zorgaanbieder die RTH wil aanbieden, dient dan over een minimale capaciteit van 35 personeelspunten te beschikken Wat bij een capaciteit van minder dan 35 punten? Sleutel ligt bij de vergunde zorgaanbieders: samenwerking, poolen van punten, zodat er altijd een capaciteit van minstens 35 personeelspunten is Wat bij vergunde zorgaanbieders die geen RTH-capaciteit hebben? Na afspraak met andere vergunde zorgaanbieder punten inzetten (penhouderschap) Lijstje LIM RTH-diensten met minder dan 35 pptn: Home Monsheide: 30,31 Tandem: 23,59

1.2 Belangrijke elementen uit het Mozaïekbesluit 2

Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (1) Registratie ouderinitiatieven Uitzondering op vergunningsplicht voor collectieve ondersteuning Maximaal 15 personen met een handicap Mogelijkheid om PVB solidair in te zetten Enkel via cash Helft bestuursorganen familieleden tot de tweede graad Eenvoudige procedure registratie bij VAPH Analoog aan groenezorginitiatieven Formele check van de voorwaarden in BVR Na definitieve goedkeuring en uitwerking via Ministerieel Besluit komen formulieren op website In de praktijk ook heel wat ouderinitiatieven via vergund zorgaanbod Merk op in de bestuursorganen: helft moeten familieleden, niet personen met een handicap zelf, zijn. Bestuursorganen is afhankelijk van de gekozen organisatievorm: vzw, internationale vzw, stichting, maar eveneens alles via vennootschapswetgeving (CBVA, …) 15 personen met een handicap: mogen zowel mensen zijn met een PVB als zonder een PVB

Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (2) Aanpassing budgetcategorieën noodsituatie Voor dagbesteding en woonondersteuning: BC X  BC VIII Woonondersteuning (evt. aangevuld met indiv. onderst.): BC V  BC IV Dagbesteding (evt. aangevuld met indiv. onderst.): BC IV  BC III Enkel individuele ondersteuning: BC II  BC I Tijdens 22 weken noodsituatie Tijdens periode na noodsituatie Maximaal 1 jaar in afwachting van doorlopen toeleiding Deze aangepaste BC gelden vanaf de definitieve goedkeuring van dit besluit. Monitoring van het budget: gebleken dat er een gemiddelde daling is na doorlopen van de toeleiding door mensen met een noodsituatie

Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (3) Aanpassing van PVB na terbeschikkingstelling transitie CRZ Niet langer volledige procedure met ondersteuningsplan en zorgzwaarte en automatische aanpassing budgetcategorie. Voor CRZ-zorgvragen (met) PAB: geen aanpassing meer Voor CRZ-zorgvragen (enkel) ZiN: enkel aanpassing aan zorgzwaarte binnen ondersteuningsfuncties en frequenties van zorgvraag Geldt voor alle nieuwe terbeschikkingstellingen vanaf 1 mei 2018 Indien nodig: herziening via volledige procedure Indien de nieuwe toeleiding tot eenzelfde of lagere prioritering leidt, blijft de datum van de vraag in de prioriteitengroep behouden. Indien de prioritering tot een hogere prioriteitengroep leidt, wordt de datum van de nieuwe vraag genomen. Voor zorgvragen die enkel begeleiding bevatten, is er geen zorgzwaarteinschatting/inschaling, want de kost van deze ondersteuning is gelijk ongeacht de zorgzwaarte. Bv. voor begeleid wonen of enkel begeleid werken: geen aanpassing meer.

1.3 Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen

Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen Bijkomende opdracht voor 4 gebruikersorganisaties Trajectmatige ondersteuning in trap 1 via: Vraagverheldering; Mensen wegwijs maken binnen intersectoraal landschap; Ondersteuning bij inzet zorgbudget / basisondersteuningsbudget (BOB); Ondersteuning bij opmaak ondersteuningsplan aanvraag persoonsvolgend budget (OP PVB). KVG, VFG, Fovig (met daarbij specifieke taak ondersteuning van de gebruikersraden in VZA) en wellicht nog een samenwerkingsverband Taken in trap 1, financiering gedurende 3 jaar, 4 X 100.000 Bij opmaak OP: DOP: altijd ook een netwerkversterkende opdracht; verschil met DMW van mutualiteit: erg beperkt (DMW: automatisch goedgekeurd) Uitzoeken precieze regelgeving (en financiering) DMW voor indiening OP

1.4 Privacy-regelgeving vanaf 25 mei 2018

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG - GDPR) Europese wet van 27 april 2016, van kracht vanaf 25 mei 2018 VAPH infonota van 13 maart 2018: info voor alle organisaties rond AVG en eventuele aandachtspunten voor vragen ivm samenwerking met VAPH: privacy@vaph.be Afspraken VAPH naar de samenwerking: In e-mail naar een organisatie: geen gebruik van rijksregisternummers zoveel mogelijk gebruik van dossiernummer E-mailadressen voor uitnodiging afstemmingsoverleg: Bij elke uitnodiging mogelijkheid om e-mailadres uit te schrijven Principe: zorgen dat risico op verkeerd gebruik van persoonsgegevens zoveel mogelijk naar beneden wordt gebracht Europese wet van 27 april 2016: doel: bescherming van persoonsgegevens op dezelfde wijze in Europa ifv een makkelijkere uitwisseling van persoonsgegevens over de grenzen heen Qua bedrijfsgegevens: de gegevens van personeelsleden van VZA zijn ook persoonsgegevens Alle gegevens die men opvraagt als VAPH: met een doel Bijv. in de aanvraag voor intensieve bemiddeling is een luik opgenomen waarin de cliënt/wettelijke vertegenwoordiger zijn uitdrukkelijke toestemming geeft om de verzamelde gegevens/info te gebruiken voor het zoeken van een gepaste ondersteuning.

2 Bewegingen in het ondersteuningslandschap

Bewegingen in het Limburgse ondersteuningslandschap Geen nieuwe zorgaanbieders en wooninfrastructuurinitiatieven in onze provincie Wel een fusie tussen Tevona en Ter Engelen in de maak ! Twee initiatiefnemers die verder het concept van de Thomashuizen in Vlaanderen uitrollen: Villa Vip Bredene (vestiging in Bredene, administratief adres (inrichtende macht) in Kortrijk, ZR Oostende-Veurne) Vrienden van Thomas (vestiging in Aalst, administratief adres (inrichtende macht) in Zottegem, ZR Aalst-Oudenaarde)

Groenezorginitiatieven in het Limburgse ondersteuningslandschap Beestig Wijs, Genk De winning Maatwerk, Lummen Habitat Lekker Leven locatie Montere Max, Hechtel-Eksel Lommelse Hoevewinkel, Lommel Stichting Ommersteyn, Dilsen- Stokkem Tuinplezier in ‘t klein, Peer

3 Kerncijfers

3.1 Terbeschikkingstellingen

Nieuwe terbeschikkingstellingen in 2018 Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel Automatische toekenningsgroepen 28 8,0% 18 5,2% 60 17,2% 354 TBS'en in de prioriteitengroepen 16 10,2% 17 10,8% 48 30,6% 157 Totaal 44 8,7% 35 6,9% 108 21,3% 511 Bevolkings% (tov VL zonder BR)   4,9% 4,5% 13,3% Automatische toekenningsgroepen van het eerste kwartaal van ‘18 + TBS’en in de PG’en in april en mei ‘18 (dit zijn dus geen unieke rijksregisternummers, iemand kan meerdere terbeschikkingstellingen gekregen hebben in 2018) noodsituatie (bv. plots wegvallen van uw netwerk) (tijdelijke) noodsituatie: is optelling van tijdelijke na noodsituatie en de definitieve na noodsituatie spoedprocedure (bij een snel degeneratieve aandoening) maatschappelijke noodzaak (MaNo, bv. wanneer sprake is van aangetoond misbruik of ernstige verwaarlozing) Definitief PVB na transitie CRZ: het aantal personen met een handicap die na een toekenning vanuit PG of MaNo en het doorlopen van de toeleiding een aangepast budget gekregen hebben. TBS nov. 2016 en febr. 2017: moesten binnen het jaar toeleidingsprocedure doorlopen om definitieve BC te kennen. Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest) Percentages in de rechtse kolom zijn percentages van aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel)

Overledenen 1e kwartaal 2018 Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel aantal overledenen 5 3 10 73 Totaal procentueel (tov VL zonder BR) 7,0% 4,2% 14,1% / Bevolkings% (tov VL zonder BR) 4,9% 4,5% 13,3% Percentages zijn aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel) Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

Terbeschikkingstelling met reeds een voorgaand PVB Automatische toekenningsgroep en op wachtlijst Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel TBS met reeds voorgaand budget 23,81% 38,10% 32,81% 38,75% Automatische toekenningsgroep op wachtlijst 7,14% 33,33% 20,00% 21,19% *TBS met reeds voorgaand budget: percentage obv TBS'en zonder tijdelijke na nood, definitieve na nood, PVB na transitie CRZ want bij deze sowieso een voorgaand PVB Reeds voorgaand budget: % dat al een PVB had en dus geen volledig nieuwe client nRTH is. Automatische toekenningsgroep op wachtlijst: % dat ook op de wachtlijst stond op het ogenblik dat ze een tbs kregen via een aut. Toekenningsgroep  de wachtlijst wordt ook verlicht door tbs’en in de automatische toekenningsgroepen Opletten met conclusies over percentages (regionale verschillen tov Vlaanderen): het gaat om kleine aantallen, dus percentages blijven op te volgen om een echt verschil te kunnen vaststellen.

Terbeschikkingstellingen – doelgroepen Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel 1 Enkelvoudige fysieke handicap 8 7 18 79 2 Enkelvoudige auditieve stoornis 3 Enkelvoudige visuele stoornis 6 4 Fysieke handicap, zintuiglijke handicap, spraak 2 1 4 12 5 Cognitieve stoornis (plus) 5 35 6 Autismespectrumstoornissen + evt. psychische stoornis (GES+) 9 21 7 Enkelvoudige psychische stoornis 8 Enkelvoudige licht verstandelijke handicap 10 9 Licht verstandelijke handicap plus 17 61 10 Enkelvoudige matig verstandelijke handicap 64 11 Matig verstandelijke handicap plus 63 12 Enkelvoudige ernstig en diepverstandelijke handicap 3 24 13 Ernstig en diepverstandelijke handicap plus 16 14 Rest 99 Handicapcode niet beschikbaar 29 Eindtotaal 44 108 511 8, 9, 10 en 11 vormen samen de grootste groep: licht verstandelijke en matig verstandelijke handicap (eventueel in combinatie met een andere handicap) plus: evt in combinatie met een fysieke handicap, auditieve/visuele/psychische stoornis en/of ASS

Terbeschikkingstellingen: budgetcategorieën Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel I 2   8 II 3 14 III 15 60 IV 7 4 37 V 22 128 VI 1 9 VII 10 51 VIII IX 54 X 6 18 109 XI 5 13 XII Totaal 44 35 108 511

Terbeschikkingstellingen: gevraagde functies Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel dagopvang 3 7% 9% 8 42 8% wonen 1 2% 3% 2 19 4% wonen en dagopvang 23 52% 54% 55 51% 289 57% Individuele ondersteuninng 6 14% 4 11% 13 12% CRZ: pab vraag 9 20% 23% 26 24% 80 16% Spoedprocedure 5%   0% Totaal 44 100% 35 108 511 * Bij woonondersteuning en dagondersteuning kan reeds individuele ondersteuning vervat zitten.  Percentages: is % aantal met gevraagde functie tov totaal aantal tbs’en in het eerste kwartaal 18 (+ tbs in pg april en mei)

3.2 Prioriteitenlijsten

Prioriteitenlijsten op 1 april 2018 Gevraagde functies Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel PG 1 76 8,9% 72 8,4% 200 23,3% 870 PG 2 47 6,6% 50 7,1% 144 20,3% 715 PG 3 792 6,2% 656 5,1% 2095 16,4% 12846 Totaal aantal wachtenden 915 6,4% 778 5,4% 2439 17,0% 14431 Bevolkings% (tov VL zonder BR)   4,9% 4,5% 13,3% Aantal wachtenden in de prioriteitengroepen op 1 april ‘18. Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest) Percentages in de rechtse kolom zijn percentages van aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel)

Datum langstwachtende per prioriteitengroep Vlaanderen en Brussel Subdatum Prioriteitengroep 1 21/03/2016 18/02/2015 Prioriteitengroep 2 24/03/2016 Prioriteitengroep 3 10/11/2000 Datum op Vlaams niveau van de langstwachtenden per prioriteitengroep.

Prioriteitengroep 1 : wachtenden met een PVB / RTH   Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel PG 1 met reeds een PVB 37% 33% 30% PG 1 met RTH in 1e kwartaal '18 22% 21% 23% PG 1 met noch RTH, noch PVB 41% 46% 45% 47% Enkel cijfers uit prioriteitengroep 1: informatie geven van de mensen die op korte(re) termijn een TBS zullen krijgen om te weten wie er op de sector afkomt. Opletten met conclusies rond procentuele verschillen tussen regio’s en Vlaanderen: gaat over kleine aantallen. Cijfers blijven verder op te volgen om er uitspraken over te kunnen doen. Reeds PVB: percentage wachtenden dat reeds een PVB heeft en dus op een verhoging staat te wachten Reeds RTH: precentage wachtenden dat in het eerste kwartaal van 18 gebruik gemaakt heeft van RTH Noch RTH/noch PVB: % wachtenden dat geen PVB of RTH heeft (kan wel andere vormen van ondersteuning hebben zoals bvb: dop, BOB)

Prioriteitengroep 1 - doelgroepen Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel 1 Enkelvoudige fysieke handicap 15 13 38 135 2 Enkelvoudige auditieve stoornis   1 3 Enkelvoudige visuele stoornis 8 4 Fysieke handicap, zintuiglijke handicap, spraak 2 29 5 Cognitieve stoornis (plus) 9 4 18 68 6 Autismespectrumstoornissen + evt. psychische stoornis (GES+) 5 14 65 7 Enkelvoudige psychische stoornis 7 8 Enkelvoudige licht verstandelijke handicap 64 9 Licht verstandelijke handicap plus 25 127 10 Enkelvoudige matig verstandelijke handicap 3 10 23 91 11 Matig verstandelijke handicap plus 12 110 12 Enkelvoudige ernstig en diepverstandelijke handicap 17 42 13 Ernstig en diepverstandelijke handicap plus 77 14 Rest 99 Handicapcode niet beschikbaar 31 Eindtotaal 76 72 200 870 8, 9, 10 en 11 vormen samen de grootste groep: licht verstandelijke en matig verstandelijke handicap (eventueel in combinatie met een andere handicap) plus: evt in combinatie met een fysieke handicap, auditieve/visuele/psychische stoornis en/of ASS

Prioriteitengroep 1: budgetcategorieën Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel I   3 18 II 1 5 17 III 9 10 25 123 IV 14 7 23 93 V 20 22 63 241 VI 8 2 31 VII 4 15 56 VIII 6 28 IX 11 142 X 84 XI XII Totaal 76 72 200 870

Prioriteitengroep 1: gevraagde functies Regio Hasselt-Noord Regio Hasselt-Zuid Limburg Vlaanderen en Brussel dagopvang 15 20% 11 15% 30 117 13% wonen 2 3% 8 4% 59 7% wonen en dagopvang 39% 38 53% 94 47% 437 50% Individuele ondersteuninng 6 8% 9 20 10% 102 12% CRZ: pab vraag 23 30% 12 17% 48 24% 155 18% Totaal 76 100% 72 200 870 * Bij woonondersteuning en dagondersteuning kan reeds individuele ondersteuning vervat zitten.  Percentages: is % aantal met gevraagde functie tov totaal aantal wachtenden in PG 1 in die regio / provincie / Vlaanderen en Brussel

4 Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid

Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid Provincie Limburg Belang van uw inbreng Hou in uw eigen omgeving de opstart van de eerstelijnszones in het oog Mogelijkheid om in te schrijven op de nieuwsbrief: https://www.zorg-en-gezondheid.be/nieuwsbrief-over-de-reorganisatie-van-de-eerstelijn-maart-2018 Info dd 7 maart 2018: Definitief goedgekeurd:  - Maasland: Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen, Lanaken  - Hasselt en omgeving: Hasselt, Diepenbeek, Zonhoven, Alken, Herk-de-Stad  - Zuid-Oost-Limburg: Tongeren, Bilzen, Hoeselt, Riemst, Herstappe, Voeren - Mid-West-Limburg: Halen, Lummen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren - Haspengouw: Sint-Truiden, Nieuwerkerken, Gingelom, Heers, Borgloon, Kortessem, Wellen - West-Limburg: Leopoldsburg, Beringen, Tessenderlo, Ham Goedgekeurd onder voorbehoud:  - GAZ: Genk, As, Zutendaal On hold:  - Noord-Limburg: Lommel, Hamont-Achel, Neerpelt, Overpelt, Hechtel-Eksel, Peer, Bocholt, Bree   Opglabbeek en Meeuwen-Gruitrode fusioneren op 1/1/2019 tot Oudsbergen. Die nieuwe fusiegemeente moet kiezen tussen eerstelijnszone Noord-Limburg of eerstelijnszone GAZ. Hierover is nog geen consensus, vandaar dat die twee ELZ's nog niet definitief goedgekeurd werden.

5 Uitwisseling

5.1 Toelichting Limes Kristel Peeters

LIMES een huis dat opvang biedt aan 20 geïnterneerden met een verstandelijke beperking Maakt deel uit van OC Sint-Ferdinand, maar is gelegen op campus stad van PZ Asster.

Matig tot licht verstandelijke beperking 1. Voor wie? Limes Mannen en vrouwen (vanaf 21 jaar) Matig tot licht verstandelijke beperking Internering (owv seksueel grensoverschrijdend gedrag, brandstichting, vermogensdelichten, stalking,..) Verbleven in de gevangenis Bijkomende problemen (oa gedrags- en emotionele problemen, middelenafhankelijkheid, persoonlijkheidsstoornis, ASS, NAH, epilepsie, hechtingsproblematieken, automutilatie,..)

Voor deze doelgroep heeft Limes 2 betekenissen Voor de meesten is Limes een tussenstop op hun weg naar de maatschappij. Doorstromen naar: reguliere zorg Voor anderen is Limes hun thuis. Voor deze doelgroep heeft Limes 2 betekenissen

2. Doel De doelstelling van Limes is het bieden van een warm leefklimaat en de cliënt te ondersteunen in het voorkomen van nieuwe feiten!

 Om dit te bereiken hanteren we: Ortho-agogische begeleiding (vanuit het idee van kwaliteit van bestaan (Shalock & Verdugo) en het emotioneel ontwikkelingsmodel van Dõsen) Zinvolle dagbesteding, afgestemd op ieders mogelijkheden en interesses Samenwerking met persoonlijke en professionele netwerken Psychiatrische (medicamenteuze) opvolging Therapeutische ondersteuning Open communicatie

3. Juridisch → Bij het overlopen van de 8 levensdomeinen nemen we het juridische kader (opgelegde voorwaarden) en de hierdoor bijkomende beperkingen mee in de besprekingen met de cliënt. Consequent en transparant mee verwerken in dagelijkse omgang

Samenwerking met justitie Tweemaandelijkse gesprekken/opvolging van de bewoners door de JA Eindverslag voor beëindiging van internering

4. Verblijfsduur De verblijfsduur is afhankelijk van het risico dat de bewoner oplevert voor zichzelf dan wel voor derden. Voor sommigen zal het risicomanagement aangeven dat er blijvende nood is aan externe controle. Voor deze bewoners wordt gezocht naar een gepaste voorziening waarbij rekening gehouden wordt met de mate waarin zij nood hebben aan externe controle. Veel van onze mensen hebben blijvend nood aan externe controle, maar het is vooral de mate waarin die bepaalt of ze een setting zoals Limes blijvend nodig hebben. Externe controle kan ook door andere voorzieningen geboden worden.

5. Vrijhedenbeleid De mate van vrijheid/ vrijheidsbelemmering moet echter in verhouding staan met de ernst van de risico’s en de draagkracht van de bewoner. Fase 1: Observatie Fase 2: Individualiseren Fase 3: Observatie onbegeleide uitgangen Fase 4: Individualiseren onbegeleide uitgangen Fase 5: Overgangsfase (transmuralisatiefase) Fase 6: Uitplaatsingsfase Rust en veiligheid Vertrouwen in zichzelf en anderen Confrontatie Heroriëntatie Fase 1: Observatie -> deelname aan DB, kennismaken met activiteiten, buiten activiteiten 1-1 bgl, geleidelijkaan alle activiteiten meedoen Na 3 maanden: evaluatie: blijven in Limes? Fase 2: Individualiseren -> opmaken van stappenplan, individueel weekschema opstellen, verantwoordelijkheden binnen huis opnemen, RA Fase 3: observatie onbegeleide uitgangen A: (op het domein) aftekensysteem, invulling tijd, rek houden met RA B: (binnen Sint-Truiden, max 4u) bv familiebezoek Fase 4: Individualiseren onbegeleide uitgangen  binnen als buiten Sint-Truiden, langer dan 4u, contacten sociaal netwerk Fase 5: Overgangsfase  nieuwe woonvorm, DB volgen, 1x per week contact tussen Limes en nieuwe voorziening Fase 6 : uitplaatsingsfase  telefonische bereikbaarheid, garantie voor crisisopname

5. Vrijhedenbeleid Adhv een gefaseerd vrijhedenbeleid We hebben vanuit de KBM het mandaat om hier zelf beslissingen in nemen. Individueel traject komt tot stand door de samenwerking tussen de bewoner en het team. De speelruimte om te oefenen met situaties, die nadien realiteit worden, vergroot naarmate men de fases doorloopt. Na hun individueel traject zijn de bewoners doorgaans aangewezen op vervolgvoorzieningen.

6. Dagindeling Door de week Weekend Tussen 8-9uur ontbijt 10-12uur dagbesteding Tussen 12-13uur middageten 14-16uur dagbesteding Tussen 18-19uur avondmaal Vrijblijvende Avondactiviteit & Bezoekmomenten Vanaf 8 uur ontbijt Vrije tijd, mogelijkheid tot deelname activiteit, bezoek

6. Dagindeling Dagbesteding: Ikv ‘kwaliteitsvol leven’ worden er diverse activiteiten aangeboden dewelke aansluiten bij hun persoonlijke interesses en vaardigheden. Bewoners krijgen de mogelijkheid om nieuwe mogelijkheden te exploreren en kennis te maken met nieuwe activiteiten. Bewoners krijgen inspraak in de invulling van hun weekschema Draagt sterk bij tot het structureren van de dag en het werken naar normalisatie en inclusie Zinvolle daginvulling Arbeidsattitude behouden of ontwikkelen ifv doorverwijzing en toekomst (bv beschermd of begeleid werk, vrijwilligerswerk,..)

6. Dagindeling Individuele momenten: Individuele uren met aandachtsbegeleider Bv winkelen, naar toneel gaan, uiteten, sporten,… Gesprekken met de psycholoog Therapeutische ondersteuning ikv terugvalpreventie en algemeen welzijn van de bewoners

7. Persoonlijk netwerk Belangrijk onderdeel in het begeleidingstraject van onze bewoners. Zij worden, indien gewenst, zowel formeel (bv EB, FSNA,..) als informeel (nieuwjaarsreceptie, Vlaamse kermis,..) betrokken. Persoonlijk netwerk Bewoner Limes

8. Besluit Ortho-agogische pijler Ontwikkelingspsychologische pijler Samenleven Thuis komen Bewoners ipv cliënten Afstemmen van de omgeving aan de bewoner Ortho-agogische pijler Leerkansen: dagelijkse succesjes Ontwikkelingsbelemmerende factoren: delictgedrag, cognitieve grenzen vs inzicht, ontkenning en normvervaging Ontwikkelingspsychologische pijler Probleem is context gebonden (niet enkel persoonsgebonden) Familie als behandelpartner (ontkenning & normvervaging en contact) Verschil tussen waarden en normen Systeemtheoretische pijler Gedragsmatig niveau vs cognitief niveau: betekenis van gedrag achterhalen, bewoners ervaringen laten opdoen om geleidelijk aan nieuwe gedragsalternatieven aan te reiken. Gedragstherapeutische pijler

Aangepaste infrastructuur Gesloten huis Overzichtelijke leefruimtes Kameralarm; kamers kunnen op slot Fixatieruimte Ingebed in psychiatrisch ziekenhuis Afgestemde methodieken Vrijhedenbeleid Stevig uitgewerkt agressiebeheersingsbeleid Therapeutische en psychiatrische ondersteuning en begeleiding Medicamenteuze ondersteuning Risico-analyse FSNA Good Lives Model Samenwerking met justitie Samenwerking met geestelijke gezondheidszorg

Varia Grotere personeelsequipe Beperkte grootte leefgroep

Contactgegevens: LIMES – Koninklijk Orthopedagogisch Centrum Sint-Ferdinand Halmaalweg 2 - 3800 Sint-Truiden Limes@fracarita.org Contactpersoon: Mara Smekens GSM 0476/55 02 03 Mail: mara.smekens@fracarita.org

5.2 Afspraken uitwisseling

Uitwisseling (algemene afspraken) Focus op de regio Welke dingen zijn specifiek voor onze regio? Waar hebben we als regio een impact? Welke (intersectorale) partners kunnen we betrekken? Waar kunnen we als regio het verschil maken voor de personen met een handicap in onze regio? Geen evaluatie van het beleid Overleg kan enkel beperkte signaalfunctie hebben Hiervoor zijn andere kanalen voorhanden Geen beleidsevaluatie: dergelijke zaken meedelen aan de vertegenwoordigers in de adviesorganen

Aanpak van de uitwisseling na de pauze Thema: aanbod voor geïnterneerden Gesprek in kleinere groepen VZA met aanbod geïnterneerden (ambulant, residentieel) Intersectorale partners Op basis van een aantal vragen (zie verder) Nadien: terugkoppeling/uitwisseling in grote groep Praktisch: na de pauze in groepen (ca. 30 minuten); nadien terugkoppeling van de bespreking van de vragen in grote groep (ca. 15 of 20 min.)

Aanpak van de uitwisseling na de pauze Vragen voor bespreking in de groep: Welke ervaringen zijn er (ook intersectoraal) met ondersteuning voor geïnterneerden? Welke knelpunten, succesfactoren, valkuilen, … worden er aangegeven? Wat zijn de ideeën qua mogelijke aanpak hierrond? Welk soort intersectorale inzet zou er nodig zijn om de trajecten die men voor ogen heeft tot uitvoering te kunnen brengen? Waar voel je dat je expertise tekort komt? Wie weet waar deze expertise te halen? Wie staat er open om zelf een aanbod te organiseren? In de terugkoppeling in de grote groep willen we vragen 1+2 samen nemen, dus bereid dit ook als dusdanig voor, zodat de grote, algemene lijnen naar voren gebracht kunnen worden. Sta ook niet te lang stil bij individuele ervaringen, maar probeer hier algemene zaken uit af te leiden die dan naar de groep teruggekoppeld kunnen worden. Vooral belangrijk om de knelpunten, succesfactoren en valkuilen naar voren te brengen en de mogelijke aanpak om hiermee om te gaan. Bij vraag 4: als het expertise tekort eerder valt onder het intersectoraal samenwerken, kan je dit al onder vraag 3 brengen. Andere zaken kunnen dan onder vraag 4 gezet worden. Belangrijkste hier is om tot kennisdeling te komen. Wie in onze regio heeft er expertise voor wat? Waar kan je wat vinden? Waar zijn er nog hiaten en waar moeten we als regio op zoek gaan naar oplossingen. Bij vraag 5 zouden we naast het komen tot een lijstje van mogelijke zorgaanbieders ook willen peilen naar: hoe pakken we het nu verder aan? Is er nood aan bijkomend overleg met de mogelijke geïnteresseerden? Hoe gaan we hier nu verder mee in onze regio, wetende dat we ons als sector verder moeten voorbereiden op deze doelgroep. Moest er nog tijd over zijn in de groepjes, zouden we ook willen vragen om even te bekijken wat jullie van deze manier van werken (= uitwisseling / afstemming) vinden, omdat we hier straks ook even bij willen blijven stilstaan. Feedback is zeer welkom voor ons, omdat dit voor ons ook de 1e keer was dat we dit op deze manier organiseerden. Dus graag straks jullie reacties hierop, maar feedback kan ook via afstemming@vaph.be doorgegeven worden.

5.3 Voorstelling gespreksleiders

5.4 Afstemmingsgesprek: aanbod geïnterneerden

Vragen voor bespreking in de groepjes Welke ervaringen zijn er (ook intersectoraal) met ondersteuning voor geïnterneerden? Welke knelpunten, succesfactoren, valkuilen, … worden er aangegeven? Wat zijn de ideeën qua mogelijke aanpak hierrond? Welk soort intersectorale inzet zou er nodig zijn om de trajecten die men voor ogen heeft tot uitvoering te kunnen brengen? Waar voel je dat je expertise tekort komt? Wie weet waar deze expertise te halen? Wie staat er open om zelf een aanbod te organiseren?

6 Varia

7 Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg

Gepland afstemmingsoverleg in onze regio en provincie Zorgregio Genk: maandag 8 oktober 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef Zorgregio Hasselt: donderdag 18 oktober 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef

Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg Kerncijfers: RTH (oktober 2018) Uw suggesties (nu of via afstemming@vaph.be) Ter info: vanuit regionale werking (afstemming@vaph.be) kunnen tijdig bezorgde uitnodigingen voor inhoudelijke studiedagen regionaal gemeld worden. Voor vragen over de behandelde materies, tenzij anders vermeld: afstemming@vaph.be

Dank voor uw inbreng Regionale werking: Janick Appelmans janick.appelmans@vaph.be 02 225 86 88 0475 24 24 78 Micheline De Gussem micheline.degussem@vaph.be 02 225 85 50 0473 95 41 04 Liesbet Maes liesbet.maes@vaph.be 02 225 84 57 0473 95 73 13 Catherine T’Joens catherine.tjoens@vaph.be 02 225 84 94 0470 19 19 29 Evi Vangeneugden evi.vangeneugden@vaph.be 02 225 85 20 0473 83 86 47 Met medewerking van Julie Brackx, Sarah De Prins, Tess Pype, Marc Sevenhant en Petra Vanoppen Voor administratieve wijzigingen inzake afstemming afstemming@vaph.be 02 225 85 53