JCI accreditatie en jij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Identiteitsverankering
Onze kernwaarden.
Introductiebijeenkomst
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Efficiënt besturen in de social profit
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Proces en Product.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Beleidsinformatie Jeugd
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De sociale wijkteams in Leiden
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
JCI accreditatie en jij?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Instructie voor gebruik
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
JCI accreditatie en jij?
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Medezeggenschap bij De Eshoek
JCI accreditatie en jij?
JCI accreditatie en jij?
JCI accreditatie en jij?
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Team charter Instrument.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Een lerende en adaptieve organisatie
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Leiderschapsontwikkeling
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

JCI accreditatie en jij? Doel van deze presentatie = kennisoverdracht Eind 2017 wil AZ Delta het JCI-accreditatielabel behalen. Jij, als medewerker, speelt een cruciale rol! Benieuwd of je mee bent met de belangrijkste JCI-verwachtingen? Test snel je kennis aan de hand van deze slides. Veel succes!

Bestuurlijke werking en organisatie in AZ Delta: het kader waarbinnen we werken

Van waar komen we ? Context van ziekenhuisaccreditatie We zijn sinds 2015 een fusieziekenhuis. We worstelen in 2016 nog met de daadwerkelijke realisatie van de fusie, zowel in de samenwerking tussen mensen, als in de processen. We grijpen ziekenhuisaccreditatie aan om onze interne werking, stap voor stap, op punt te zetten, zodat we tegen eind 2017 onze accreditatie kunnen behalen. We beseffen dat dit een stevige uitdaging is, voor ons allemaal, maar ziekenhuizen in de omgeving tonen dat het kan. We hebben ieders medewerking nodig om te slagen !

Van waar komen we ? Context van ziekenhuisaccreditatie Om geaccrediteerd te worden moeten we ons intern goed organiseren en dit vertalen in onze werking. Dat vraagt soms verandering. We vertrekken van onze identiteit en waarden en bouwen van daaruit onze werking uit. AZ Delta wil een ziekenhuis zijn waar mensen de best mogelijke kwaliteit van zorgen krijgen. Dat is niet alleen onze maatschappelijke opdracht, maar we willen dat doen met vriendelijkheid en grote bekommernis naar onze patiënten. Dat is wat wij ook verwachten als we zelf patiënt zijn. We schetsen nu graag de bestuurlijke organisatie en werking.

Wat voor ziekenhuis willen we zijn? Onze opdrachtverklaring = we willen samen … De best mogelijke kwaliteit van zorg realiseren in een duidelijk ethisch kader en met een efficiënte en evenwichtige besteding van de beschikbare middelen. Patiënten zoveel mogelijk betrekken als partners in hun zorgtraject. Begrijpelijke informatie verschaffen over onze ziekenhuiswerking. Uitdrukkelijk zorg dragen voor de financiële en sociale toegankelijkheid van onze werking. Aantrekkelijk zijn voor artsen en medewerkers en hun onderlinge samenwerking stimuleren. Samenwerken met andere zorgverstrekkers, met een belangrijke rol voor de huisartsen. Opleiding, innovatie en wetenschappelijk onderzoek in onze werking integreren. Maximaal zorg dragen voor het milieu en de omgeving. Toonaangevend worden in alle aspecten van onze werking.  

Wat voor ziekenhuis willen we zijn? In essentie: AZ Delta is een ziekenhuis dat toonaangevend wil zijn in kwaliteitsvolle zorg. Vanuit een oprechte betrokkenheid garanderen we – artsen en medewerkers – de zorg waarop elke patiënt recht heeft. Door voortdurend in dialoog te treden met de patiënt en allen die bij de zorg betrokken zijn, willen we onze zorgverstrekking en onze werking continu vernieuwen en verbeteren. Niet van buiten kennen, maar uw best doen om dit, samen, elke dag trachten waar te maken én naar kunnen verwijzen op de website AZ Delta.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over structuren en mensen De raad van bestuur neemt de belangrijke strategische beslissingen en wordt voorgezeten door Herman Vanlerberghe. Het directiecomité is verantwoordelijke voor de werking en organisatie en wordt voorgezeten door Johan Hellings De medische raad is het orgaan dat de artsen vertegen-woordigt en wordt voorgezeten door dr. Piet Mortelé De samenstelling van deze organen vindt u op de website. De bestuurlijke werking en organisatie is beschreven in het hospital governance charter dat u ook op de website vindt.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over onze kwaliteit van zorg De Raad van Bestuur stelt samen met het directiecomité en de Medische Raad vast wat de prioriteiten zijn om onze kwaliteit voortdurend te verbeteren. Hiervoor is een comité Q&S (Quality and Safety) opgericht dat elke kwartaal de resultaten van onze zorg bekijkt. De prioriteiten en resultaten worden gecommuniceerd via het kwaliteitsbord op elke afdeling, waar ook de afdeling hun projecten en verbetering op aanbrengt en zo op elkaar afstemt. Elke medewerker is mee verantwoordelijk voor een cultuur van openheid, veiligheid en voortdurende kwaliteitsverbetering.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over beleidsplannen Jaarlijks wordt er een globaal beleidsplan uitgewerkt. In januari is dat beschikbaar en het is belangrijk dat u dit leest zodat u het globale kader waarbinnen we werken kent. De medische diensten maken om de drie jaar beleidsplannen. Er zijn ook jaarlijkse departementale beleidsplannen die vertaald worden naar concrete plannen voor uw afdeling of dienst. Dit plan moet u grondig doornemen. U vindt het via …. Contacteer uw leidinggevende met eventuele vragen hierover. Als u meer wil weten hierover: …. Link naar beleid en budgetcyclus

Hoe zijn we georganiseerd ? Over structuren en mensen In elke organisatie is er een organogram waarin onze structuren voorgesteld worden. Het globale organogram vindt u via : http://intranet.azdelta.be/organogram.php. Belangrijk is dat u zich hierin kan kaderen, vanuit uw dienst of afdeling en dat u weet wie de leidinggevenden zijn die u kan aanspreken. Als u hierover vragen heeft: bespreek ze met uw leidinggevende. Structuren zijn er om ons te helpen, want ziekenhuiszorg is en blijft mensenwerk en daarvoor rekenen we op u en uw team.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over procedures en richtlijnen In elke organisatie zijn er procedures en richtlijnen om op de best mogelijke wijze onze werking te ondersteunen. Ze zijn van groot belang en we verwachten dat u de procedures en richtlijnen die voor u van toepassing zijn kent. Ze zijn een belangrijk onderdeel van uw beroepuitoefening. Ze hebben te maken met uw beroep, maar ook over de organisatie van het ziekenhuis, waar u zaken kan melden, hoe u kan bijscholingen vragen, wat u moet doen in geval van nood…. U vindt deze procedures en richtlijnen op infoland. Als u ze niet of onvoldoende kent is het belangrijk om dat met uw leidinggevende te bespreken.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over informatie en communicatie We zijn een grote organisatie en in volle verandering. Het is belangrijk dat u goed geïnformeerd bent en dat kan op verschillende manieren. U krijgt een azdelta emailadres op uw naam: check het regelmatig want we willen onze papierberg verminderen. We hebben een Facebook pagina en u we zijn actief op twitter Wekelijks is er een elektronische nieuwsbrief met nieuws en informatie: volg deze goed mee op. Uw leidinggevende zal graag zorgen voor goede, directe informatie en duiding. Maak goed gebruik van teamvergaderingen en briefings.

Hoe zijn we georganiseerd ? Over ethiek in de kliniek In de ziekenhuiszorg worden we vaak geconfronteerd met ethische kwesties. Er is een medisch ethisch comité in ons ziekenhuis en er is een stafmedewerker ethiek, An Ravelingien, die u kan aanspreken met vragen of bekommernissen. Zij zal uw vragen graag beantwoorden. Maak er gebruik van want ethisch handelen staat niet zomaar in onze opdrachtverklaring.

Hoe zijn we georganiseerd? Over contracten De aankoop van goederen, apparaten en diensten in een ziekenhuis vraagt een zorgvuldige aanpak. We moeten immers steeds zorgen dat de veiligheid verzekerd wordt. Indien hiermee geconfronteerd wordt in uw job is het belangrijk dat je de desbetreffende procedures goed kent en toepast. Neem nooit zomaar apparaten of nieuwe producten in gebruik en zorg dat u goed geïnformeerd bent alvorens u dat wel doet. Onze aankoopmanager, Alex Vanneste, geeft u graag meer informatie hierover.

Bent je goed mee? 5 vragen om te toetsen  Ken je de kernwaarden van onze opdrachtverklaring? Ken je het beleidsplan van uw afdeling of dienst? Weet je waar je de procedures kan terugvinden die belangrijk zijn voor jouw job? Hoe word je vandaag geïnformeerd en wat kan je nog doen om dat te verbeteren? Bij wie moet je zijn met een bezorgdheid inzake ethiek?

Proficiat! Je voltooide zonet level 1 Vragen over dit thema? Vergeet je diensthoofd en/of referent kwaliteit niet op de hoogte te brengen dat je deze vragenreeks hebt doorgenomen. Doe dit door de overzichtslijst op het kwaliteitsbord af te tekenen. Vragen over dit thema? Neem contact met: Johan Hellings, algemeen directeur Stefan Vandecandelaere, directeur kwaliteit en zorginnovatie Evelyne Carlier, manager accreditatie