Gedrag (g)een probleem!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Observeren en rapporteren
Portfolio
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Kanjergroep 4.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
2. Communiceren met pubers
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kies zelf maar wat je wilt….
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Klassenmanagement en orde
Vergaderen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Niet differentiëren maar socialiseren
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Groep 6 Begrijpend lezen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Hoofdstuk 4 Grammatica zinsdelen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Welkom! Neem plaats in de kring.
Passend onderwijs.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Lucas 6:12-15 Jezus liep naar een berg.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Week 1, les 5.
Covey trainingsavond.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Kies zelf maar wat je wilt….
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Aangeboren of aangeleerd?
Deskundigheid zit in het kind
Aangeboren of aangeleerd?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Vernieuw je HR-cyclus.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Gedrag (g)een probleem! Simon Leistra & Arjan Pruim

Introductie Inleiding Praktijk ronde 1 Praktijk ronde 2 Tips & trucs

Vragen naar wat er gezien/gehoord is? Doorvragen naar subjectieve meningen, doorvragen naar interpretaties (VB: de trainer weet niet wat hij moet, leerling zal wel hartstikke brutaal zijn, andere kinderen dagen hem uit etc etc). Later oefenen van concrete gedragingen.

Keep your eye on the ball

..\Media\ABC Piramide.pps

20-11-201820-11-2018 Instituut voor Sportstudies

Voorbeelden

Self fullfilling prophecy Corrigeer van dichtbij & complimenteer van veraf 1-4 regel Choose your battle Zorg voor ‘vuistregels’ Ga naast het kind staan Relatie herstellen & de structuur na een conflict Geef aan wat je wél wilt, niet wat je niet wilt Gedrag benoemen én een uitweg bieden 2 positieve keuzes Zeg wat je doet en doe wat je zegt Omdenken (posters) Rituelen (mop vertellen) Routines (brengen rust) 20/11/201820/11/2018

Lees tips Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht Die heeft een gek broertje, zeg! www.voorlichtingfilm.nl Ik en mijn ADHD Wat ik leerde van fikkie stoken aan tafel Hoe minder straffen (L. Driesen) Dit is ADHD (A. Paternotte & J. Buitelaar) Leven met autisme (M. Delfos)

Waar valt de meeste winst te behalen???