HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een voortdurende verbetering van de selectieprocedures voor kandidaat-korpschefs De analyse van de beleidsplannen en het document “situatieschets en toekomstperspectieven” Informatiesessies | 19 september 2018 10 oktober 2018 HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Context Prioritaire doelstelling in het Krokusplan Verbeteren van de selectieprocedure voor magistraten en het verder professionaliseren van de aanwerving van korpschefs Richtlijnen Verfijnen van de tests voor kandidaat-korpschefs Analyse van de beleidsplannen en het document “situatieschets en toekomstperspectieven” – aan de hand van het model van interne beheersing Intosai HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Doel van de informatiesessie De kandidaten-korpschef en de kandidaten voor een hernieuwing van het mandaat van korpschef informeren over: de bijkomende instrumenten voor het evalueren van de persoonlijkheid van een kandidaat et zijn bekwaamheid om het mandaat van korpschef uit te oefenen. De wijze waarop de beleidsplannen worden geanalyseerd door de BAC, CND en VBAC. HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Deze presentatie strekt ertoe u uiteen te zetten hoe wij op ons niveau (auditeurs) de beheersplannen gaan “analyseren”. Welke elementen zouden erin moeten voorkomen? … De analysemethode die hier wordt voorgesteld, is gebaseerd op een document dat de auditeurs zullen gebruiken om de beleidsplannen van de kandidaten te evalueren (nieuwe procedure die onlangs is ingevoerd). Opgelet, dit is geen checklist, enkel een werkbasis. Er is geen goed of slecht antwoord. Een punt dat niet wordt behandeld, is niet per se negatief. Er zouden vragen over kunnen worden gesteld tijdens het interview met de kandidaat. Het is niet absoluut het belangrijkste dat de kandidaat alles heeft gedefinieerd tot in het kleinste detail maar dat hij aantoont dat hij de kennis heeft om het te doen. De hier voorgestelde evaluatie strekt ertoe te verzekeren (redelijke zekerheid) dat alle domeinen die in het beheersplan zouden moeten worden teruggevonden, behandeld worden. Het is NIET de bedoeling om de kwaliteit van de gegevens te toetsen. Bijvoorbeeld: Heeft de kandidaat een visie uitgewerkt voor zijn entiteit? Er kan worden beslist volgens het evaluatierooster: JA of NEEN - evaluatierooster Strookt de visie met de visie van het College? Er kan eventueel worden beslist: JA of NEEN - evaluatierooster Is de visie relevant? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Welke kandidaat heeft de beste visie uitgewerkt? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Dit rooster werd ontwikkeld volgens het INTOSAI-model, een model van interne controle dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, waarmee de auditeurs vertrouwd zijn en dat toelaat om alle domeinen van het beheersplan te behandelen. Het is een KEUZE van de auditeurs, dit IC-model strookt zo met een van de opdrachten van de HRJ dat erin bestaat de IC te bevorderen. Het is een model dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, ook in de RO. Het is geen “must”, er zouden andere modellen kunnen worden gebruikt maar het INTOSAI-model werd gebruikt om redenen van coherentie. Dit is ook het model waarop de audits worden gebaseerd.
Analyse van de beleidsplannen en het document “Situatieschets en toekomstperspectieven”- Krachtlijnen Gebruik maken van de kennis en expertise binnen de HRJ Inschakelen leden van de auditcel Kennis van interne beheersing en audit Nood aan keuze van een model voor de analyse Verschillende leden auditcel doen de analyse Transparantie en gelijke behandeling Keuze: INTOSAI: model van interne beheersing (= interne controle, organisatiebeheersing) Model gebruikt door de auditeurs in het kader van de auditwerkzaamheden HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Deze presentatie strekt ertoe u uiteen te zetten hoe wij op ons niveau (auditeurs) de beheersplannen gaan “analyseren”. Welke elementen zouden erin moeten voorkomen? … De analysemethode die hier wordt voorgesteld, is gebaseerd op een document dat de auditeurs zullen gebruiken om de beleidsplannen van de kandidaten te evalueren (nieuwe procedure die onlangs is ingevoerd). Opgelet, dit is geen checklist, enkel een werkbasis. Er is geen goed of slecht antwoord. Een punt dat niet wordt behandeld, is niet per se negatief. Er zouden vragen over kunnen worden gesteld tijdens het interview met de kandidaat. Het is niet absoluut het belangrijkste dat de kandidaat alles heeft gedefinieerd tot in het kleinste detail maar dat hij aantoont dat hij de kennis heeft om het te doen. De hier voorgestelde evaluatie strekt ertoe te verzekeren (redelijke zekerheid) dat alle domeinen die in het beheersplan zouden moeten worden teruggevonden, behandeld worden. Het is NIET de bedoeling om de kwaliteit van de gegevens te toetsen. Bijvoorbeeld: Heeft de kandidaat een visie uitgewerkt voor zijn entiteit? Er kan worden beslist volgens het evaluatierooster: JA of NEEN - evaluatierooster Strookt de visie met de visie van het College? Er kan eventueel worden beslist: JA of NEEN - evaluatierooster Is de visie relevant? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Welke kandidaat heeft de beste visie uitgewerkt? NEEN, er kan GEEN uitspraak worden gedaan. Dit rooster werd ontwikkeld volgens het INTOSAI-model, een model van interne controle dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, waarmee de auditeurs vertrouwd zijn en dat toelaat om alle domeinen van het beheersplan te behandelen. Het is een KEUZE van de auditeurs, dit IC-model strookt zo met een van de opdrachten van de HRJ dat erin bestaat de IC te bevorderen. Het is een model dat internationaal wordt erkend en dat vaak wordt gebruikt in overheidsinstellingen, ook in de RO. Het is geen “must”, er zouden andere modellen kunnen worden gebruikt maar het INTOSAI-model werd gebruikt om redenen van coherentie. Dit is ook het model waarop de audits worden gebaseerd.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het Intosai-model INTOSAI = International Organization of Supreme Audit Institutions Model van interne beheersing Bestaat uit vijf onderdelen (raamwerk voor ontwerpen en evalueren van de interne beheersing in een organisatie): Beheersomgeving Identificatie en beheer van risico’s Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het Intosai-model Voortvloeiend uit deze vijf componenten van interne beheersing wordt tevens gekeken naar: Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Belangrijk INTOSAI-model garandeert intern dat voor verschillende kandidaten de analyse gebeurt vanuit eenzelfde invalshoek Geen verplichting om beleidsplan of “situatieschets en toekomstperspectieven” te maken op maat van Intosai-model (andere benadering is niet “fout”) Geen verplichting om alle onderdelen uitgebreid uit te werken (vb. Risicobeheersing) Analyse is geen evaluatie aanreiken aan de BAC, CND en VBAC van mogelijk nuttige vragen na analyse aan de hand van het model BAC, CND en VBAC beoordelen zelf welke vragen er worden gesteld HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Voorstelling van de analyse voor de (V)BAC Dit document is een hulpmiddel voor de beslissing door de (V)BAC geen evaluatie Analyse-elementen Mogelijke vragen Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Controleomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een lijst met mogelijke vragen die worden gesteld tijdens het interview om enkele punten met de kandidaten op te helderen.