Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Advertisements

Behandeling en begeleiding
TOTALE COMMUNICATIE.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Een haperend geheugen.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Het syndroom van Asperger
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
I NLEIDING V ERSTANDELIJKE B EPERKING. V ERSTANDELIJKE GEHANDICAPTEN Wat weten jullie van verstandelijk gehandicapten? Kun je, je herinneren hoe je zelf.
Dementie en een verstandelijke beperking
Observeren Les 3.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Doelen behalen met activiteiten
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Doelen behalen met activiteiten
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingen in genetische diagnostiek van verstandelijke beperking
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Kenniskring jobcoaching SBCM
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
ontwikkelingspsychologie
Intensieve begeleiding
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperking Boek Maatschappelijke zorg

Normaal ben ik anders 67 minuten Susanne Engels neemt de kijker mee in de herkenbare, maar soms juist ook verrassend andere wereld van Dionne, Fran, Bertus en Maurits, vier mensen met een verstandelijke handicap. http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/gezondheid/handicaps.html?playurn=urn:vpro:media:program:3032353&currentPage=1 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Inhoud Handicap, stoornis of beperking Definitie verstandelijke beperking Hoofdkenmerken DSM IV Oorzaken verstandelijke beperking (aangeboren en niet aangeboren) Diagnostiek en valkuilen diagnostiek Intellect en intelligentie (IQ) Emotionele intelligentie Modellen en visies op verstandelijke beperking Democratisering en opvoeding Syndroom van Down Praktijksituatie . Voorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking. Opdracht syndromen - het Rett syndroom - syndroom van Turner - cornelia-de-Lange syndroom - Foetaal Alcohol syndroom - syndroom van Prader Willi Praktijksituatie normalisatie - integratie 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Handicap, stoornis of beperking? 1.Handicap Een handicap is een belemmering in het normale sociale functioneren door een stoornis. 2. Stoornis Een stoornis is een defect of het ontbreken van een orgaan of lichaamsfunctie 3. Beperking Een beperking is een vermindering van mogelijkheden ten aanzien van gedrag of activiteiten Vraag: “Heeft Johan een handicap, stoornis of een beperking?” Johan (24 jaar) heeft het Down syndroom en functioneert op het niveau van een kind van 4 jaar. Johan is ook doof geboren. 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Definitie verstandelijke beperking Een verstandelijke beperking is een aangeboren of in de prille jeugd verworden beperktheid van de geestelijke functies of de verdere ontwikkelingsmogelijkheden daarvan, een beperktheid die zich uit op cognitief sociaal, affectief en motorisch gebied 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Hoofdkenmerken DSM IV Mensen met een verstandelijke handicap functioneren verstandelijk duidelijk onder het gemiddelde: een IQ van 70 of lager Dit functioneren op een lager verstandelijk niveau, heeft tot gevolg dat mensen zich niet meer zo goed kunnen aanpassen wat gebruikelijk is in de samenleving. Denk aan communicatie, zelfverzorging of sociale vaardigheden De handicap moet voor het 18e levensjaar zijn begonnen 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Oorzaken verstandelijke beperking Aangeboren Erfelijke/ genetische factoren zoals chromosomen Stoornissen tijdens de zwangerschap zoals infectieziekten, overmatig alcohol (FAS) Stoornissen tijdens de geboorte zoals zuurstoftekort Stoornissen direct na de geboorte zoals hersenbloeding of ernstige geelzucht Stoornissen in het 1e levensjaar zoals hersenvliesontsteking Aanlegstoornissen die leiden tot een aantasting van de hersenen, zoals bepaalde stofwisselingsziekten. Wat is Phenylketonurie (PKU) https://pkuvereniging.nl/wat_is_pku en http://www.youtube.com/watch?v=61UnTz-IcgY 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Oorzaken verstandelijke beperking niet aangeboren Ongeval Mishandeling Ondervoeding 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Diagnostiek verstandelijke beperking Gerelateerd aan de normale ontwikkeling van het kind Vertraagde motorische ontwikkeling, zoals: kruipen en lopen, grove en fijne motoriek Vertraagde spraak- en taalontwikkeling,zoals: het maken van woorden, zinnen Vertraagde spelontwikkeling, zoals: het niet zelfstandig tot spelen komen of het maken van tekeningen Neurologische afwijkingen, zoals: epilepsie, spasticiteit Gedragsstoornissen, zoals: Autisme, automutilatie Lichamelijk onderzoek bij geboorte zoals: Agpar-SCORE, Hielprik, gehoortest Intelligentietest 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Valkuilen in de diagnostiek Diagnose kan verkeerd worden gesteld omdat het kind: Doof is Slecht ziet Spastisch is Deel uit maakt van probleem gezin Emotionele verwaarlozing Autisme 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Intellect en intelligentie (IQ) http://www. scholieren Intelligentie is het vermogen van een mens om de wereld om hem heen te begrijpen en zijn kracht om het hoofd te bieden aan uitdagingen. Het vermogen problemen op te lossen Het vermogen om kennis te formuleren en toe te passen De capaciteit om zich via leren aan de omgeving aan te passen Intelligentie is rationeel (logisch) denken. Bereken het IQ van Johan en welk niveau (indeling) heeft Johan?: Johan (24 jaar) heeft het Down syndroom en functioneert op het niveau van een kind van 4 jaar. Johan is ook doof geboren. IQ = (VL : KL) x 100 = (verstandelijke leeftijd : Kalenderleeftijd) x 100 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Een intelligentietest meet Woordenschat Rekenvaardigheid Ruimtelijk inzicht Taalsnelheid Geheugen Redeneren Sociaal inzicht Emotioneel functioneren 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Emotionele intelligente (EQ) Emotionele intelligentie verwijst naar de capaciteit om onze eigen gevoelens en die van anderen te herkennen, om onszelf en anderen te motiveren en om goed om te gaan met eigen emoties en emoties bij relaties. Het beschrijft bekwaamheden die zijn te onderheiden van, maar aanvullend zijn aan, wetenschappelijke intelligentie, de puur verstandelijke capaciteiten die met een IQ-test worden gemeten. Deze twee verschillende soorten intelligentie, de intellectuele en de emotionele, berusten op activiteiten van verschillende delen van de hersenen. Het verstand is uitsluitend gebaseerd op de werking van de neocortex, de buitenste laag van de hersenen. De emotionele centra liggen dieper in de hersenen, in de subcortex. http://www.alforto.nl/index.html?emo_intel.html 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Jezelf goed kunnen uitdrukken Je gevoelens goed kunnen verwoorden Een EQ test meet: Jezelf goed kunnen uitdrukken Je gevoelens goed kunnen verwoorden Je kunt je inleven in de gevoelens van iemand anders Een goede intuïtie hebt in sociale situaties Goed kunt samen werken in het realiseren van doelstellingen 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Ontwikkelingspsychologie Jean Piaget in relatie tot mensen met een verstandelijke beperking Te vergelijken met Kalenderleeftijd Kenmerken fase IQ Verstandelijke beperking 0-2 Sensomotorische fase < 20 Diep 2-7 Preoperationele fase 20 tot 35 Ernstig 7-12 Concreet – operationele fase 35 tot 50 Matig 12 en ouder Formeel- operationele fase 50 tot 70 Licht http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/psychische-stoornissen/verstandelijke-handicap/wat-is-een-verstandelijke-handicap/ 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Bijkomende aandoeningen bij mensen met een verstandelijke beperking Epilepsie Spasticiteit Automutilatie Rumineren Niet verstaanbaar gedrag 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Modellen en visies op mensen met een verstandelijke handicap Ontologisch model Barmhartigheidsmodel Het medisch model Het ontwikkelingsmodel Het integratie model Straf van God Opname in klooster Medicatie en therapie Normalisatie Dubbele integratie 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Democratisering in opvoeding Bevelshuishouding Onderhandelingshuishouding Verantwoordelijkheid vanuit de familie Extern geweten (familie) Autoritaire opvoeding Volwassene bepaalt de grenzen waarbinnen kind kan experimenteren t.a.v. mensen met een Verstandelijke beperking Medici/ouders bepalen wat niet kan Verantwoordelijkheid individu Intern geweten (individu) Democratische opvoeding Kind kan de grenzen onderzoeken en krijgt feedback op zijn gedrag Verst. Gehandicapten maken in overleg , indien mogelijk, zelf Keuzen en bepalen zo wat wel kan 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Syndroom van Down Oorzaken chromosoomafwijking (trisomie 21) kan erfelijk zijn, maar hoeft niet persé Kenmerken Gedrag: Vriendelijk Aanhankelijk Gemakkelijk/ gemakzuchtig Uiterlijk: Gedrongen lichaamsbouw Mongoloïde oogstand Brede handen Afwijkende handlijnen patroon Stijl haar Dikke tong https://www.leraar24.nl/video/633 begeleiding op school (7 minuten) 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

1. Praktijk situatie beantwoord. onderstaande vragen Johan (24 jaar) heeft het Down syndroom en is zwakbegaafd. Johan is ook doof geboren. Hij woont nog thuis. Schrijf op van welke wetten Johan gebruik kan maken en leg uit waarom. Schrijf op welke rechten (WGBO) kunnen van Johan op toepassing zijn en leg uit waarom Schrijf op of de wet WMO op Johan van toepassing is en leg uit waarom Johan gaat “werken” op een zorgboerderij. Hoe kunnen zijn ouders dit het beste voorbereiden, rekening houdende met de aandachtspunten bij de begeleiding van mensen met het Downsyndroom/ 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

2. Enkel veel voorkomende syndromen In het boek staan naast het syndroom van Down een aantal andere syndromen genoemd: - het Rett syndroom - syndroom van Turner - cornelia-de-Lange syndroom - Foetaal Alcohol syndroom - syndroom van Prader Willi De klas wordt verdeeld in subgroepen van 4 tot 5 personen. Iedere subgroep krijgt op aanwijzen van de docent een syndroom, deze werkt de subgroep uit op onderstaande punten Vervolgens wordt het resultaat getoond in 10 minuten aan de klas. (ondersteunt met een YouTube filmpje) 1. Oorzaak 2. Erfelijkheid 3. Kenmerken 4. Bijzondere behandeling/ benaderingswijzen   18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

3. Praktijksituatie “Normalisatie en Integratie” Verdeel de klas in een groep begeleiders van een sociowoning en buurtbewoners. De buurtbewoners die al wat langer in de buurt wonen zijn fel tegen de komst van een sociowoning waarin verstandelijk Gehandicapten komen te wonen. De begeleiding wil graag dat de bewoners van de sociowoning in de buurt opgenomen worden. Buurtbewoners: Bedenk zoveel mogelijk argumenten waarom de verstandelijk gehandicapten niet welkom zijn Begeleiding: Bedenk zoveel mogelijk tegenargumenten en acties om de verstandelijk gehandicapten te integreren en de buurtbewoners gerust te stellen Speel het rollenspel met 6 personen uit iedere belangengroep 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg

Voor de liefhebbers Emotionele Intelligentie: http://books.google.nl/books?id=ktAZzfmnfAAC&pg=PT24&lpg=PT24&dq=verschil+is+tussen+traditionele+intelligentie+en+emotionele+intelligentie&source=bl&ots=YXcJN7yUIS&sig=533CDMLZ8FazP_xfZ3ZwyZBBMU4&hl=nl&sa=X&ei=3KoLUcy5GKib0QWm-oGQDg&ved=0CDoQ6AEwAA http://www.profi-leren.nl/files/verwerking_maatschappelijke_zorg_2/thema_3_ontwikkeling_van_mensen_met_een_verstandelijke _beperking.doc http://www.factor-e.nl/saw/images/stories/Mondriaan/Werkmo dellen/Training/Ontwikkelingsfasen.pdf http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hh/show.cgi?fid=535 skriptie http://www.acco.be/download/nl/10349129/file/tokk_2002-jg27-3-langetermijneffect_van_elektro-aversietherapie.pdf electro aversie therapie 18-9-2018 Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperkingen Boek Maatschappelijk zorg