Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open normen in wetgeving
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Integrale handhaving en Wabo!
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.

Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Deltion College Engels
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
De paardenhouderij in het Omgevingsrecht
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Structuurvisie Buisleidingen
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Valérie van ‘t Lam VMR Actualiteitendag 2016 Wabo en omgevingsvergunning milieu.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Informatie aan de raad 6 april 2011 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Door Marion Looijen.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
De (Wro) Beheersverordening Louis de Nijs Dienst Stedelijke Ontwikkeling Den Haag.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Het omgevingsplan.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Bestemmingsplan Buitengebied
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Les 12 De regelscontroleren
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Veranderopgave handhaving
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Project Handvatten Omgevingsplan
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Plattelandswoning mr. Krijn de Ruijter 26 juni 2018 Schakeldag.
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Leegstand en regionale samenwerking
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten

Gert Moolenschot

Programma Attributie en delegatie Een goede ruimtelijke ordening Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening: Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid (kruimelgevallenregeling) Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is

Attributie, delegatie en mandaat

Attributie De wetgever bepaalt in een wet welk bestuursorgaan bevoegd is om die specifieke bevoegdheid uit te voeren. Het wettelijk voorschrift hoeft geen wet in formele zin te zijn. Het kan ook een verordening zijn! Gemeenten, provincies en waterschappen hebben daarnaast natuurlijk de mogelijkheid om voor hun eigen grondgebied eigen autonome regelingen te maken.

Delegatie Delegatie = overdragen van een (door attributie verkregen) bevoegdheid aan een ander die dit onder eigen verantwoordelijkheid doet (artikel 10:13 Awb) Alleen delegeren als dit in de wet staat

Een goede ruimtelijke ordening

Een goede ruimtelijke ordening Alle organen betrokken bij ruimtelijke afwegingen zullen: Besluiten altijd goed moeten motiveren De nodige zorgvuldigheid moeten betrachten En dit altijd vanuit het gedachtegoed van een goede ruimtelijke ordening (en momenteel als opmaat naar de Omgevingswet vanuit een goed woon- en leefklimaat)

Een goede ruimtelijke ordening

Een goede ruimtelijke ordening

Een goede ruimtelijke ordening Met als basis structuurvisie Vertaald in bestemmingsplannen Maar ook vanuit de huidige ontwikkelingen en dynamiek van de maatschappij

Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening Buitenplanse afwijkingsbevoegdheden Of Projectafwijkingsbesluiten

Bevoegdhedenverdeling Voor ‘eenvoudige’ besluiten ook eenvoudige procedure volgen Voor ‘ingrijpende’ besluiten ook ‘ingrijpende’ procedure volgen

Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening Buitenplanse afwijkingsbevoegdheden

Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid Wanneer deze bevoegdheid mag worden toegepast is bepaald in: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Besluit omgevingsrecht (Bor) inclusief bijlage II Wet bepaalt dat college bevoegd gezag is (attributie)

Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid Categorieën van gevallen waarin college af mag wijken: Opgenomen in artikel 4 bijlage II Bor In die gevallen verplicht eenvoudige procedure volgen (sanctie: vergunning van rechtswege)

Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid Steeds afwegen vanuit ”goede ruimtelijke ordening” Mogelijkheid opstellen beleid (zie ook beleidsregels 2014 Zederik) Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over 21-9-2018

Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid Binnen de categorieën diverse begrippen zoals: Binnen de bebouwde kom Bijbehorend bouwwerk Enz. In een aantal gevallen inmiddels nodige jurisprudentie t.b.v. begripsafbakening (wat valt er wel en wat valt er niet onder)

Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid Een aantal van de opgenomen categorieën

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 1 Bouw of uitbreiding van bijbehorend bouwwerk Indien buiten de bebouwde kom: 150 m2 Maximaal 5 m1 hoog 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 4 Dakterassen, dakopbouwen, dakkapellen, uitbreiding met een bouwdeel van ondergeschikte aard, voorzieningen gericht op isolatie 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 4 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 8 Niet-ingrijpende herinrichting openbaar gebied, onder meer: Parkeerplaatsen in groenstrook Verleggen trottoirs Aanbrengen groenvoorzieningen 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 Gebruiksveranderingen van bestaande bouwwerken binnen de bebouwde kom: In samenhang met bouwactiviteiten: Mits oppervlakte en volume niet vergroten Ook voor aansluitende terrein Ook voor aansluitende terrein: is in lijn met jurisprudentie. Vraag is of je nu expliciet ook deze vergunning voor gebruik aansluitende terrein moet vragen en verlenen 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 Gebruiksveranderingen van bestaande bouwwerken: Ook buiten de bebouwde kom voor logiesfuncties werknemers (hoeven dus niet de EIGEN werknemers te zijn?!) de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen Ook voor aansluitende terrein: is in lijn met jurisprudentie. Vraag is of je nu expliciet ook deze vergunning voor gebruik aansluitende terrein moet vragen en verlenen 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9 Mogelijkheid bevoegd gezag tot opstellen beleidsregels Daarmee meer duidelijkheid maar minder flexibiliteit Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 11 Vangnetbepaling ander gebruik dan in onderdelen 1 tot en met 10: Maximaal 10 jaar (inclusief verlenging(en)) Aannemelijk moet zijn dat activiteit kan en zal worden beëindigd Dus geen onomkeerbare gevolgen Dat moet vaststaan bij verlenen vergunning Dus geen bos 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 11 Dus wel noodwinkels en ook overloopparkeren efteling op agrarische grond. 21-9-2018

Bijlage II Bor, art 4 Voldoen grenswaarden WGH onderdelen 1, 9 en 11 Verplichte beoordeling luchtkwaliteit onderdelen 9 en 11 Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over 21-9-2018

Reikwijdte art 5 Doel: voor activiteiten met aanzienlijk negatieve gevolgen voor het milieu uitgebreide procedure volgen. Artikel 4, onderdelen 9 en 11, is niet van toepassing op een activiteit als bedoeld in onderdeel C of D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage.

Reikwijdte art 5 Heersende opinie: wet kan redelijkerwijs niet anders uitgelegd dan dat drempelwaarden mede bepalend zijn. Uitspraken lagere rechters: moet grote impact hebben op milieu

Reikwijdte art 5 MAARRRRRRRR: drempelwaarden niet relevant om te bepalen of sprake is van een kruimelgeval. Vovo ABRSt: dec 2016 ECLI:NL:RVS:2016:3279 Let OPPPPPPP: Is een voorlopige uitspraak. Bodemzaak volgt!!!!!

Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is

PAB Indien geen kruimelgeval dan automatisch Projectafwijkingsbesluit Daarmee: Uitgebreide aanvraag Uitgebreide (ingrijpende) procedure (26 weken) College bevoegd gezag Verklaring van geen bedenkingen gemeenteraad

PAB Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is: Door de raad te nemen Gelijk te stellen aan delegatie College dan eigenstandig bevoegd Besluit genomen door raad op 2 juli 2012

Conclusies afwijkingsbevoegdheden College (bijna) altijd bevoegd gezag Directe zeggenschap raad: Alleen bij PAB’s en Mits niet op lijst categorieën van gevallen Onduidelijkheid over afbakening werkingssfeer onderdelen artikel 4 bijlage II Bor Risico op vergunning van rechtswege

Copyright © 2017, Academie voor Openbaar Bestuur, Waalwijk Copyright © 2017, Academie voor Openbaar Bestuur, Waalwijk. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur 21-9-2018