Marketing 2017 2018 Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting
Marketing 2017 2018
Marketing 2017 2018 Weten hoe je met de exploitatiebegroting het promotiebudget kunt bepalen
2. Waarom een exploitatiebegroting? Marketing 2017 2018 1. Inlevermap 15 december 2. Waarom een exploitatiebegroting? 2. De exploitatiebegroting 3. Vragen?
Marketing 2017 2018 1. Inlevermap 15 december
2. Waarom een exploitatiebegroting? Marketing 2017 2018 2. Waarom een exploitatiebegroting? Hoeveel % van de jaaromzet wordt door een bedrijf uitgegeven aan: reclame/promotie/verkoopkosten
De verschillende levensfases van een product (of dienst) Marketing 2017 2018 De verschillende levensfases van een product (of dienst) Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Veel Normaal Weinig Geen Kiezen uit: NORMAAL, WEINIG, VEEL of GEEN
10 – 15 % Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten: Marketing 2017 2018 Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten: Uitgaven aan promotie is afhankelijk van de omzet In de introductiefase wordt er relatief (=verhoudingsgewijs) veel uitgegeven aan promotie/reclame Hou de volgende richtlijn aan: Budget voor promotie in de introductiefase: 10 – 15 %
# dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen Marketing 2017 2018 # bedenk dat opstellen begroting bij deze opdracht ALLEEN maar dient om het budget voor promotie te bepalen # dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen
3. De exploitatiebegroting Marketing 2017 2018 3. De exploitatiebegroting De exploitatiebegroting is een winst- en verliesrekening, maar dan toekomstgericht. Uit welke ‘2 delen’ bestaat een exploitatiebegroting? Inkomsten Uitgaven
Marketing 2017 2018 Bedenk voor jullie product/onderneming een aantal posten (inkomsten & uitgaven) die voorkomen op exploitatiebegroting.
Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Marketing 2017 2018 Uitgaven Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? (*) Inkomsten Omzet product/dienst Omzet cross-sell: Faciliteiten (wellness, restaurants) Souvenirs
Marketing 2017 2018 Uitgaven Inkomsten Totaal Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4
Richtlijn: 10 -15 % van de omzet van 600 = 60 - 90 Marketing 2017 2018 Uitgaven Inkomsten Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten Promotie/reclame Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Richtlijn: 10 -15 % van de omzet In dit geval: van 600 = 60 - 90
Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell Marketing 2017 2018 Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell Hanteer hier de ‘hotelberekening’ (zie ook SWOT-analyse): Bepaal het dag- of weektarief per chalet/kamer Hoeveel kamers/bedden/huisjes/chalets zijn er beschikbaar? Omzet = Prijs x hoeveelheid (*) Cross-sell? Vakantiecentrum in het buitenland? Hoeveel % van de gasten komen uit Nederland? (wens/verwachting) Dit % ‘loslaten’ op promotiebudget (10-15%)
Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen! Marketing 2017 2018 Maak een “realistische” exploitatiebegroting (1 jaar) voor jullie bedrijf & leidt hier uit af welk bedrag (10 – 15%!) jullie promotiebudget ongeveer zal worden! Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen!
Marketing 2017 2018 4. Vragen?