Ketenpartners in de care Annemieke Horikx, apotheker, KNMP
1 – Medicatieoverzicht 2 – Toedienlijst 3 - Risicovolle stoffenlijst 4 – Knelpunten
MEDICATIEOVERZICHT
AMO : actueel medicatieverzicht. Ontwikkeling van één uniform AMO AMO : actueel medicatieverzicht. Ontwikkeling van één uniform AMO. Herkenbaarheid voor de zorgverlener. Van belang dat dit ook bij de cliënt ligt. Allergieën, gestopte medicijnen (+ reden) staan hierop vermeld. Bij bezoek aan arts is het prettig als de cliënt actueel medicatieoverzicht kan tonen. Ingebouwd in het AIS. Apotheker heeft toestemming van de cliënt nodig als hij AMO overhandigt aan een andere zorgverlener.
TOEDIENLIJST
Uniform toedienlijst is in ontwikkeling Uniform toedienlijst is in ontwikkeling. Alleen die informatie staat erop die van belang is bij het toedienen van geneesmiddelen. Dus geen allergieën ed. Wel informatie mbt vermalen (als dit van toepassing is voor de cliënt) + toedientijden. Medio 2012-2013 inbouwen in AIS. Ook van belang is dat er makkelijk een toedienlijst kan worden geprint als de cliënt alleen losse medicatie krijgt. Onderscheid in gds medicatie en losse medicatie. TDL is verantwoordingsinstrument en sturingsinstrument voor verzorgenden. (hulpmiddel).
RISICOVOLLE STOFFEN LIJST
Bij GDS: apotheek heeft 1e controle uitgevoerd, zorgmedewerker voert 2e controle uit. Bij losse medicatie moet altijd dubbel gecontroleerd worden. In thuiszorgsituatie niet altijd mogelijk. (soms cliënt of mantelzorger). Ism IGZ afsgesproken dat alleen die medicatie dubbel gecontroleerd moet worden als naar oordeel van de apotheker een verkeerde toediening direct risico oplevert. Er is een lijst gemaakt die apothekers en thuiszorgorganisatie kunnen gebruiken. Dit is een minimale lijst, uitbreiden kan altijd. Op de lijst staan gnm met nauwe therapeutische breedte, orale oncolytica (afwijkend toedienschema) en insulines. Lijst geldt alleen voor de losse medicatie.
KNELPUNTEN VAN APOTHEKERS OVER DE CARE SECTOR
OOK THUISZORG ERVAART KNELPUNTEN. MAAK KNELPUNTEN BESPREEKBAAR ZODAT ZE KUNNEN WORDEN OPGELOST Heb geen verwachtingen. 10
Knelpunten gemeld door apothekers Wanneer worden cliënten “gebaxterd”? Hoe krijgen de apothekers dit door? Wanneer worden wijzigingen in medicatie doorgevoerd? Zijn er afspraken gemaakt over ‘cito’ medicatie? Wanneer wordt een nieuwe toedienlijst geleverd? Enquete uitgezet onder openbare apothekers. Mn apothekers die al ver zijn mbt afspraken maken, hebben wrs de enquete ingevuld. 71% van de apothekers gaf aan dat zij afspraken hebben gemaakt met thuiszorgorg. Afspraken over wijze van doorvoeren wijzigingen in medicatie + afspraken over leveren van AMO + afspraken over leveren van bijsluiters. 1- Baxteren: signalering thuiszorgorg, op indicatie van de HA, afspraak met thuiszorgorg (medicatie niet in eigen beheer = ‘gds’). 2- bij start nieuw gds (zo min mogelijk tussendoor) = 95% 3- 95%: geeft aan dat er afspraken zijn mbt cito medicatie 4- TDL: nieuwe gds en wijziging in medicatie.
Knelpunten gemeld door apothekers Het leveren van een toedienlijst wordt niet altijd geleverd als cliënt alleen oogdruppels/ insuline krijgt. Apotheker niet altijd op de hoogte of een cliënt onder de zorg van thuiszorg-organisatie valt. Apotheker niet altijd op de hoogte of cliënt slikproblemen heeft (en wenselijk is dat aanpassingen plaats vinden) 1- 40% apo levert dan ook een toedienlijst. Overige apothekers geven dat dan niet standaard een tdl wordt meegeven. Veelal wel op verzoek van een thuiszorgorg of als het chronisch gebruik betreft. Niet alle apo’s kunnen makkelijk een tdl uitdraaien als een cliënt geen GDS krijgt (dus alleen losse medicatie). 2- Van belang is dat apotheker op de hoogte wordt gesteld. Afspraken hierover maken. 3- Apotheker kan helpen met het zoeken naar een alternatief (kant en klaar). Procedures afspreken mbt malen tec van geneesmiddelen. Niet elk geneesmiddel kan worden vermalen.