OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Echte monitoring in Zwolle
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Analyseren van hinderklachten Gunther Van Broeck Annemie Wynands.
Gegevens/Informatie/Kennis
Marieke Kessels-Habraken –
managementrapportages leerplicht
Op weg naar Solvency II Joanne Kellermann
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Presentatie Analyse NXP/TCN
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
Doel informatievergadering
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Interessante toepassingen van CAATs
ISO / IEC 17020: 2012 Conformiteitsbeoordeling – Vereisten voor de werking van diverse types van instellingen die keuringen uitvoeren.
25/11/08 Presentatie FANC/Bel V De samenwerking FANC – Bel V in de praktijk Manfred Schrauben FANC Frédéric Schmitz Bel-V.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Veiligheid Niels Veryepe.
Maintenance Software Uw ideale digitale werknemer voor Maintenance!
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Klachtenbeheer binnen de FOD P&O
Hoe overtuig ik het management? historiek klachtenbehandeling klachtenrapportering KLACHTENDIENST FINANCIËN.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
1.3 Kwaliteitsborging.
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
van medische oorsprong
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Provinciaal Instituut Heynsdaele Tehuis
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Personeel en organisatie
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Analyse oorzaken ijzergebreksanemie Wetenschapssymposium 13 april 2006 ASz P.E.MacLean P.B.Berendes H.W.A.Berenschot M-D.Levin.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Certificering van assetmanagement
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
Selectie en validatie van interne controles voor immuunhistochemie
Agressie Intern en Extern
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Rapportering en monitoring
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Gevolgen van het afschaffen van de vergoeding voor benzodiazepines
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Zelfevaluatie.
Vormingssessie Laboratoria
Transcript van de presentatie:

OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES Martine Vercammen Julien Mostinckx Sabine Lauwers OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES Martine Vercammen Julien Mostinckx Sabine Lauwers Laboratorium Klinische Biologie AZ-VUB 23-11-2018

INHOUD ° Inleiding ° Definities IKA en CPA ° Flowdiagram IKA en CPA ° Registratie klachten ° Distributie en classificatie klachten ° Registratie correctieve/preventieve acties ° Afhandeling klachten/CPA ° Opvolging klachten/CPA ° Praktijkvoorbeelden 23-11-2018

INLEIDING (1) Klachten en correctieve/preventieve acties worden behandeld in een electronisch management- en documentenbeheersysteem (MEDOC) via IKA- en CPA- modules 23-11-2018

INLEIDING (2) ° Naast klachten worden ook ideeën en non-conformiteiten verwerkt ° Naast correctieve en preventieve acties, eveneens acties i.v.m.ontwikkeling en “andere” acties 23-11-2018

DEFINITIES Klacht Een opmerking of uiting van ongenoegen die kan wijzen op een tekortkoming in de werking van het laboratorium intern/extern 23-11-2018

DEFINITIES Idee wordt geformuleerd met de bedoeling om rechtstreeks of onrechtstreeks de goede werking van het laboratorium te verbeteren 23-11-2018

DEFINITIES Non-conformiteit/Afwijking onvolkomendheid aangaande de geldende procedures, kan voorzien (toestemming tot afwijking moet aangevraagd worden) of onvoorzien (vaststelling) zijn 23-11-2018

DEFINITIES Correctieve actie actie als reactie op klachten of de vaststelling van problemen in het werk, het beleid, de technische procedures of het kwaliteitssysteem Preventieve actie pro-actieve actie om de laboratoriumwerking te verbeteren en problemen te voorkomen 23-11-2018

FLOWDIAGRAM IKA en CPA 23-11-2018

OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES IKA’s 23-11-2018

Hoe ? Wie ? Inschatting ernst klacht  gezond verstand ! REGISTRATIE KLACHTEN Wie ? =>Iedere laboratoriummedewerker Hoe ? =>IKA procedure in MEDOC Inschatting ernst klacht  gezond verstand ! 23-11-2018

INBRENGSCHERM IKA 23-11-2018

INBRENGEN IKA : oorsprong ° Intern microbiologie ° Extern microbiologie ° Extern AZ-VUB 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN DISTRIBUTIE KLACHTEN DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN  kwaliteitsfunctionaris 23-11-2018

INBRENGSCHERM IKA 23-11-2018

BEHANDELING KLACHTEN  via actievelden 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN CLASSIFICATIE KLACHTEN : type DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE CLASSIFICATIE KLACHTEN : type DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE ° Idee ° Klacht ° Afwijking/non-conformiteit 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN (TYPE) CLASSIFICATIE KLACHTEN : aard DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN (TYPE) 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CALSSIFICATIE KLACHTEN (aard) CLASSIFICATIE KLACHTEN : aard DISTRIBUTIE EN CALSSIFICATIE KLACHTEN (aard) ° Personeel en organisatie ° Veiligheid en ruimten ° Toeleveringen ° Beheer en gebruik onderzoeksmiddelen ° Logistieke werkmethoden ° Pre-analyse ° Analytische werkmethoden ° Post-analyse ° Data- en documentenbeheer ° Kwaliteitsysteem 23-11-2018

DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN (aard) CLASSIFICATIE KLACHTEN : klachtencode DISTRIBUTIE EN CLASSIFICATIE KLACHTEN (aard) IKA/CPA Aard 23-11-2018

CLASSIFICATIE KLACHTEN : klachtencode ° Onterechte klacht ° Oorzaak fout niet te achterhalen ° Fout extern labo ° Tekortkoming labo ° Fout labo 23-11-2018

OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES CPA’s 23-11-2018

INBRENGEN CPA 23-11-2018

INBRENGEN CPA : oorsprong ° Audit intern ° Evaluatie ° Audit extern ° IKA ° Management review ° CPA ° Stafvergadering ° Rapportcontrole ° Sectorvergadering ° Bijscholing ° Werkvergadering ° Kwaliteitsfunctionaris ° Dienstnota ° Kwaliteitscoördinator ° Functioneringsgesprek 23-11-2018

AFHANDELING IKA/CPA 23-11-2018

OPVOLGING KLACHTEN – CPA’S 1° Stafvergadering : - nieuwe IKA’s / CPA’s - openstaande relevante IKA’s - CPA’s met overschrijding afhandelings- datum 2° Audit klachtenbehandeling 3° Audit CPA (efficiëntie) 4° Management Review : - overzicht - prioriteiten openstaande CPA 23-11-2018

OPVOLGING KLACHTEN Jaarlijkse audit klachtenbehandeling Onderzochte items : - Volledigheid invullen in MEDOC - Afwerkingstijd: gemiddelde (mediaan) + detail van (te) lang lopende IKA’s - Afhandeling adekwaat ? 23-11-2018

PRAKTIJKVOORBEELDEN (1) Audit : nagaan efficiëntie CPA : methode ° selectiecriterium : efficiëntie mogelijk en relevant  subjectief => selectie door 2 stafleden, gefinaliseerd door DV en KF ° nazicht via enquête of ander adekwaat onderzoek ° beoordelingscriteria : efficiënt gedeeltelijk efficiënt niet efficiënt 23-11-2018

PRAKTIJKVOORBEELDEN (1) Audit : nagaan efficiëntie CPA : resultaten Uitvoeringsdatum jan 04 mei 05 Periode 04/02-06/03 07/03-06/04 -> Opgestarte CPA’s n = 145 n = 118 -> Correctief n = 78 n = 54 Geselecteerd n = 10 n = 14 ->Efficiënt n = 6 n = 11 ->Gedeeltelijk efficiënt n = 3 n = 3 ->Niet efficiënt n = 1 n = 0 Aanbevelingen n = 3 n = 5 ->Correctieve acties n = 3 n = 1 ->Preventieve acties n = 0 n = 1 23-11-2018

PRAKTIJKVOORBEELDEN (2) Management Reviews 2004 en 2005 Klachten CPA 2003 2004 2003 2004 Totaal aantal n=39 n=46 Totaal aantal n=122 n=96 Onterecht 15 % 11 % Correctief 49 % 40 % Fout buiten labo 25 % 26 % Preventief 21 % 16 % Oorzaak fout ? 7 % 11 % “Andere” 25 % 29 % Tekortkoming 25 % 15 % Ontwikkeling 5 % 15 % Fout labo 28 % 37 % 23-11-2018