De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

JCI accreditatie en jij?

Verwante presentaties


Presentatie over: "JCI accreditatie en jij?"— Transcript van de presentatie:

1 JCI accreditatie en jij?
Doel van deze presentatie = kennisoverdracht Eind 2017 wil AZ Delta het JCI-accreditatielabel behalen. Jij, als medewerker, speelt een cruciale rol! Benieuwd of je mee bent met de belangrijkste JCI-verwachtingen? Test snel je kennis aan de hand van deze slides. Veel succes!

2 1. Identificeer de patiënt correct
Hoe? Bevraag de patiënt actief naar of controleer het ID bandje op: 1. Naam én voornaam 2. Geboortedatum En verifieer deze gegevens met het aanvraagformulier, order, dossier, ID kaart Kamernummer of de locatie NIET gebruiken voor identificatie! Vb. transport: juiste patiënt mee naar juiste locatie onderzoek / in juiste kamer (bandje) – overbrengen van pat. van kamer naar oz vormt al een risico! Vb. keuken: juiste maaltijd in juiste consistentie voor juiste patiënten (voeding tijdig bij de patiënt (rekening houden met wensen en voorschriften

3 1. Identificeer de patiënt correct
Wanneer? Bij het aanbrengen of vervangen van een bandje Bij toediening van medicatie, bloed of bloedproducten Bij de afname van bloed of andere monsters voor klinisch onderzoek Voorafgaand aan diagnostische procedures Vóór de start van elke behandeling, procedure, operatie, onderzoek, ... Vb. transport: juiste patiënt mee naar juiste locatie onderzoek / in juiste kamer (bandje) – overbrengen van pat. van kamer naar oz vormt al een risico! Vb. keuken: juiste maaltijd in juiste consistentie voor juiste patiënten (voeding tijdig bij de patiënt (rekening houden met wensen en voorschriften

4 2. Effectieve communicatie
Effectieve communicatie: tijdig, correct en volledig Noteer en herhaal procedure: Luister  Noteer  Herhaal  Wacht op bevestiging Bij telefonische orders Kritieke testresultaten Telefonische verwittiging naar behandelende arts of arts van wacht  arts herhaalt de boodschap  zender bevestigt en documenteert wanneer, naar wie en door wie het resultaat werd gerapporteerd Patiëntenoverdracht ISBAR –methode Transferformulier patiëntendossier

5 2. Effectieve communicatie
ISBAR methode IDENTIFY Stel jezelf voor Check dat je met de juiste persoon spreekt Noem de naam van de patiënt en zijn/haar locatie Noem de reden van je oproep SITUATION  Wat is de status van de patiënt nu? Welke zijn de bezorgdheden, observaties, EWS –score, etc.  BACKGROUND Geef de relevante details (klinische problemen, voorgeschiedenis,…) Wat is de behandeling tot nu toe?  ASSESSMENT Wat is jouw beoordeling?  RECOMMENDATION  Wat moet er volgens jou gebeuren? Geef duidelijk aan wat je concreet van de arts verwacht I S B A R

6 3. Aandacht voor risicomedicatie
Lijst Hoog risico medicatie Heparine Insuline Ledertrexaat Chemo Verdoving Hoog geconcentreerde elektrolyten Look alikes sound alikes Aandacht Niet naast elkaar bewaren in afdelingsvoorraad Kalium Natriumchloride 20% NIET ONVERDUND TOEDIENEN

7 4. Red levens, pas handhygiëne toe
BASISVEREISTEN ‘Niets onder de elleboog’: Korte mouwen Geen juwelen aan armen en voorarmen (ringen, armbanden, uurwerk…) Ook nagels: Geen nagellak of kunstnagels Korte en propere nagels

8 4. Red levens, pas handhygiëne toe
Indicaties handhygiëne Voor patiëntencontact Na patiëntencontact Voor een zuivere / invasieve handeling Na blootstelling aan lichaamsvochten / slijmvliezen Na contact met de directe patiëntenomgeving Handen wassen met water en zeep indien zichtbaar bevuild of bevuild door lichaamsvochten of slijmvliezen Procedure duidelijk via pancarte Handen wassen na toiletbezoek => voor iedereen verplicht maar zeker in de keuken kunnen we ons daar geen uitzonderingen of vergetelheden veroorloven. Schoonmaak=> procedures volgen: Handhygiëne > interieurreiniging > handshoenen aan > reiniging sanitair blok > handschoenen uit en handen ontsmetten.

9 5. Valbeleid Laat de patiënt -letterlijk en figuurlijk- niet vallen
Vragen voor artsen: Weet u welke patiënten in AZ Delta in aanmerking komen voor een valpreventiescreening? Weet u waar u de checklist voor valrisicofactoren kan terugvinden? Weet u hoe een valincident dient te worden gemeld? Weet u wanneer bij een patiënt tijdens opname het valrisico dient te worden geherevalueerd? Weet u waar u de flowchart voor valpreventie kan terugvinden? Hoe geeft u bij ontslag de nodige informatie mee inzake valpreventie?

10 5. Valbeleid Valbeleid light  NIET
Er wordt niet meer gewerkt met GRP en Stratify voor valscreening  Geen vaste periodieke herevaluatie meer  WEL De patiënt wordt enkel gescreend op aanwezige risico's: er werden enkele bijkomende risicofactoren geformuleerd abusus, malnutritie en reeds gevallen Enkel een herevaluatie bij een verandering in toestand en of een nieuwe valpartij in het ziekenhuis (dus niet meer bij interne transfer) Gewijzigd beleid ambulante patiënten: folder in wachtzalen

11 Belangrijkste procedures
Internationale Patiëntveiligheidsdoelen Correcte identificatie van de patiënt Noteer-en herhaal ISBAR Hoog risico medicatie Veilig opereren + checklist veilig opereren Standaardvoorzorgsmaatregelen Vallen

12 Test je kennis!

13 Test je kennis!

14 Proficiat! Je voltooide zonet level 1 Vragen over dit thema?
Vergeet je diensthoofd en/of referent kwaliteit niet op de hoogte te brengen dat je deze vragenreeks hebt doorgenomen. Doe dit door de overzichtslijst op het kwaliteitsbord af te tekenen. Vragen over dit thema? Neem contact met: Specifiek vragen over vallen: Wim Denolf Specifieke vragen over handhygiëne: Team ziekenhuishygiëne Stefan Vandecandelaere, directeur kwaliteit en zorginnovatie Evelyne Carlier, manager accreditatie


Download ppt "JCI accreditatie en jij?"

Verwante presentaties


Ads door Google