Dyscalculie presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Rekenproblemen en Dyscalculie
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Informatie avond groep 8
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Informatie avond groep 8
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Rekenproblemen en Dyscalculie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Het examenjaar Sterkte.
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Ouder- en leerlingavond klas 6 30 september 2015 Kantine Werkman College.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Informatie-avond T3 WELKOM!. Programma  Algemene informatie + rekentoets J. Dirkx  Keuzetraject Y. Hubers  Nadere kennismaking met mentoren (informatie.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Dyslexiebeleid Open Huis.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het ideale examenreglement
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Voorlichtingsavond 4 mavo
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de ouderavond
Dyscalculie presentatie
Nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Examens met ICT komen er aan
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Reken- / wiskundebeleid
Voorlichtingsavond 4 mavo
Medezeggenschap? Ook voor u!
Examens met ICT komen er aan
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
informatieavond havo-5 / vwo-6
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie presentatie MBO Raad / Netwerk NT1 Sébastien Brunekreef Datum: 01-03-10

Programma 1/17 Even voorstellen Inzicht in dyscalculie Stukjes video Dyscalculie opsporen (eigen onderzoek) Bijlagen: Nuttige boeken Nuttige websites Artikel 55: eindexamenbesluit

Even voorstellen… 2/17 Wiskundedocent op Het Amsterdams Lyceum Remedial Teacher Een webmaster van www.dyscalculie.org

3/17 Wat is dyscalculie? Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Prof. Dr. Ruijssenaars e.a. (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Traagheid (tijd tekort bij toetsen) Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Moeite met klokkijken

4/17 Fragment Klokhuis

5/17 Waar hebben we het over?

Waar hebben we het over? 6/17 rekenproblemen rekenmoeilijkheden acalculie rekenstoornissen pseudo-dyscalculie dyscalculie essentiële dyscalculie cijferblindheid ontwikkelingsdyscalculie rekenzwakte

Genetisch/ neurologisch 7/17 Genetisch/ neurologisch Ontwikkelings- dyscalculie Subiteren Geheugen: LTG/KTG Dyscalculie De term ‘dyscalculie’ is een beschrijvende term die niet verwijst naar een oorzaak of verklaring. Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaars e.a. Omgevingsfactoren/ interferentie andere stoornissen Hersenletsel/ hersentrauma Faalangst Didactische verwaarlozing Motivatie-problemen ADD/Dyslexie Pseudo- dyscalculie Acalculie Ongeluk Hersenbloeding Infectie Tumor

Subiteren = aangeboren 8/17 Subiteren = aangeboren

Dyscalculie opsporen 9/17 Tempo Test Rekenen Dyscalculia Screener (eigen onderzoek) Tempo Test Rekenen Dyscalculia Screener

10/17 Pilotonderzoek (2007)

11/17 Pilotonderzoek (2007)

Conclusies 12/17 Eerst TTR (Tempo Test Rekenen) VWO (onderbouw): ≤ 104 90% betrouwbaarheid LWOO-VMBO-gl (1e klas): ≤ 83 Daarna DS (Dyscalculia Screener)

Dyscalculia Screener 13/17 5 toetsonderdelen Reactiesnelheid Subiteren Visuele misleiding Optellen Vermenigvuldigen

14/17 Dyscalculia Screener

Nuttige boeken 15/17 Nederlandstalig Rekenproblemen en dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Dyscalculie in discussie Deel 1 & 2 Engelstalig My Thirteenth Winter A Memoir Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths

Nuttige websites 16/17 Nederlandstalig http://www.dyscalculie.org/forum http://dyscalculie.startpagina.nl http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie Engelstalig http://www.dyscalculiaforum.com http://www.dyscalculia.org

Eindexamenbesluit 17/17 Bron: examenblad.nl Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat: er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld, de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op: het vak Nederlandse taal en literatuur; het vak Nederlandse taal; enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie. Bron: examenblad.nl