Marketing 2017 2018 Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

Planning Budgetten Break-even analyse
Exploitatiebegroting
Geld verdienen met trends
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Omzet.
Niveau 4 Kerntaak 1: personeelsmanagement Blz. 15
Commercialisatie Fietsen
HET FINANCIEEL PLAN.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Beleidsvoering naar groei
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Lesplanning Binnenkomst Intro Bespreken proefwerk Uitleg docent 2.3
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Stap 3; Constant of Variabel?
Het nut van Business Planning
Exploitatiebegroting Deel 2
Opstellen begroting Openingsbalans.
Financiering en inkoop H8 Budgetten Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Pag 12 t/m 43. Opdrachten voor deze week: Deze week af hebben: Maken pagina t/m 60 Maken “week 7” van Ondernemendheid voor Dummies.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Inhoud Financiële overzichten Uitleg over verschillende begrotingen Voorbeeldbedrijf mode Vragen.
Financieel Management Hoofdstuk 6 en 7
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uurkostprijs zelfstandig ondernemer Huiswerk voor komende week.
Verkoopcijfers Hoofdstuk 1 Handel. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Kosten ► Omzet ► Verkoopprijs ► Afzet ► Exploitatiekosten.
Financieel Plan deel.
Stroom- en voorraadgrootheden
Marketingstrategie.
19 september 2015 Ondernemerscursus.
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
verwarring begrippen omzet of winst
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Wanneer er maar één aanbieder is
What will you do to change the
Les 1: Introductie Marketing
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Financiële planning (deel 2)
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Dit is onze bedrijfsnaam
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Les 2: gegevens samenvatten
Marketing Week 7 les 2.
Marketing Week 2 Les 1 (maandag 4 december 2017)
Marketing Week 2, les 2.
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Financieel 2.
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Financieel 2.
Financiering en inkoop
Jaarcijfers 2017 Stichting Kerkgebouw Goënga
Financiën en inkoop Hoofdstuk 8 Budgetten.
Finance maart 2019.
De Kostprijs Why Bother?.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketing 2017 2018 Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting

Marketing 2017 2018

Marketing 2017 2018 Weten hoe je met de exploitatiebegroting het promotiebudget kunt bepalen

2. Waarom een exploitatiebegroting? Marketing 2017 2018 1. Inlevermap 15 december 2. Waarom een exploitatiebegroting? 2. De exploitatiebegroting 3. Vragen?

Marketing 2017 2018 1. Inlevermap 15 december

2. Waarom een exploitatiebegroting? Marketing 2017 2018 2. Waarom een exploitatiebegroting? Hoeveel % van de jaaromzet wordt door een bedrijf uitgegeven aan: reclame/promotie/verkoopkosten

De verschillende levensfases van een product (of dienst) Marketing 2017 2018 De verschillende levensfases van een product (of dienst) Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Veel Normaal Weinig Geen Kiezen uit: NORMAAL, WEINIG, VEEL of GEEN

10 – 15 % Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten: Marketing 2017 2018 Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten: Uitgaven aan promotie is afhankelijk van de omzet In de introductiefase wordt er relatief (=verhoudingsgewijs) veel uitgegeven aan promotie/reclame Hou de volgende richtlijn aan: Budget voor promotie in de introductiefase: 10 – 15 %

# dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen Marketing 2017 2018 # bedenk dat opstellen begroting bij deze opdracht ALLEEN maar dient om het budget voor promotie te bepalen # dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen

3. De exploitatiebegroting Marketing 2017 2018 3. De exploitatiebegroting De exploitatiebegroting is een winst- en verliesrekening, maar dan toekomstgericht. Uit welke ‘2 delen’ bestaat een exploitatiebegroting? Inkomsten Uitgaven

Marketing 2017 2018 Bedenk voor jullie product/onderneming een aantal posten (inkomsten & uitgaven) die voorkomen op exploitatiebegroting.

Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Marketing 2017 2018 Uitgaven Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? (*) Inkomsten Omzet product/dienst Omzet cross-sell: Faciliteiten (wellness, restaurants) Souvenirs

Marketing 2017 2018 Uitgaven Inkomsten Totaal Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4

Richtlijn: 10 -15 % van de omzet van 600 = 60 - 90 Marketing 2017 2018 Uitgaven Inkomsten Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten Promotie/reclame Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Richtlijn: 10 -15 % van de omzet In dit geval: van 600 = 60 - 90

Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell Marketing 2017 2018 Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell Hanteer hier de ‘hotelberekening’ (zie ook SWOT-analyse): Bepaal het dag- of weektarief per chalet/kamer Hoeveel kamers/bedden/huisjes/chalets zijn er beschikbaar? Omzet = Prijs x hoeveelheid (*) Cross-sell? Vakantiecentrum in het buitenland? Hoeveel % van de gasten komen uit Nederland? (wens/verwachting) Dit % ‘loslaten’ op promotiebudget (10-15%)

Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen! Marketing 2017 2018 Maak een “realistische” exploitatiebegroting (1 jaar) voor jullie bedrijf & leidt hier uit af welk bedrag (10 – 15%!) jullie promotiebudget ongeveer zal worden! Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen!

Marketing 2017 2018 4. Vragen?