De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Partnerschap: 12 uitgangspunten
Respecteer de cliënt als iemand die het waard is om mee te werken
Werk samen met de persoon, niet met de mishandeling
Besef dat samenwerking ook mogelijk is wanneer er dwang is vereist samenwerking dwang
Erken dat in elk gezin signalen van veiligheid aanwezig zijn
Blijf veiligheid centraal stellen
Ga na wat de cliënt wil
Zoek altijd naar de details
Concentreer je op het tot stand brengen van kleine veranderingen Zelfs de grootste lawine begint met één sneeuwvlokje.
Verwar de details van de zaak niet met oordelen
Bied keuzemogelijkheden
Behandel het gesprek als een platform voor verandering
De ideale hulpverlener bestaat niet Behandel de praktische uitgangspunten als een streven, niet als aannames De ideale hulpverlener bestaat niet
Oefening Wissel per twee uit: 1 Welk uitgangspunt is voor jou de laatste week / tijd het beste gelukt? De andere vraagt door naar details. 2 Welk uitgangspunt wil je de komende week extra in oefenen? De andere vraagt door naar details.
Partnerschap Respecteer de cliënt als iemand die het waard is om mee te werken Werk samen met de persoon, niet met de mishandeling Besef dat samenwerking ook mogelijk is wanneer er dwang is vereist Erken dat in elk gezin signalen van veiligheid aanwezig zijn Blijf veiligheid centraal stellen Ga na wat de cliënt wil Zoek altijd naar de details Concentreer je op het tot stand brengen van kleine veranderingen Verwar de details van de zaak niet met oordelen Bied keuzemogelijkheden Behandel het gesprek als een platform voor verandering Behandel de praktische uitgangspunten als een streven, niet als aannames
SOS = ‘samen’ ‘werken’ + vragen stellen
Omgaan met ontkenning
Fase 3: Perspectief bieden Participatiemodel Ouder Hulpverlener Probleemperceptie Probleemperceptie Fase 1: Joinen Fase 2: Bijsturen Fase 3: Perspectief bieden Perceptie wenselijkheid Perceptie wenselijkheid Perceptie wenselijkheid
Veiligheidskader Wat zijn onze zorgen? Wat gaat er goed? Wat moet er gebeuren? Schade uit het verleden: Wat is er gebeurd waar we ons zorgen over maken betreffende deze of andere kinderen in de zorg van deze ouders? Toekomstig gevaar: Waar maken we ons zorgen over dat er in de toekomst met deze kinderen kan gebeuren in de zorg van deze ouders? Complicerende factoren: Wat maakt het creëren van veiligheid voor kinderen en werken met deze familie gecompliceerd? Bestaande veiligheid: Welke acties hebben de ouders ondernomen om de veiligheid te verhogen? Krachten: Verwachtingen van de verwijzer: Wat wil de verwijzer zien dat deze ouders doen in het zorgen voor de kinderen en over welke periode om zeker te zijn dat er voldoende veiligheid is voor de kinderen? Doelen van het gezin gericht op veiligheid: Wat denkt de familie dat zij moeten doen in het zorgen voor de kinderen? Wat moet er gebeuren: Wat is de volgende stap? Veiligheidsschaal 0 = direct gevaar voor welzijn en veiligheid 10 = de problemen zijn opgelost
3 huizen
Het veilige huis
Words and pictures
Words and pictures 3 soorten: Bedoeld om uit te leggen aan het kind waarom er bemoeienis is met het gezin Om het veiligheidsplan toe te lichten Om een ingrijpende gebeurtenis uit te leggen aan het kind, bvb. plaatsing.
Veiligheid bestaat uit krachten waarvan ouders over langere tijd laten zien dat het bescherming biedt tegen de zorgen.
Veiligheidsplan Beschrijving van de zorgen in termen van Satement of Harm en Danger: Wat is de feitelijke schade voor het kind geweest door gebeurtenissen in het verleden en waar zijn we op basis van die gebeurtenissen bang voor dat in de toekomst met dit kind kan gebeuren wanneer er niets veranderd. Wat willen we minimaal aan veiligheid zien: Agency goals/bodem eisen van de instelling. Doelen van het gezin of de familie. Wat hebben we aan veiligheid gezien: Welke krachten worden al gebruikt om de veiligheid van de kinderen te vergroten? Wie heeft wat gezien of gehoord? Voorbeeld van uitzonderingen.
Veiligheidsplan (vervolg) Gemaakte afspraken: Afspraken die met alle betrokkenen zijn gemaakt. Afspraken waardoor iedereen weet dat de kinderen op alle momenten van de dag veilig zijn en de beschuldigde ouder beschermt zal zin tegen nieuwe beschuldigingen. De afspraken hebben betreking op de statements of Harm en Danger. Evaluatie momenten: In welke frequentie komen de betrokkenen bij elkaar om te bespreken hoe het met de uitvoering van (delen van ) het veiligheidsplan gaat. Wie moeten daarbij aanwezig zijn en wie nodigt iedereen uit? Consequenties: Wat gebeurt er wanneer men zich niet aan de afspraken van het plan houdt, maar ook wat gebeurt er wanneer men juist wel alle stappen doorloopt en zich aan de afspraken houdt.
Netwerk!!! SOS zonder netwerk is geen SOS! Netwerk niet als extraatje, maar als basis Oefenen in vragen stellen om netwerk te betrekken
Oefening Oefen per twee met de veiligheidscirkels: Bedenk iets waarover je je schaamt, iets wat je niet met iedereen wil delen. (je moet niet zeggen wat ) Bevraag mekaar aan de hand van de veiligheidscirkels: Zowel vragen naar wie je kunnen steunen als vragen om mensen naar het midden te bewegen.
Goede voorbereiding nodig! Netwerkoverleg Goede voorbereiding nodig!
Hoe beter worden in veiligheidsplanning? Oefenen oefenen oefenen! Goodpractice uitwisselen Mekaar bevragen, helpen, steunen,… Oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen … !!!