HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Visitatie model, waarom? W.W. van den Broek.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Beleids- en Beheerscyclus
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Efficiënt besturen in de social profit
Les 1 M&O.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Marktonderzoek als proces
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Introductie OHSAS
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
TECHNISCHE COMMISSIE 3 vergaderingen in 2009 Telkens voltallig Behandelden in totaal 40 agenda punten Nadruk op herziening van het Sportreglement Toezicht.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Datagestuurde handhaving :
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
CAT Critical Appraisal of a Topic
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Rekenkameronderzoek naar integriteit: een balanceernummer Ellen van Schoten Secretaris Algemene Rekenkamer Seminar Integriteit Rekenkamer Rotterdam.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
Basis Risicomanagement (BRM) Module: Operational Risk Management (ORM)
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Certificering van assetmanagement
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Spel Politiek Nederland
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Rapportering en monitoring
Financiële rechtmatigheid
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Het Vlaams Bijenteeltprogramma
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Youden Analyse.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Zelfevaluatie GOK.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een voortdurende verbetering van de selectieprocedures voor kandidaat-korpschefs De analyse van de beleidsplannen en het document “situatieschets en toekomstperspectieven” Informatiesessies | 19 september 2018 10 oktober 2018 HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

Context Prioritaire doelstelling in het Krokusplan Verbeteren van de selectieprocedure voor magistraten en het verder professionaliseren van de aanwerving van korpschefs Richtlijnen Verfijnen van de tests voor kandidaat-korpschefs Analyse van de beleidsplannen en het document “situatieschets en toekomstperspectieven” – aan de hand van het model van interne beheersing Intosai HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Doel van de informatiesessie   De kandidaten-korpschef en de kandidaten voor een hernieuwing van het mandaat van korpschef informeren over: de bijkomende instrumenten voor het evalueren van de persoonlijkheid van een kandidaat et zijn bekwaamheid om het mandaat van korpschef uit te oefenen. De wijze waarop de beleidsplannen worden geanalyseerd door de BAC, CND en VBAC. HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Deze presentatie strekt ertoe u uiteen te zetten hoe wij op ons niveau (auditeurs) de beheersplannen gaan “analyseren”. Welke elementen zouden erin moeten voorkomen? … De analysemethode die hier wordt voorgesteld, is gebaseerd op een document dat de auditeurs zullen gebruiken om de beleidsplannen van de kandidaten te evalueren (nieuwe procedure die onlangs is ingevoerd). Opgelet, dit is geen checklist, enkel een werkbasis. Er is geen goed of slecht antwoord. Een punt dat niet wordt behandeld, is niet per se negatief. Er zouden vragen over kunnen worden gesteld tijdens het interview met de kandidaat. Het is niet absoluut het belangrijkste dat de kandidaat alles heeft gedefinieerd tot in het kleinste detail maar dat hij aantoont dat hij de kennis heeft om het te doen. De hier voorgestelde evaluatie strekt ertoe te verzekeren (redelijke zekerheid) dat alle domeinen die in het beheersplan zouden moeten worden teruggevonden, behandeld worden. Het is NIET de bedoeling om de kwaliteit van de gegevens te toetsen. Bijvoorbeeld: Heeft de kandidaat een visie uitgewerkt voor zijn entiteit? Er kan worden beslist volgens het evaluatierooster: JA of NEEN - evaluatierooster Strookt de visie met de visie van het College? Er kan eventueel worden beslist: JA of NEEN - evaluatierooster Is de visie relevant? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Welke kandidaat heeft de beste visie uitgewerkt? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Dit rooster werd ontwikkeld volgens het INTOSAI-model, een model van interne controle dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, waarmee de auditeurs vertrouwd zijn en dat toelaat om alle domeinen van het beheersplan te behandelen. Het is een KEUZE van de auditeurs, dit IC-model strookt zo met een van de opdrachten van de HRJ dat erin bestaat de IC te bevorderen. Het is een model dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, ook in de RO. Het is geen “must”, er zouden andere modellen kunnen worden gebruikt maar het INTOSAI-model werd gebruikt om redenen van coherentie. Dit is ook het model waarop de audits worden gebaseerd.

Analyse van de beleidsplannen en het document “Situatieschets en toekomstperspectieven”- Krachtlijnen  Gebruik maken van de kennis en expertise binnen de HRJ Inschakelen leden van de auditcel Kennis van interne beheersing en audit Nood aan keuze van een model voor de analyse Verschillende leden auditcel doen de analyse Transparantie en gelijke behandeling Keuze: INTOSAI: model van interne beheersing (= interne controle, organisatiebeheersing) Model gebruikt door de auditeurs in het kader van de auditwerkzaamheden HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Deze presentatie strekt ertoe u uiteen te zetten hoe wij op ons niveau (auditeurs) de beheersplannen gaan “analyseren”. Welke elementen zouden erin moeten voorkomen? … De analysemethode die hier wordt voorgesteld, is gebaseerd op een document dat de auditeurs zullen gebruiken om de beleidsplannen van de kandidaten te evalueren (nieuwe procedure die onlangs is ingevoerd). Opgelet, dit is geen checklist, enkel een werkbasis. Er is geen goed of slecht antwoord. Een punt dat niet wordt behandeld, is niet per se negatief. Er zouden vragen over kunnen worden gesteld tijdens het interview met de kandidaat. Het is niet absoluut het belangrijkste dat de kandidaat alles heeft gedefinieerd tot in het kleinste detail maar dat hij aantoont dat hij de kennis heeft om het te doen. De hier voorgestelde evaluatie strekt ertoe te verzekeren (redelijke zekerheid) dat alle domeinen die in het beheersplan zouden moeten worden teruggevonden, behandeld worden. Het is NIET de bedoeling om de kwaliteit van de gegevens te toetsen. Bijvoorbeeld: Heeft de kandidaat een visie uitgewerkt voor zijn entiteit? Er kan worden beslist volgens het evaluatierooster: JA of NEEN - evaluatierooster Strookt de visie met de visie van het College? Er kan eventueel worden beslist: JA of NEEN - evaluatierooster Is de visie relevant? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Welke kandidaat heeft de beste visie uitgewerkt? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Dit rooster werd ontwikkeld volgens het INTOSAI-model, een model van interne controle dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, waarmee de auditeurs vertrouwd zijn en dat toelaat om alle domeinen van het beheersplan te behandelen. Het is een KEUZE van de auditeurs, dit IC-model strookt zo met een van de opdrachten van de HRJ dat erin bestaat de IC te bevorderen. Het is een model dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, ook in de RO. Het is geen “must”, er zouden andere modellen kunnen worden gebruikt maar het INTOSAI-model werd gebruikt om redenen van coherentie. Dit is ook het model waarop de audits worden gebaseerd.

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het Intosai-model INTOSAI = International Organization of Supreme Audit Institutions Model van interne beheersing Bestaat uit vijf onderdelen (raamwerk voor ontwerpen en evalueren van de interne beheersing in een organisatie): Beheersomgeving Identificatie en beheer van risico’s Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het Intosai-model Voortvloeiend uit deze vijf componenten van interne beheersing wordt tevens gekeken naar: Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Belangrijk INTOSAI-model garandeert intern dat voor verschillende kandidaten de analyse gebeurt vanuit eenzelfde invalshoek Geen verplichting om beleidsplan of “situatieschets en toekomstperspectieven” te maken op maat van Intosai-model (andere benadering is niet “fout”) Geen verplichting om alle onderdelen uitgebreid uit te werken (vb. Risicobeheersing) Analyse is geen evaluatie aanreiken aan de BAC, CND en VBAC van mogelijk nuttige vragen na analyse aan de hand van het model BAC, CND en VBAC beoordelen zelf welke vragen er worden gesteld HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE

Voorstelling van de analyse voor de (V)BAC Dit document is een hulpmiddel voor de beslissing door de (V)BAC geen evaluatie Analyse-elementen Mogelijke vragen Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Controleomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een lijst met mogelijke vragen die worden gesteld tijdens het interview om enkele punten met de kandidaten op te helderen.