SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een didactiek voor opleiden op school
Advertisements

1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Begeleiding startende leraren
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leraar, school en opleiding
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Begeleiding bij Werkplekleren
De driehoeksverhouding
Van startbekwaam naar …..
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Samen Opleiden en leren
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018

1. Factoren voor kwaliteit en professionele ontwikkeling Kijkkader 1. Factoren voor  kwaliteit en professionele ontwikkeling Werkzaamheden lerarenopleider en mogelijke veranderingen daarin Aanwezige dispositions,  bekwaamheden en ervaring lerarenopleider Aanwezige referentiekaders Aanwezige leerbehoeften en motivatie voor professionele ontwikkeling Aanwezige faciliteiten voor de ondersteuning van professionele ontwikkeling 2. Analyse en suggesties

1a Werkzaamheden instituutsopleiders (InFoTED survey, N=350) NL InFo-TED Onderwijzen 93% 96% Begeleiden studenten en beginnende leraren 89% 80% Begeleiden ervaren leraren 59% 69% Begeleiden master- of promotieonderzoek 36% 44% Verrichten van onderzoek 51% 65% ANDERS (open vraag) NL Coördinator / manager 81 Ontwikkelaar 40 Beoordelaar / assessor 30 Bruggenbouwer 22 Adviseur / beleidsmedewerker 20 NL - Univ NL - Hogeschool InFo-TED Univ InFo-TED College Fulltime aanstelling 35% 55% 70% 58%

1a Werkzaamheden opleiders Ontwikkelingen in het stelsel die in NL 1a Werkzaamheden opleiders Ontwikkelingen in het stelsel die in NL van invloed zijn op het werk van lerarenopleiders Geen grote structuurveranderingen in opleidingenstructuur, wel verdere flexibilisering programma’s en behoefte aan meer masteropgeleiden Doorzetten samen opleiden Meer aandacht voor BSL en continue prof ontwikkeling leraren grote projecten BSL en PLG model doorgaande leerlijnen leraar ontwikkeld door WO, HBO en VO, geen formele kaders Toenemende spanning practice-based – research-based spanning kan verminderen als leraarsberoep zelf meer research-based wordt - Groei body of knowledge, groeiende complexiteit en specialisatie mbt opleiden, begeleiden en leren van (a.s.) leraren ICT / blended learning / gezamenlijke voorzieningen??

1b Aanwezige dispositions, bekwaamheden, ervaring Ervaring Lerarenopleider worden de meesten via het leraarschap, minder: direct vanuit vakstudie of via onderwijskunde/PhD Opleidingsniveau lerarenopleiding PO: Bc en deel master, lerarenopleiding VO: master, vooral bij hogescholen weinig PhD Beroepsidentiteit lerarenopleider – (academicus) – (docent) – onderzoeker – (mentor) Aanwezigheid specifieke bekwaamheden op terrein van opleidingsdidactiek (vgl. Loughran, 2014; Vanassche, 2014; Lunenberg ea, 2014; beroepsregistratie-dossiers lerarenopleiders) en onderzoek (vgl. Tack, 2014; Survey InFo-TED) niet vanzelfsprekend

1b Opleidingsniveau Verschillen Universiteiten – Hogescholen / NL – InFo-TED NL - Univ NL - Hogeschool InFo-TED Univ InFo-TED College Bc of <BC 2% 11% 7% 5% Ma 58% 80% 46% 71% PhD 41% 9% 47% 24%

Praktijkgerelateerd en context-specifiek 1c Referentiekaders NL Praktijkgerelateerd en context-specifiek in wisselwerking met en zich verhoudend tot B. Generiek VELON-Beroepsstandaard (4e versie) VELON-Kennisbasis (2e versie) Geheel van onderwijsonderzoek (500+ voor prof ontwikkeling lerarenopleiders relevante publicaties op www.Info-ted.eu)

1d Leerbehoeften: In welke mate wil je je op onderstaande terreinen (verder) professioneel ontwikkelen (InFo-TED survey)   Mean NL SD NL Mean INT Sig Coaching en begeleiding van studenten / a.s. leraren 3,97 1,321 3,87 ,133 Specialisatie in leidinggevende taken 2,95 1,432 2,57 ,000 Verbetering van (school)vakinhoudelijke kennis 3,74 1,306 4,00 Actuele ontwikkelingen mbt het opleiden van leraren en lerarenopleidingen 4,54 1,071 4,62 ,085 Curriculumontwikkeling 4,13 1,220 4,15 ,528 Assessment 3,79 1,234 4,01 Presenteren op en deelnemen aan conferenties 3,13 1,363 3,35 ,002 Reviewen van tijdschriftartikelen, ingediende voorstellen voor conferenties 2,83 1,347 3,22 Wetenschappelijk schrijven (artikelen, hoofdstukken, studiemateriaal) 3,23 1,537 3,61 Onderzoekvaardigheden 3,65 1,418 3,88 ,001 Mijn eigen praktijk onderzoeken 1,335 ,011

1d Leerbehoeften: In welke mate kunnen onderstaande activiteiten bijdragen aan je professionele ontwikkeling (InFo-TED survey) Activiteit Mean NL SD NL Mean INT Sig Observatie door of van collega’s 4,67 1,006 3,90 ,000 Opleidingen die opleiden voor een (master)graad of erkend getuigschrift 4,12 1,257 3,94 ,037 Sabbatical of studieverlof 3,88 1,281 4,15 ,005 Informele professionele gesprekken met collega’s 4,80 ,888 4,87 ,295 Actie-onderzoek / praktijk-(gericht)onderzoek 4,49 1,018 4,54 ,439 Andere vormen van empirisch onderzoek 4,27 1,068 4,21 ,456 Lezen van vakliteratuur, vaktijdschriften etc 4,98 ,760 5,06 ,082 On-line / afstandsleren 3,45 1,134 3,72 ,002 Peer-coaching 4,50 1,037 4,04 Schrijven van wetenschappelijke of vakartikelen 4,09 1,198 4,02 ,586 Presenteren op een conferentie 4,08 1,173 4,20 ,180

1e Faciliteiten In welke mate zijn onderstaande factoren van invloed op je deelname aan professionele ontwikkeling (InFo-TED survey)   Mean NL SD NL Mean INT Sig De kosten 3,40 1,420 3,74 ,000 De plaats 3,32 1,300 3,91 De beschikbaarheid van vervanging 3,68 1,511 3,97 Degenen die de activiteit aanbieden en verzorgen (reputatie, gezag, ervaring) 4,60 1,064 4,64 ,316 De mate waarin de activiteit gaat over leren en onderwijzen 4,73 1,054 4,80 ,104 De mate waarin de activiteit gaat over onderzoek en schrijfvaardigheden 3,51 1,357 3,84 De mate waarin de activiteit de mogelijkheid biedt om te netwerken 4,00 1,229 ,767 De mate waarin het doorlopen hebben van de activiteit leidt tot salarisverhoging 2,53 1,307 2,56 ,554

1e Faciliteiten: Aanwezigheid in NL Landelijke Professionele organisatie: Vereniging VELON Beroepsstandaard en registratie: inmiddels meer dan 1000 geregistreerden, waaronder veel schoolopleiders Kennisbasis Conferenties, tijdschrift Institutioneel: Trajecten voor werkplekbegeleiders en schoolopleiders (regionaal), grote verschillen Interne/regionale trajecten tbv registratie (zie diverse modellen in BRLO-brochure, 26 trajecten vermeld op BRLO-website https://www.brlo.nl/infosite/registratietrajecten/) VU: Landelijke Opleiding lerarenopleider, www.vu.nl/lerarenopleider waarvan modulen soms ook elders in het land worden verzorgd - Sectoraal / landelijk / overheid ??

VU-opleiding lerarenopleider Principes (Geursen et al VU-opleiding lerarenopleider Principes (Geursen et al., 2012) Schoolopleiders en instituutsopleiders leren samen Theoretisch fundament door koppeling aan VELON kennisbasis Deelnemers worden gestimuleerd in te groeien in professioneel netwerk Integratie van VELON-beroepsregistratie Gericht op praktische bruikbaarheid

1e Faciliteiten: tevredenheid met mogelijkheden voor professionele ontwikkeling Mean NL SD NL Mean INT Sig In welke mate ben je tevreden met de mogelijkheden die je tot nu toe gehad hebt om je als lerarenopleider te ontwikkelen? 4,75 1,016 3,79 0,000 NL: Hoe kleiner de aanstelling, des te ontevredener Sig ,000 Lerarenopleiders voor PO meer tevreden Sig ,006

2A. Analyse Opleidersberoep is veelzijdiger en, oa door de toename van de body of knowledge, complexer geworden Gebrek aan integratie van vakdidactische en opleidingsdidactische perspectieven Geen of onduidelijk beeld over loopbaanperspectieven lerarenopleiders Geen heldere onderzoeksagenda Weinig samenhang en samenwerking in professionaliseringsarrangementen, toerusting instituutsopleiders, mn voor taken buiten de opleiding (oa inservice), blijft vaak buiten beeld Aandacht van landelijke overheid en sector mbt (facilitering) kwaliteits(bevordering) lerarenopleiders weinig zichtbaar

2B Ter overweging Evaluatie en evt bijstelling beroepsstandaard, evt differentiatie in registratie (met specialismen?) Instellingen maken meer expliciet wat ze van lerarenopleiders in diverse settings qua bekwaamheid verwachten en welke faciliteiten ze verschaffen om tot die bekwaamheden te komen Nadenken over loopbaanpaden voor lerarenopleiders Versterking vakdidactische netwerken en daarin aandacht voor opleidingsdidactische aspecten Meer afstemming van onderzoekagenda’s en bevorderen (gezamenlijk) onderzoek mbt beroep en ontwikkeling van lerarenopleiders Meer gemeenschappelijke opvattingen over de inrichting en doelen van professionaliseringsarrangementen voor opleiders, meer uitwisselingsmogelijkheden, koppelen aan loopbaanpaden, verbinding met InFo-TED summerschool Expertise-/capacity-ontwikkeling opleiders van opleiders Meer samenwerking en uitwisseling Vlaanderen - Nederland