Circulaire migratie ‘alle’ bachelors Erasmus ‘studie’ ‘werkervaring’ 3.000+ km 200.000 nieuwe banen ‘hier’ karel.uyttendaele@pandora.be http://mondialisering-zegen-vloek.weebly.com
Enorme permanente mutaties 2008 Enorme permanente mutaties financieel economisch technologisch demografisch energie klimaat infrastructuur …onderwijs? 20/10/2012 Woede, onmacht en verdriet aan fabriekspoort Ford Genk ‘Ik zie elke dag jongeren die denken geen toekomst te hebben’ Peter Adriaenssen 28/12/2013
Industrie keert uit China terug naar ‘dure’ Westen Nieuw Industrieel Ondernemen Chinese lonen Transportkosten 3D-printing April 21 2012 Industrie keert uit China terug naar ‘dure’ Westen
ice-Watch haalt 120 Chinese jobs terug naar België Nieuw Industrieel Ondernemen 25 januari 2014
Wereldburgers: nieuw elan aan wereld www.dewereldaanjevoeten.be
Be a Better Manager: Live Abroad Biculturalisme en de complexiteit van integreren als dominante drijvers van creatief en professioneel succes People who have international experience or identify with more than one nationality are better problem solvers and display more creativity, are more likely to create new businesses and products and to be promoted. William W. Maddux, Adam D. Galinsky, and Carmit T. Tadmor Journal of Personality and Social Psychology, Sep 2012
2013, Edmund Phelps, Nobel laureaat Grassroots innovation Een dynamische economie getrokken door miljoenen mensen die in staat zijn een uitgebreide gamma van originele producten, diensten, processen op de internationale markten te brengen; niet door een beperkt aantal geïsoleerde visionairs of ‘winnende’ sectoren.
Nieuw industrieel ondernemen “Alleen wie samen werkt, boekt resultaat” Slimme Specialisatie & Innovatie in een internationale multisectorale waardeketen “Alleen wie samen werkt, boekt resultaat” De omschakeling naar nieuw industrieel ondernemen kan niet zonder een grondige mentaliteits- en cultuurwijziging en meer enthousiasme bij het grote publiek en bedrijven. Minister-president Peeters April2013
2% Vlaamse ondernemingen doen zaken buiten EU (Zweden 6%) Vlaanderen : 3 x meer ‘Innoveren & Internationaliseren’ (I²) 2% Vlaamse ondernemingen doen zaken buiten EU (Zweden 6%)
Centrale ligging: troef? Verwend geweest? Centrale ligging: vloek! Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antw’pen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, Opel-Antw’pen, Ford-Genk,... Verwend geweest? Centrale ligging: vloek!
werk lagergeschoolden ‘Innoveren & Internationaliseren’ Competenties van de toekomst Kennis (Wetenschap & Techniek ) + attitudes: betrokkenheid, forget ‘9 to 5’, polyvalentie, permanente vorming, ... + interculturele sociale vaardigheden: teamwerking, talen, … ‘iedereen’ wereldburger (vs kerktorenmentaliteit) werk lagergeschoolden
Brains on the move
Circulaire Migratie: ‘alle’ bachelors, 1j ‘werken’ - niet ‘studeren’, 3.000 km+ kerktoren 200.000 nieuwe banen ‘hier’ 19/09/2018 www.dewereldaanjevoeten.be 13
40-50.000 circulaire migranten per jaar 10.000 nieuwe wereld-ideeën per jaar 200.000 nieuwe wereld zakelijke contacten per jaar 1.000 nieuwe producten/diensten/processen per jaar 200.000 nieuwe banen weggelegd voor 100% van onze jongeren; (kritische massa!) 20% Erasmus-uitwisseling: budgetten? ‘werken’ waardevoller dan ‘studeren’?; verder kijken dan Europese ‘kerktoren’ dringend, massaal ‘zakelijke’ ‘wereld’-contacten; massaal nieuwe ‘ideeën’ opdoen van over gans de wereld (producten, diensten, processen die inspelen op echte, nieuwe noden van toekomstige ‘wereld-consumenten’);
Pleidooi platform/infrastructuur ‘facilitator’ per jaar tijdelijke baan voor 50.000 hooggeschoolde Vlamingen op 3.000 van kerktoren (circulaire migratie ‘out’); tijdelijke baan voor 10.000+ buitenlanders in Vlaanderen (circulaire migratie ‘in’) (MOOCs als startplatform?) Innovatie & Internationalisering ‘Massaal’ Internationale ‘ideeën & contacten’ Secundair onderwijs: voorbereiden op ‘wereldburgerschap’ Ouders: kinderen ‘loslaten’
‘Massale’ Circulaire Migratie De ‘passe-partout’ oplossing? Brain ‘gain’ financiële crisis; onvoldoende internationale economische groei; trage ontwikkeling van de derde wereld; onvoldoende innovatie; corruptie en gebrek aan democratie; veroudering van het Westen … en van China; financiering van de Afrikaanse infrastructuren; weinig onderwijsvernieuwing.
DANK PS. TRANSFORMATIE ‘ONDERWIJS & VORMING’ Erasmus MOOCs ‘voor iedereen’ Self- & peer-learning & peer evalutation Lokale docent: moderator/evaluator EVC’s kwaliteit & Internationalisering kost ‘Onderwijs & Vorming’