Leiding geven aan school ontwikkeling Peter Sleegers BMC
Perspectieven
Controle benadering
Commitment benadering
Opbouw Veranderingscapaciteit van scholen Gerichtheid op leren Leren van professionals Samenwerking Leiderschapspraktijken Aandachtspunten
Gerichtheid op leren Kernbegrippen: > leren leren > doorlopende leerlijn > authentiek > zelfsturing > samenwerkend leren
Talenten
Laten groeien
Leren 2032?
Onzekerheid en twijfels
Rol van leerkrachten Individuele betekenisgeving: interpretatie Drie reacties: negeren, aanpassen en adapteren Opvattingen spelen cruciale rol: over vernieuwing over leren en ontwikkeling over opbouw (sequentieel/doorlopende leerlijn) over balans tussen verplicht en vrijwillige stof over………
Professionele ontwikkeling Leeractiviteiten Studeren (bijhouden) Experimenteren Reflectie Kennis delen Veranderen
Veranderingscapaciteit Drie kernbegrippen Motivatie Organisch design Effectieve Leiderschapspraktijken
Motivatie
Motivatie Persoonlijke doelen: betrokkenheid met de organisatie Doelmatigheidsbeleving: competentie op individueel en collectief niveau (‘yes we can’) Onzekerheidstolerantie: bereidheid om meer te experimenteren en te innoveren
Meebeslissen
Participatie Participatie-evenwicht van belang Feitelijke versus gewenste participatie Inhoud (waarover) is van belang Relatie met het primaire proces staat centraal Criteria: expertise en belang
Samenwerking VideoTeamwork: Taak en doelafhankelijk: Plassende, drinkende en rokende mannen
Effectieve teams Niet vergaderen maar collectief leren Data als uitgangspunt Taak- en doel-afhankelijkheid Reflexief en delen van kennis
Richting geven (Motivatie) BMC 9/19/2018 Leiderschapspraktijken Richting geven (Motivatie) Ontwikkelen leraren (Vaardigheid)) Herontwerp school (Organisatie) Management van didactische praktijk (Stabiliteit) Visie Doelen Verwachtingen Communicatie Werven P//Eisen P Constant monitoren Bufferen Langere tijd voor prioriteit Stimulans Ondersteuning Voorbeeld Structuur Samenwerking Verbinding Cultuur
Wat weten we? Leeractiviteiten teruggevonden Doelmatigheid heeft grote invloed Persoonlijke doelen op bewuste leeractiviteiten en motivatie Visieontwikkeling op verandering Samenwerking op reflectie
En ….. Organisch design doet er toe Besluitvorming heeft andere invloed dan samenwerking: via motivatie Leiderschapspraktijken hebben verschillende functies Visieontwikkeling daarbinnen belangrijkste
Visieontwikkeling
Schoolontwikkeling Gerichtheid op leren Professionele ontwikkeling Participatie Samenwerking Effectief leiderschap
Bovenschools sturen!?!
Bovenschools Stel standaarden en doelen Heb aandacht voor de inhoud van curriculum en instructie Gebruik data en bewijsvoering Zorg voor doelmatig personeel Werk aan goede relaties Investeer in leiderschap Maak werk van schoolontwikkeling Stimuleer professionele ontwikkeling Stem zaken op elkaar af!
Relatie met effect
Wat is nodig? Aandacht voor leiderschap binnen complexe institutionele en organisatorische context Aandacht voor de systemische relaties tussen verschillende lagen en actoren Aandacht voor gedeeld leiderschap: op zoek naar de verbinding en wederzijdse versterking Functies, rollen en praktijken meer in samenhang ontwerpen: niet alleen functioneel
Verbinding
31
SUCCES !