Onderwijs aan de grens Fontys Hogeschool Venlo, Informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage voorlichting TVWO 4 in
Advertisements

ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Alexander: Bachelor Bedrijfseconomie in Aberdeen
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Ouderavond Havo 4 5 februari 2013 Wij gaan op werkweek
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Spreekbeurt door Maxime Van Poucke 6A
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
W AAROM NAAR HET BUITENLAND ?  Algemene ontplooiing door interculturele ervaring  jezelf goed leren kennen  aanpassingsvermogen  persoonlijke en sociale.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
INFO - AVOND VMBO 3.
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Eerstejaarsproblemen
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Meer ervaringen? Sanne: Master Chinese Economy in Shanghai “Deze buitenlandervaring heeft van mij een.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Hogeschool Rhein-Waal 27 Januari 2016 Linda Lamer, Maike Kaufmann.
“Door mijn stage werd ik verliefd op Afrika ” Eveline Opleiding Verpleegkunde Stage in Uganda.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Subsidiemogelijkheden op sociaal en cultureel gebied Karin Thevißen 15 januari 2011.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
DUITSE TAALQUIZ Aangeboden door de Actiegroep Duits ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen 2016.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Internationalisering info maart 2017
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
Met Minder Meer en Beter
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
3-jarig Programma Internationale Betriebswirtschaft Froukje Wijma, Coordinator
WilWeg Het startpunt voor jouw studie of stage in het buitenland.
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
Keuzedeel internationalisering
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Cambridge English op De Boerhaave.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Leugenspel/ Lügenspiel.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Waarom naar het buitenland?
Transcript van de presentatie:

Onderwijs aan de grens Fontys Hogeschool Venlo, Informatica Software Engineering, Business Informatics 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Bij Fontys in Venlo studeerden in 2008/2009 2976 studenten. Hiervan hebben 2326 (78 %) niet de Nederlandse Nationaliteit Er zijn 1988 Studenten (67%) met de Duitse Nationaliteit. 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Nordrhein-Westfalen Inwoners: 18 miljoen Duitsers geven bestaansrecht HS Venlo. HS Venlo heeft hoogste percentage buitenlandse studenten. 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Plaats Inwoners Afstand Venlo Düsseldorf 584 57 Essen 580 75 Duisburg 494 45 Wuppertal 353 98 Gelsenkirchen 262 Aachen 259 90 Mönchengladbach 40 Krefeld 236 36 Oberhausen 216 53 Neuss 151 55 Deze steden hebben zelf ook Hogescholen met een I richting. In Oberhausen in voorbereiding. Neuss uitgezonderd. In NRW is men bezig met een inhaalslag voor wat betreft het hoger onderwijs. Hier zijn vele miljoenen voor uitgetrokken. In dit kader worden er hogescholen bijgebouwd. Vier neue private Hochschulen in NRW Düsseldorf (dpa) - In Nordrhein-Westfalen kann ab dem nächsten Wintersemester an vier weiteren privaten Hochschulen studiert werden. Ihre Zahl steigt damit auf 27, berichtete Bildungsminster Andreas Pinkwart (FDP) am Mittwoch (12.8.) in Düsseldorf. Damit sei NRW das Land mit den meisten privaten Hochschulen in Deutschland. Die staatliche Anerkennung erhält die Mathias Hochschule in Rheine, die Studiengänge auf den Feldern Gesundheit und Pflege anbietet. Neu sind auch eine Hochschule für Management in Düsseldorf, die Cologne Business School und die Hochschule Neuss. Von den 478 000 Studierenden in NRW sind derzeit mehr als 36 000 an einer privaten Hochschule eingeschrieben. (Erschienen: 10.11.2009 09:22) Bron: http://www.schwaebische.de Eindhoven: 214, 60 km Nijmegen: 163, 76 km Maastricht: 119, 75 km 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Studenten die naar het buitenland gaan Stage/afstuderen Minor / Exchange programma Jaarlijks 2 tot 5 naar het buitenland voor stage/afstuderen (Duitsland niet meegerekend!), soms een enkele Duitser in Nederland afstudeert of stage loopt. Nederlanders (die wij krijgen) gaan nauwelijks naar het buitenland. Jaarlijks 4 a 5 naar het buitenland voor minor ~5 a 10%; Noorwegen, USA, California, Miami, Nieuw Zeeland, Australie, Engeland, London, Cambridge. Nu voor het eerst enkele Duitstalige studenten die de minor “Dutch language and Culture” doen, als voorbereiding op een stage in Nederland. Daarom semester 5 en 6 verwisseld. Voor de buitenlandminor moet wel van alles geregeld zijn. Programmagoedkeuring; Niveau inschatting. Het loopt op locatie soms anders dan verwacht. Huisvesting, geld, reis moet geregeld worden. Credit transfer moet plaatsvinden. Omrekenen van credits is lastig. 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Studenten die vanuit het buitenland komen Volledige bachelor opleiding Regio Europa Buiten Europa Westers land (US/Australie enz.) Oostblok Aziatisch (Chinees/Japans) Zuid Amerika, Antillen enz. Minor/Exchange programma De meerwaarde bij 1a (zou bij b,c ook zo kunnen zijn) zit hem in het volgende: Kleine groepen Informele omgangscultuur Persoonlijke begeleiding en benadering Projectonderwijs Minder theorie, meer praktijk Bedenk bij 1b, 1c: Waarom zou iemand uit bijv. India naar bijvoorbeeld Venlo komen? Wat is de meerwaarde? Je moet iets onderscheidends aanbieden! En dat is niet gemakkelijk. Het fenomeen “HBO/Bachelor” is in het (verre) buitenland niet bekend. Onze hogescholen hebben geen reputatie zoals bijv. het MIT, Cambridge of Oxford. Wat je niet wilt is dat studenten na een reeks van negatieve afwegingen, afwijzingen of herkansingen pas naar jou komen. Vergeleken bij veel buitenlandse universiteiten is studeren in Nederland goedkoop, dat is wel een voordeel. Onderschat de culturele verschillen en taalproblemen niet bij landen buiten Europa; Studenten die ervandaan komen of ernaar toegaan. 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Informatie voorziening Reizen Werving Taal en vertalen Beoordelen Studiekosten en financiering Belastingen Infrastructuur, huisvesting Nationale evenementen Voortdurende druk van (kosten door) vertaalwerk Boeken zelden in Nederlands en Duits te verkrijgen Meer reistijd bij bezoek afstudeerders/stagiairs Meertalige docenten (Nederlands, Duits en Engels) moeilijk te krijgen Informatievoorziening studenten dient te worden aangepast, niet makkelijk als kleine opleiding in grote organisatie. Niet onderwijzend personeel (bijv. administratie, receptie, kantine) moet ook meertalig zijn, niet makkelijk als kleine opleiding in grote organisatie. Werving van studenten in het buitenland brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee Infrastructurele zaken, studenten reizen over grotere afstanden dan we in Nederland gewend zijn. Openbaar vervoer “hapert op de grens”, daarom komt men met de auto, parkeerplaatsen tekort, “fahrgemeinschaften”, heeft gevolgen voor rooster/groepsindeling. Betekent ook dat men niet “voor twee uurtjes” naar school komt. Regelen van studenthuisvesting, niet altijd gemakkelijk Kennisverwerving over: Studiefinanciering (in Duitsland) en in Nederland (voor buitenlanders) Vooropleidingen en vooropleidingseisen (in Duitsland), diplomawaardering Hoger onderwijs (in Duitsland) Bedrijfscultuur (in Duitsland) Ander cijfersysteem (studenten, ouders, beroepenveld) en andere manier van beoordelen (niet perfect betekent slecht). Meertaligheid bij accreditatie: Rapportages/besprekingen Samenwerken met bedrijven: Cultuurverschillen. Hoe kom je aan contacten Verklaring “Pflichtpraktikum” Hogeschool onbekend, stage anders ingevuld Bafög: wij verklaren dat een student voldoende Duits spreekt Salaris en belasting problematiek (werken in een ander land dan waar je woont) Culturele verschillen Nederlandse/Duitse studenten Ambitieniveau hoger Veel inzet Onzeker over normering en beoordeling Niet gewend aan samenwerken (in vooropleiding) Minder actieve kennis van Engelse taal (luister/spreekvaardigheid) Verassende politieke keuzes met aanzienlijke invloed Duur Bachelor opleiding in Duitsland naar 3 jaar Kosten/vergoedingen worden aangepast Nieuwe hogescholen Aansluiting vervolgopleiding: Duitse hogescholen accepteren niet zomaar “iedere buitenlandse Bachelor”, lukt eigenlijk alleen met contracten. Men hanteert/eist “standaard” beschrijvingen voor het beoordelen van de Bachelor, die we in Nederland niet hebben/kennen. Evenementen en werving vaak nationaal gericht (bijv. Job Event) Culturele verschillen Onderwijssysteem Instroom, uitstroom 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo

Fontys Hogescholen, Venlo Internationaal is niet hetzelfde als Interregionaal Internationaal houdt veel meer in dan “het curriculum in een andere taal aanbieden” Internationaal betekent voertaal Engels en verplicht semester naar het buitenland (Engelstalig) Afstuderen/stage of minor in een “bananenrepublieken” is een risico Internationaal gaan is een lange termijn ontwikkeling, geen korte termijn winst. Vraagt management visie en support is essentieel. Alleen weggelegd voor instellingen met draagkracht. ……….? 16-11-2018 Fontys Hogescholen, Venlo