VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Advertisements

Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Zelfregulering en de overheid
College 5 Ethiek en business.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Jinthe Marieke Ian.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
PLEIN M DAG: economie in het leergebied
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Lifestyle Voeding.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Bij de informatieavond van groep 1/2
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | februari 2015.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Regiobijeenkomst Zuidweg & Partners Jannie van den Berg.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
22 januari 2009 | | Christiaan Buitenhuis en Piet Mulder Doet een goed pensioen er in 2009 nog toe?
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Mondzorg - persoonsgericht
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Tevredenheidsonderzoek 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
De mantel van de liefde 1.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
INFO - AVOND 3 HAVO.
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Plaats, datum bijeenkomst
Duurzaam ondernemen.
Goed project maar geen geld? Fonds 1818 helpt!
Ise van den Hoogen MVO Nederland
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Nederland Filantropieland
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS

This Is Why Helpt organisaties bij het vinden, ontwikkelen en uitdragen van hun maatschappelijke betekenis. MVO, MBO en MRO als aanvliegroutes. Initiatiefnemer van de Maatschappelijk Imago Monitor.

Maatschappelijk Imago Monitor Onderzoek in samenwerking met Motivaction. Online onderzoek. StemPunt panel: representatieve steekproef voor Nederland tussen 18 en 70 jaar. 1e meting in december 2009, n=1.544 2e meting in januari 2011, n=2.057 3e meting in februari 2012, n=2.640 4e meting in februari 2013, n=3.133 5e meting in februari 2014, n=3.155 6e meting in februari 2015, n=4.304 7e meting in februari 2016, n=4.446 8e meting in februari 2017, n=4.240 9e meting start binnenkort

Hoe belangrijk vindt u het dat Nederlandse bedrijven aandacht besteden aan de volgende onderwerpen? (% (zeer) belangrijk)

Maatschappelijk imago De drivers voor een sterk maatschappelijk imago ‘Doe je best en wees eerlijk over wat je doet’ Maatschappelijk imago Open en eerlijk Goede werkgever Schadelijke producten voor natuur en milieu Gezonde producten voor mensen Gericht op winst en bonussen Inzet voor de samenleving Behartigt belangen van mensen Beperkt schade op natuur en milieu

Medewerkers zijn meer tevreden en gemotiveerder als hun bedrijf ook gericht is op MVO en MBO. Naarmate een bedrijf meer gericht is op het maken van winst alleen, neemt de tevredenheid en motivatie om het beste uit jezelf te halen af. CORRELATIE Hoe tevreden ben je met je werk? In hoeverre word jij in je werk gemotiveerd om het beste uit jezelf te halen? Winst maken - Verantwoord omgaan met mens, maatschappij en milieu binnen het bedrijf + Bijdragen aan oplossen van problemen op gebied van mens/ maatschappij/milieu buiten het bedrijf

Ik wantrouw de goede bedoelingen van bedrijven (%)

Waarom denkt u dat sommige bedrijven extra dingen doen en zich actief inzetten voor mens, maatschappij en milieu? (%)

Gemeten cases

Toegevoegde waarde cases op het maatschappelijk imago rapportcijfer (Stijging rapportcijfer)

7,70 Rapport cijfer Spreekt aan % 68 15 Past bij % 88 1 Effect imago 6,85 + 0,46

6,13 Rapport cijfer Spreekt aan % 29 46 Past bij % 39 15 Effect imago 5,97 - 0,28

Doelgroep en onderwerp (A+P) x B = MBO Expertise en imago

Stimulusmateriaal Bij de vraag naar bekendheid wordt alleen de naam voorgelegd. Bij de andere vragen wordt de volledige case voorgelegd.

Stimulusmateriaal Bij de vraag naar bekendheid wordt alleen de naam voorgelegd. Bij de andere vragen wordt de volledige case voorgelegd.

ING Chances for Children ING & Unicef ING Nederland fonds

Laatste jaren ING stijgend: keuze voor Nederland als doelland

Passendheid ING groeit vooral op passendheid bij merk, niet zozeer op expertise

Doelgroep en onderwerp (A+P) x B = MBO Expertise en imago

Vragen?