Leiding geven aan school ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Professionele ontwikkeling
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleidingsplannen GGZ
School-als-organisatie en schoolcultuur
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Vernieuwend vakmanschap
Ervaringen Implementatie in Nederland
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Teams als basis van de organisatie
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Beter Onderwijs Nederland
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Vervolg sociaal netwerk methodiek

Geïntegreerde schoolverbetering
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Begeleiding bij Werkplekleren
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Gepersonaliseerd leren
Werkgevers wendbaar aan de slag
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Introductie Engaging Dynamics
De toekomst van de maatschappelijke stage
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Basistekst : Talentontwikkeling
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Leiding geven aan school ontwikkeling Peter Sleegers BMC

Perspectieven

Controle benadering

Commitment benadering

Opbouw Veranderingscapaciteit van scholen Gerichtheid op leren Leren van professionals Samenwerking Leiderschapspraktijken Aandachtspunten

Gerichtheid op leren Kernbegrippen: > leren leren > doorlopende leerlijn > authentiek > zelfsturing > samenwerkend leren

Talenten

Laten groeien

Leren 2032?

Onzekerheid en twijfels

Rol van leerkrachten Individuele betekenisgeving: interpretatie Drie reacties: negeren, aanpassen en adapteren Opvattingen spelen cruciale rol: over vernieuwing over leren en ontwikkeling over opbouw (sequentieel/doorlopende leerlijn) over balans tussen verplicht en vrijwillige stof over………

Professionele ontwikkeling Leeractiviteiten Studeren (bijhouden) Experimenteren Reflectie Kennis delen Veranderen

Veranderingscapaciteit Drie kernbegrippen Motivatie Organisch design Effectieve Leiderschapspraktijken

Motivatie

Motivatie Persoonlijke doelen: betrokkenheid met de organisatie Doelmatigheidsbeleving: competentie op individueel en collectief niveau (‘yes we can’) Onzekerheidstolerantie: bereidheid om meer te experimenteren en te innoveren

Meebeslissen

Participatie Participatie-evenwicht van belang Feitelijke versus gewenste participatie Inhoud (waarover) is van belang Relatie met het primaire proces staat centraal Criteria: expertise en belang

Samenwerking VideoTeamwork: Taak en doelafhankelijk: Plassende, drinkende en rokende mannen

Effectieve teams Niet vergaderen maar collectief leren Data als uitgangspunt Taak- en doel-afhankelijkheid Reflexief en delen van kennis

Richting geven (Motivatie) BMC 9/19/2018 Leiderschapspraktijken Richting geven (Motivatie) Ontwikkelen leraren (Vaardigheid)) Herontwerp school (Organisatie) Management van didactische praktijk (Stabiliteit) Visie Doelen Verwachtingen Communicatie Werven P//Eisen P Constant monitoren Bufferen Langere tijd voor prioriteit Stimulans Ondersteuning Voorbeeld Structuur Samenwerking Verbinding Cultuur

Wat weten we? Leeractiviteiten teruggevonden Doelmatigheid heeft grote invloed Persoonlijke doelen op bewuste leeractiviteiten en motivatie Visieontwikkeling op verandering Samenwerking op reflectie

En ….. Organisch design doet er toe Besluitvorming heeft andere invloed dan samenwerking: via motivatie Leiderschapspraktijken hebben verschillende functies Visieontwikkeling daarbinnen belangrijkste

Visieontwikkeling

Schoolontwikkeling Gerichtheid op leren Professionele ontwikkeling Participatie Samenwerking Effectief leiderschap

Bovenschools sturen!?!

Bovenschools Stel standaarden en doelen Heb aandacht voor de inhoud van curriculum en instructie Gebruik data en bewijsvoering Zorg voor doelmatig personeel Werk aan goede relaties Investeer in leiderschap Maak werk van schoolontwikkeling Stimuleer professionele ontwikkeling Stem zaken op elkaar af!

Relatie met effect

Wat is nodig? Aandacht voor leiderschap binnen complexe institutionele en organisatorische context Aandacht voor de systemische relaties tussen verschillende lagen en actoren Aandacht voor gedeeld leiderschap: op zoek naar de verbinding en wederzijdse versterking Functies, rollen en praktijken meer in samenhang ontwerpen: niet alleen functioneel

Verbinding

31

SUCCES !