Gesprekstechnieken Les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evalueren is een verzamelnaam van:
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Leerstijlen KOLB SJM.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardig-heden
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.

gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Slecht-nieuws en Klachten
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Observeren Les 3.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Crisis-Management.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken Les 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Introductie intervisie
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Welkom bij DAIly NURSE.
Gesprekstechnieken Les 6.
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken Les 4

Vandaag Gespreksdoelen Soorten gesprekken​ Sollicitatiegesprekken​ Modellen adviesgesprek

Gespreksdoel Zegt iets over wat je met je gesprek wil bereiken Kennisdoel (wat wil ik te weten komen?) Houdingsdoel ( mening/ gevoelens van de ander beïnvloeden of iemand overtuigen) Gedragsdoel (het gedrag van de ander beïnvloeden)

Theorie soorten gesprekken 7.3 Telefoongesprek : kort en zakelijk contact, alleen verbaal Baliegesprek : tussen medewerker en bezoeker, hulpvraag helder krijgen Intakegesprek : cliëntgegevens verzamelen Kennismakingsgesprek: elkaar beter leren kennen, vaak na intake Sollicitatiegesprek: met kandidaten Evaluatiegesprek: nagaan in hoeverre afspraken/ acties succesvol zijn geweest Klachtengesprek: cliënt maakt klacht kenbaar Slechtnieuwsgesprek: kort en krachtig slecht nieuws brengen Functioneringsgesprek: functioneren van de medewerker bespreken Kritiekgesprek : doel is veranderen van gedrag Allemaal volgens de gespreksstructuur

Sollicitatiegesprek met STARRT Situatie Wat was de context waarin het voorbeeld zich afspeelde (5w+2H) Taak Wat was jouw taak in deze situatie? Actie Wat is er precies gezegd en welke actie is ondernomen? Resultaat Hoe werd hierop gereageerd en wat was het eindresultaat? Reflectie Hoe reageerden anderen op jouw handelen? Wat ging goed? Wat kon beter? Transfer Wat heb je geleerd?

Modellen advies gesprek 8.1 Ben je deskundig genoeg om antwoord te geven??? Diagnose-receptmodel (inhoudelijke vraag) Hulpverlener is directief, hulpverlener is deskundige! Valkuilen: Je betrekt de cliënt te weinig bij het denkproces. De reden tot “oplossing” benoemen, verklein weerstand! Je wilt de cliënt overtuigen jouw advies op te volgen. Hieruit ontstaat weerstand

Het participatiemodel ( vraag over proces) Het participatiemodel ( vraag over proces). Hulpverlener is non-directief, cliënt is deskundige. A: Exploratie fase Hoe is de situatie? Wat heb je tot nu aan het probleem gedaan? Wat heeft dat opgeleverd? Wie spelen een rol bij het probleem? B: Probleemoplossende fase Hulpverlener doet suggesties. Zelfredzaamheid van de cliënt bevorderen.

Valkuilen Cliënt wil te snel naar de oplossing De cliënt verteld niet alle feiten Het probleem wordt te complex (Vraag goed door, kom tot de kern van het probleem) Maak er geen verhoor van Luister goed en let op non-verbaal gedrag

Einde theorie