Ketenpartners in de care

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slik geen medicatiefouten
Advertisements

WAT KOST FARMACEUTISCHE ZORG IN UW APOTHEEK?
Verbeteringen in de farmacotherapie keten.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Zorgt voor continuïteit
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens OverdrachtProblemen (v1.0)
Regionaal Project Thuismedicatie
Elektronisch Medicatieoverzicht de koers
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
Van recept naar medicijn
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Functionele specificaties ZAIS EMD
Nierfunctie.
individuele medicatievoorbereiding
Medicatie.
Apotheker.
Richtlijn Overdracht Medicatiegegevens September 2010
Rechtspraak.nl Resultaten Verder = klikken. Dit is het resultaat van de zoekvraag: zoek alle uitspraken van de Hoge Raad op 14 maart 2008 Standaard zijn.
Medicatieverificatie & overdracht in één klik
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Medicatieveiligheid thuiswonende hulpbehoevende cliënten 6 november 2008 Franca van Rosmalen, kwaliteitsmedewerker ROSE-Phoenix.
De vijf minuten registratie voorbij 22 maart 2010.
GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG ZORG OP MAAT GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG Wat blijft hetzelfde en wat verandert er?
FTO mei 2015 Judith Weiland en Jacob Jan Hamstra
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014.
WERKWIJZE HERHAALSERVICE
Herhaalservice Mediq 31 maart 2014 Martijn van der Heijden Mei Yong Quach.
Van recept naar medicijn
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Werken met het LSP. Waarom communicatie met de HAP/DAP Patiënt wil niet telkens hetzelfde moeten uitleggen Deel patiënten kan medicatie niet onthouden.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Verslag Bestuursgesprek tussen Philadelphia en de Inspectie.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
De apotheker, geneesmiddelenspecialist
NIERFUNCTIE.
ZORG EN WONEN Welke zorg krijg ik thuis?
Implementatie cursus Baxterprotocol
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
Goede farmaceutische zorg in de huisartspraktijk.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ouderen met dementie & behandelwensen
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
Ouderen en medicijnen 75-plussers gebruiken ruim 5 x meer medicijnen dan een gemiddelde Nederlander.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Overdracht Alerts.
Ledenbijeenkomst 13 februari
FTO Baxterprotocol en Herhaalservice
IVM helpt met concretisering Veilige principes
Financiering van het zorgstelsel
Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
VPH Les 1.
Andere zorgverleners in de 1e lijn
VPH Les 1.
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Medicatie Auteur: M.Verschure 2019.
Transcript van de presentatie:

Ketenpartners in de care Annemieke Horikx, apotheker, KNMP

1 – Medicatieoverzicht 2 – Toedienlijst 3 - Risicovolle stoffenlijst 4 – Knelpunten

MEDICATIEOVERZICHT

AMO : actueel medicatieverzicht. Ontwikkeling van één uniform AMO AMO : actueel medicatieverzicht. Ontwikkeling van één uniform AMO. Herkenbaarheid voor de zorgverlener. Van belang dat dit ook bij de cliënt ligt. Allergieën, gestopte medicijnen (+ reden) staan hierop vermeld. Bij bezoek aan arts is het prettig als de cliënt actueel medicatieoverzicht kan tonen. Ingebouwd in het AIS. Apotheker heeft toestemming van de cliënt nodig als hij AMO overhandigt aan een andere zorgverlener.

TOEDIENLIJST

Uniform toedienlijst is in ontwikkeling Uniform toedienlijst is in ontwikkeling. Alleen die informatie staat erop die van belang is bij het toedienen van geneesmiddelen. Dus geen allergieën ed. Wel informatie mbt vermalen (als dit van toepassing is voor de cliënt) + toedientijden. Medio 2012-2013 inbouwen in AIS. Ook van belang is dat er makkelijk een toedienlijst kan worden geprint als de cliënt alleen losse medicatie krijgt. Onderscheid in gds medicatie en losse medicatie. TDL is verantwoordingsinstrument en sturingsinstrument voor verzorgenden. (hulpmiddel).

RISICOVOLLE STOFFEN LIJST

Bij GDS: apotheek heeft 1e controle uitgevoerd, zorgmedewerker voert 2e controle uit. Bij losse medicatie moet altijd dubbel gecontroleerd worden. In thuiszorgsituatie niet altijd mogelijk. (soms cliënt of mantelzorger). Ism IGZ afsgesproken dat alleen die medicatie dubbel gecontroleerd moet worden als naar oordeel van de apotheker een verkeerde toediening direct risico oplevert. Er is een lijst gemaakt die apothekers en thuiszorgorganisatie kunnen gebruiken. Dit is een minimale lijst, uitbreiden kan altijd. Op de lijst staan gnm met nauwe therapeutische breedte, orale oncolytica (afwijkend toedienschema) en insulines. Lijst geldt alleen voor de losse medicatie.

KNELPUNTEN VAN APOTHEKERS OVER DE CARE SECTOR

OOK THUISZORG ERVAART KNELPUNTEN. MAAK KNELPUNTEN BESPREEKBAAR ZODAT ZE KUNNEN WORDEN OPGELOST Heb geen verwachtingen. 10

Knelpunten gemeld door apothekers Wanneer worden cliënten “gebaxterd”? Hoe krijgen de apothekers dit door? Wanneer worden wijzigingen in medicatie doorgevoerd? Zijn er afspraken gemaakt over ‘cito’ medicatie? Wanneer wordt een nieuwe toedienlijst geleverd? Enquete uitgezet onder openbare apothekers. Mn apothekers die al ver zijn mbt afspraken maken, hebben wrs de enquete ingevuld. 71% van de apothekers gaf aan dat zij afspraken hebben gemaakt met thuiszorgorg. Afspraken over wijze van doorvoeren wijzigingen in medicatie + afspraken over leveren van AMO + afspraken over leveren van bijsluiters. 1- Baxteren: signalering thuiszorgorg, op indicatie van de HA, afspraak met thuiszorgorg (medicatie niet in eigen beheer = ‘gds’). 2- bij start nieuw gds (zo min mogelijk tussendoor) = 95% 3- 95%: geeft aan dat er afspraken zijn mbt cito medicatie 4- TDL: nieuwe gds en wijziging in medicatie.

Knelpunten gemeld door apothekers Het leveren van een toedienlijst wordt niet altijd geleverd als cliënt alleen oogdruppels/ insuline krijgt. Apotheker niet altijd op de hoogte of een cliënt onder de zorg van thuiszorg-organisatie valt. Apotheker niet altijd op de hoogte of cliënt slikproblemen heeft (en wenselijk is dat aanpassingen plaats vinden) 1- 40% apo levert dan ook een toedienlijst. Overige apothekers geven dat dan niet standaard een tdl wordt meegeven. Veelal wel op verzoek van een thuiszorgorg of als het chronisch gebruik betreft. Niet alle apo’s kunnen makkelijk een tdl uitdraaien als een cliënt geen GDS krijgt (dus alleen losse medicatie). 2- Van belang is dat apotheker op de hoogte wordt gesteld. Afspraken hierover maken. 3- Apotheker kan helpen met het zoeken naar een alternatief (kant en klaar). Procedures afspreken mbt malen tec van geneesmiddelen. Niet elk geneesmiddel kan worden vermalen.