MA Baert. Wie leert vliegen, kruipt niet meteen in de cockpit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Formatief - summatief evalueren
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Redactioneel schrijven Les 1
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Proces en Product.
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Competentiegericht leren vmbo
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Social work Week 2.
Toekomstgericht onderwijs
Studieloopbaancoaching
Evaluatie Cursus.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Studieloopbaanbegeleiding
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Keuzethema: differentiatie
Digi(bord)boek project <titel project>
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Duaal DuPont/ Genencor Brugge
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme

MA Baert. Wie leert vliegen, kruipt niet meteen in de cockpit MA Baert. Wie leert vliegen, kruipt niet meteen in de cockpit. Dat loopt falicant af. Wij hoeven u niet uit te leggen dat communiceren complex is. We vergelijken het graag met leren vliegen. Niet meteen in de cockpit, maar geleidelijk leren. 29-11-2018

Leerlijn cova bedrijfsmanagement knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 – 4 - 5 zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6 MA Baert: aandacht voor taal in alle semesters. Van eenvoudige naar complexere taalteken, van individueel naar groep van meer naar minder begeleiding 29-11-2018

MA Baert 29-11-2018

Aanpak cova Hoe Wat Cyclisch Basisvaardigheden: Communicatieplan Structuur Formulering Vormgeving Gefaseerd Eenvoudige  moeilijke tekstsoorten Geïntegreerd Contextrijke taaltaken: Link beroepenveld Link zaakvak Praktijkervaring in authentieke setting Samenwerking vakcollega (goede afstemming nodig) MA Baert Betekenisvolle taaltaken: doel en doelgroepgercht Voldoende taalproductie Transfer 29-11-2018

cases in veilige setting sem 2 knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 (4-5) zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6 MA Baert Tom stelt project voor: inhoudelijk en maakt duidelijk welke taaltaken eraan gekoppeld zijn Nadien licht ik toe hoe de coaching gebeurt 29-11-2018

Authentiek complex project Het is dus Authentiek Externe contacten Rijke en realistische context Praktijkgebonden Complex Interdisciplinair: covataken gelinkt aan vakinhoud Beoordeling voor alle delen door alle lectoren Higher level of uncertainty Zelfsturend – zelfstudie – zelfstandigheid Project Geen traditionele lessen en examen Projectmanagement Begeleiding en (taal)ondersteuning door lectoren Verplichte aanwezigheid op overlegmomenten Teamwork Gedeelde verantwoordelijkheid Peerfeedback en assessment Wederzijdse afhankelijkheid Coöperatief leren TS “Authentiek” – zij houden het vliegtuig in de lucht; lectoren zijn “passagiers” --- Route bekend, maar ze moeten rekening houden met weersomstandigheden – higher level of uncertainty “Complex” – geen makkelijke opdracht voor studenten (heel veel knopjes in de cockpit) --- Het vliegtuig staat vertrekkensklaar op de startbaan, zij doen het stijgen en landen “Project” – van start tot landing – beheren onder begeleiding van lectoren --- passagiers moeten tijdens de vlucht geïnformeerd en gevoed worden... ”Teamwork” – niet volledig zelfstandig, ze besturen het vliegtuig in groep

Project Mobiliteitsbeleid 2MM Doelstelling - verslag uitbrengen van het mobiliteitsbeleid in een gemeente + mobiliteitsbeleid kritisch evalueren - de technieken uit onderzoeksvaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere taken - de technieken uit communicatieve vaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere covataken Olods Communicatievaardigheden Mobiliteitsbeleid Onderzoeksvaardigheden Opdracht zicht krijgen op en evalueren van het mobiliteitsbeleid in een gemeente naar keuze via desk- en fieldresearch en daarbij effectief en efficiënt communiceren in de opgegeven taaltaken TS 29-11-2018

Fase 1: voorbereiding keuze gemeente Elk teamlid: kiest een gemeente (domicilie; omvang) doet deskresearch (website gemeente + mobielvlaanderen.be) neemt een telefonische enquête af met gemeente (opname gesprek) Welke extra documenten zijn beschikbaar? Zijn deze documenten vrij te verkrijgen? Zo ja, op welke termijn? Is er een mobiliteitsambtenaar in de gemeente? Is deze mobiliteitsambtenaar bereid samen te zitten met de studenten? Zo ja, op welke termijn? Doel: beschikbaarheid van informatie in de gemeente nagaan met het oog op gemotiveerde keuze van gemeente De lectoren geven feedback op de telefonische enquête TS

Fase 2: vergadering keuze gemeente Het team vergadert in aanwezigheid van lector en maakt vergaderverslag. Doel: gemotiveerde keuze maken uit de voorliggende gemeentes. 1 gemeente kiezen om mee verder te werken. De lector keurt de keuze af/goed. Het team verzamelt zo snel mogelijk informatie. TS

Fase 3: onderzoek en voorbereiding interview Het team bestudeert relevante documenten en bereidt het interview voor met de mobiliteitsambtenaar (topiclist). Het team moet rekening houden met de evaluatiecriteria waaraan het het mobiliteitsbeleid wil toetsen. De lectoren geven feedback op de topiclist. TS

Fase 4: interview + verslag Het team: maakt een afspraak met de mobiliteitsambtenaar gaat op interview (contact beroepenveld) verzamelt via interview (eventueel aangevuld met deskresearch) de relevante informatie maakt een kritische evaluatie schrijft een verslag van het gesprek Doel: verkrijgen van de nodige informatie om het onderzoeksrapport te schrijven en een kritische evaluatie te maken (zie fase 5) TS

Fase 5: kritische evaluatie Het team evalueert het mobiliteitsbeleid adhv relevante criteria. Het team selecteert de relevante informatie uit desk- en fieldresearch. TS

Fase 6: schrijven onderzoeksrapport Het team schrijft een onderzoeksrapport waarin enkele vooraf bepaalde elementen worden opgenomen Beschrijvend luik Evaluerend luik Dit wordt aangevuld met extra (nuttige) informatie die van het rapport één geheel maken. TS

Fase 7: presenteren resultaten Het team presenteert de resultaten van het onderzoek voor de betrokken lectoren en de andere teams. TS 29-11-2018

Werkwijze studenten 1 Zelf de theorie opzoeken 2 Overleggen in team 3 Geselecteerde theorie toepassen in groep 4 Taak reviseren (iedereen) 5 Coaching conceptversie 6 Leren uit feedback en taak bijsturen 7 Revisie door hele team 8 Definitieve tekst in portfolio MAB 29-11-2018

Hoe? BZL – weinig traditionele lessen Coaching (apart en samen/TOL) Feedback conceptversies (proces en product): cruciaal!! Gestuurd: projectbeschrijving – tussentijdse deadlines Zelfstudiemateriaal Evaluatiecriteria Teamwerk: wederzijdse afhankelijkheid Portfolio Leren uit feedback (bv. rapport in diverse schrijfrondes) MA Baert 29-11-2018

Voordelen feedback op inhoud, taal en strategie formuleerwinst door taalondersteuning studentgecentreerd transfer betekenisvolle taaltaken MA Baert Leerstof sem 1 altijd herhalen: boodschap afstemmen op doel(groep), tekstgenre, structuur, formuleren, lay-outen Via feedback zicht op eigen manier van communiceren, wat automatisme is geworden Bijsturen taalvaardigheid Ipv algemene lessen zien we wat er beter kan in een tekst (ene meer op formuleren, andere meer op structuur…) 29-11-2018

Voordelen leren tekst reviseren aanzet bachelorproef eigenaarschap interactie ( ook met werkveld) vak- en taaldoelen TS - Leren om tekst te schrijven/herschrijven/schrappen maakt een rapport ook inhoudelijk een stuk beter - Heel belangrijk als opzet naar de bachelorproef: ze leren bijvoorbeeld inschatten wat er allemaal noodzakelijk is om op een wetenschappelijk verantwoorde manier een interview af te nemen. Of hoe ze een telefoongesprek moeten houden Ze leveren een eigen product af; hoe het mobiliteitsbeleid in een gemeente volgens hen vorm heeft gekregen... Idealiter wordt dat onderzoeksrapport teruggekoppeld met de gemeente en is er een win-win situatie 29-11-2018

MA Baert 29-11-2018

Vragen? 29-11-2018