20 jaar responsabilisering van de OISZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Advertisements

Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
Elektronische dienstverlening: het kruispuntbankmodel
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Informatisering van de sociale zekerheid
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
De inzet van ICT voor het bekomen van strategische voordelen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuurder.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Slim besparen: enkele ideeën
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
ICT in de sociale sector: stand van zaken, uitdagingen en
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid Frank Robben
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Elektronische dienstverlening
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
MAGDA in een notendop.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
End-to-end vercijfering
Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en administratieve vereenvoudiging
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Kruispuntbank Veiligheid: input op basis van de ervaringen bij de KSZ, het eHealth-platform en het
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Inleiding tot G-Cloud.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en administratieve vereenvoudiging
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Elektronische dienstverlening
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Plan van de uiteenzetting
Transcript van de presentatie:

20 jaar responsabilisering van de OISZ Evolutie en stand van zaken op het vlak van ICT 25/05/2018

met sociale bescherming Stakeholders > 11 miljoen burgers > 1 miljoen zelfstandigen > 220.000 werkgevers 3.000 actoren belast met sociale bescherming 25/05/2018

Belang van goed informatiebeheer Effectiviteit van beleid informatiesystemen voor beleidsondersteuning onderzoek beleidsevaluatie strategische inzet van informatiesystemen voor vermijden van non-take up (automatische toekenning) sociale inclusie fraudevermijding en -bestrijding continuïteit in rechtentoekenning … Efficiëntie beleidsuitvoering operational excellence gegevensbeheer en –beveiliging eenmalig ingezameld en gevalideerd juist en tijdig beschikbaar herbruikbaar en gedeeld (‘legoblokjesfilosofie’) processen event driven procesketens taakverdeling tussen actoren in functie van competentie architectuur Service Oriented Architecture modulariteit en encapsulatie synergieën via cloud- en containertechnologie 25/05/2018

Netwerk gegevensuitwisseling FPD RSVZ & SVFZ FOD SZ POD MI & OCMW FAMI-FED FEDRIS & verzeke-raars RJV & BVK Rijks-register Ge-meen-schap-pen Gewes-ten RIZIV NIC & ZF RVA & VI FOD WASO VSI & FoBZ RSZ SIGeDIS Federale Overheids-diensten Nuts- en vervoers-bedrijven, … Steden & gemeenten 25/05/2018

Regiefunctie door KSZ vastleggen en uitdragen van visie inzake geïntegreerde elektronische dienstverlening in de sociale sector gemeenschappelijke basisprincipes inzake informatiebeheer en –veiligheid coördineren van de procesoptimalisatie programma- en projectbeheer vastleggen, implementeren en beheren van het veilig, elektronisch samenwerkingsplatform veranderingsbeheer, vorming en coaching beheer van een verwijzingsrepertorium als basis voor de organisatie van de elektronische gegevensuitwisseling optreden als trusted third party voor de codering en anonimisering van gegevens 25/05/2018

Procesvereenvoudiging tussen 3.000 actoren betrokken bij sociale bescherming 800 papieren formulieren 220 elektronische processen tussen 3.000 actoren betrokken bij sociale bescherming enerzijds en 220.000 werkgevers anderzijds 80 papieren formulieren 30 elektronische processen => beperkt tot 3 momenten en maximaal van toepassing tot toepassing - de onmiddellijke aangifte van aanwerving en ontslag (enkel elektronisch) - de driemaandelijkse aangifte van lonen en arbeidstijden (enkel elektronisch) - het zich voordoen van een sociaal risico (elektronisch of op papier) 25/05/2018

Procesvereenvoudiging elektronische berichten zijn gemiddeld teruggebracht tot 1/3 van het aantal rubrieken van papieren formulieren Planbureau: last voor de ondernemingen tgv van administratieve formaliteiten in de sociale sector met > 1 miljard € per jaar structureel te zijn verminderd 1 miljard € 25/05/2018

Geleidelijke uitbreiding Federale Overheids-diensten Nuts- en vervoers-bedrijven, … Steden & gemeenten FPD SIGeDIS RSVZ & SVFZ RSZ FOD SZ VSI & FoBZ POD MI & OCMW FOD WASO FAMI-FED RVA & VI FEDRIS & verzeke-raars RJV & BVK NIC & ZF RIZIV Rijks-register Gewes-ten Ge-meen-schap-pen 25/05/2018

Stand van zaken 21,8 miljoen verschillende personen ingeschreven in verwijzingsrepertorium 242,5 miljoen actieve dossiers in verwijzingsrepertorium elke persoon is gemiddeld gekend bij 12,89 actoren 1.116.728.304 uitgewisselde berichten in 2017 25/05/2018

Stand van zaken 25/05/2018

Stand van zaken 25/05/2018

Stand van zaken 25/05/2018

Stand van zaken 25/05/2018

Datamodellering en only once modellering van de informatie (‘legoblokjesfilosofie’) op een wijze die zo nauw mogelijk aansluit bij de realiteit zodat die multifunctioneel kan worden gebruikt eenmalige inzameling van feitelijke informatie bij burgers en ondernemingen in coördinatie tussen alle actoren via een kanaal gekozen door de burgers en ondernemingen bij voorkeur van toepassing tot toepassing met de mogelijkheid tot kwaliteitscontrole door degene waarbij de informatie wordt ingezameld vóór de informatieoverdracht 25/05/2018

Taakverdeling en hergebruik taakverdeling tussen de actoren in de sociale sector inzake inzameling validatie beheer opslag van informatie in authentieke bronnen initiatief tot gegevensuitwisseling (pull en push) verplichting tot melding van vermoede onjuistheden van de informatie aan actor belast met de validatie ervan proactief gebruik van informatie voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij de informatie-inzameling een gerichte informatieverstrekking aan de betrokkenen 25/05/2018

Customer centricity geïntegreerde diensten afgestemd op concrete situatie van elke gebruiker, waar mogelijk gepersonaliseerd aangeboden bij evenementen die zich voordoen tijdens de levenscyclus van de gebruiker (geboorte, school, werk, verhuis, ziekte, pensioen, overlijden, start van een onderneming, …) over overheidsniveaus, overheidsdiensten en private instanties heen afgestemd op de eigen processen met een minimum aan kosten en administratieve formaliteiten zo mogelijk automatisch verstrekt met actieve inbreng van de gebruiker (zelfbediening – zelfsturing - opvolging) performant en gebruiksvriendelijk aangeboden betrouwbaar, veilig en permanent beschikbaar via de kanalen naar keuze van de gebruiker (elektronisch, mobiel elektronisch, telefonisch, rechtstreeks contact, …) 25/05/2018

Customer centricity 25/05/2018

Security & privacy by design elke mededeling van persoonsgegevens aan derden vereist een machtiging van Informatieveiligheidscomité de machtigingen tot mededeling van persoonsgegevens zijn publiek elke concrete elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt preventief getoetst op conformiteit met de geldende machtigingen door de KSZ informatieveiligheidsdienst bij elke actor, met een adviserende, stimulerende, documenterende en controlerende taak geheel van structurele, organisatorische, juridische en technische maatregelen, beschreven in policies op basis van ISO-standaard 27xxx 25/05/2018

Security & privacy by design ondersteuning door een aantal gemeenschappelijke basisdiensten inzake informatieveiligheid (gebruikers- en toegangsbeheer, vercijfering, …) elke elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt gelogd om eventueel oneigenlijk gebruik ex post te kunnen traceren telkens informatie wordt gebruikt voor een beslissing, wordt de gebruikte informatie meegedeeld bij de mededeling van de beslissing elke persoon heeft recht op toegang en, in geval de gegevens onjuist zijn, op verbetering van zijn eigen persoonsgegevens 25/05/2018

Strategische inzet van ICT 25/05/2018

Governance visie, basisprincipes en aantal projecten in gemeenschap-pelijke bepalingen van bestuursovereenkomsten van alle OISZ Algemeen Coördinatiecomité werkt jaarlijks een gecoördineerd programma met prioriteiten uit op basis van de input van alle actoren in de sociale sector Beheerscomité van de KSZ bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende actoren in de sociale sector om hun vertrouwen te genieten een klantgerichte werking te waarborgen veel shared services via Smals vzw, waarvan de OISZ lid en beheerder zijn 25/05/2018

Nexus effect Bron: MIT Sloan 25/05/2018

Herinzet van het model in België Gewesten en Gemeenschappen Vlaamse dienstenintegrator Banque Carrefour pour la Wallonie et la Fédération Wallonie-Bruxelles Fidus (Brussel) eHealth-platform inspiratiebron voor ontwikkelingen in het buitenland, voornamelijk op initiatief van de Wereldbank Argentinië Bulgarije Nederland Japan Europese Unie … 25/05/2018

Synergie: G-Cloud Businesstoepassingen Core business (aangiften, businessprocessen, …) Standaard toepassingen & componenten Website | Toegangsbeheer | Vertaalsoftware | … Delen Toepassingsplatformen Open Source | IBM | Microsoft| Oracle | SAS | … Delen Zachte infrastructuur Virtualisatie | Security | Mail | VoIP | … Delen Harde infrastructuur Data centers | Computing | Network | Storage Delen 25/05/2018

Voordelen G-Cloud schaaleffecten hogere efficiëntie hogere kwaliteit hogere beschikbaarheid lagere kost (infrastructuur, softwarelicenties, supervisie, …) respect voor confidentialiteit en gegevensbescherming meer focus op business en flexibiliteit om te doelen te realiseren groter gewicht ten opzichte van leveranciers mutualisatie van kennis en resources technologische evolutie sneller beschikbaar voor iedereen 25/05/2018

Transformatie Bron: Booz Allen Hamilton 25/05/2018

Kritische succesfactoren Denken in toegevoegde waarde Evenwicht stabiliteit - verandering Samen-werken in vertrouwen Keten-proces-optimalisatie Actief zoeken naar synergieën Agile ontwikkeling en oplevering Naleving basis-principes Concentratie op kerntaken Goede ICT-architectuur GDPR 25/05/2018