Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
IPMA Trekkersbijeenkomst Joop Schefferlie Maarssen, 6 november 2013.
LEADERS ONLINE Presentatie VRC zomer 2013 War for talent Verandering arbeids- relaties Baby- boomer vertrekt Generatie Z komt eraan Arbeidsmarkt Andere.
Financiering van eHealth innovaties
Samen innoveren: duurzaam samen
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Duurzaamheid: ‘Een ‘duur’ woord, of zijn er ook kansen?’
Strategie Algemeen Porter.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
NKOP Symposium – State of the Art Ouderenpsychiatrie
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Innovatie en techniek Nafty Antonia Tim Mertens Gino De Ruyter
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
Symposium Groene Groei
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Procesverbetering in de Zorg
De Betekeniseconomie.
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Definitie Smart Industry
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
What will you do to change the
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
bij kwaliteit en outcome
Big Data.
Big Data.
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Tjellingsessie Master Leiderschap
JAN HOLSAPPEL.
Optimalisatie Longzorg
Participatie en sturen op outcome
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Jannes Huisman Senior coach
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie Innovatie @ CZ Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie 22-11-2018

Innovatie: een containerbegrip - big data - 92% meest efficiente instrument - 40 procent uit de mensen

Innovatie @ CZ Disruptive innovation/ outside-in: Zorginkoop Innovatie @ CZ Disruptive innovation/ outside-in: 1. What’s happening in the world (totale ecosysteem)? 2. Wat betekent dit voor CZ (strategie)? 3. Wat betekent dit voor ons? voor jou? (inkoop & innovatie)

Innovatie @ CZ – ontrafeling van het containerbegrip Innovatie ≠ nieuwe technologieën, diensten of producten! Innovatie is eigenlijk een nieuwe sociale praktijk. Pas als iets het “nieuwe normaal” (shared value) is geworden, dan is het Innovatie. Want: apparaat functioneert alleen als de praktijk eromheen zich ook aanpast. het apparaat past zich weer aan de praktijk aan, bijv. door nieuw design of nieuwe opties Er is dus sprake van een continu proces waarin de mens zich aanpast aan apparaten en andersom. Het succes van Innovatie is dus de mate van acceptatie en gebruik door het hele ecosysteem (“nieuwe normaal”) in een continu proces. -> SAMENWERKING/ ALLIANTIES

Context: Technologie als DE driver van innovatie en change Samenwerking in de keten neemt hierdoor toe, verticaal geïntegreerde partijen zijn in het voordeel.

Wat zijn netwerkorganisaties? De Netwerk Economie - Leuke theorie, dus we moeten verbinden en een netwerkorganisatie worden wat zien we voor voorbeelden? -airbnb uber bla bla car thuisbezorgd.nl lego Wat zijn netwerkorganisaties? Wie verbindt wie?

Nieuwe manieren van Organiseren – de netwerkorganisatie Allianties – mogelijke partners? De zorgdriehoek – wie staat waar? Verdienmodel/ Financiering? Ecosysteem hoe breed? Keten? Interne samenwerkingen en processen veranderen? Co-creatie met……..? met wie? Samenwerking in de keten -> verticaal georiënteerde en geïntegreerde partijen

It’s not about creating eHealth systems or apps… (although it’s exciting work…)

Faciliteren en co-creëren staat centraal Transparantie: “online markt plaatsen” for informele zorg (non) profit organisatie coalitie van o.a: verzekeraar koepels gemeenten zorgaanbieders aanbieders technologiebedrijven etc. nieuwe spelers Samen een landelijke dekking! & Tools om zorg te organiseren en te volgen

It’s about using eHealth as enabler to redesign the care process and change attitude of care professionals and consumers/ patients Telebegeleiding bij hartfalen Patient as driver for change Zelfzorg Ondersteund

vaak Totaal verschillend Het zorgpad ziet er vanuit cliëntperspectief vaak totaal verschillend uit als vanuit perspectief van de professional vaak Totaal verschillend

Laat de klant voorop lopen en zo de professional meetrekken.... Keer de wereld om! Als “klant” hebben we allemaal computers en smartphones en willen we eHealth maar als “professional” hebben we bedenkingen. Laat de klant voorop lopen.. Als je nu de patiënt ‘gewoon’ eHealth geeft... Trekt die de markt mee..

Patient as driver for change Maak gebruik van standaarden en bestaande bronnen voor datauitwisseling eHealth en nieuwe mogelijkheden gaan pas werken als data uitgewisseld kan worden. Uitwisselen kan alleen als de data door de consument gedeeld kan worden en de consument dit ook wil! LSP Patient as driver for change Data exchange & Data science