Akoestiek en geluidshinder LES 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veelgemaakte fouten in risicobeoordelingen
Advertisements

Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
TOOLBOXMEETING.
Rechtshandelingen van de Unie
Bestrijding van lawaai- en trillingshinder (BLH) LES 3
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Arbeidsomstandigheden Deel 1
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Verdragen en inleiding Europees Recht
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Introductie OHSAS
Bestrijding aan de bron
Vrij verkeer van werknemers
Risicoanalyse van de elektrische installatie
De Richtlijn Drukapparatuur
Lawaai en maatregelen op de werkvloer
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Parametric release Wat is dat?.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Veilig werken met schiethamers
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Lawaai en maatregelen op de werkvloer Het voorkomen van één van de meest voorkomende beroepsziekte.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Onderwerp Gehoorbescherming
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Veilig werken met schiethamers
Omgevingswet en Gezondheid
HANDELSPARTNERS.
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Akoestiek en geluidshinder LES 3
Akoestiek en geluidshinder LES 1
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Veranderopgave handhaving
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy en Leerplicht/RMC
Akoestiek en geluidshinder LES 2
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Privacy en Leerplicht/RMC
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Akoestiek en geluidshinder LES 5 Steve Vanlanduit 18-9-2018 Herhaling titel van presentatie

Overzicht Doel kursus: LES 5 Fysica Het gehoor Meten van het geluid Geluidsbronnen Geluidsreductie : absorptie en isolatie Qualificeren, normeren  wetgeving LES 5 Wetgeving: Gemeenschapsgeluidshinder Lawaai op de arbeidsvloer Geluidsemissie van machines Akoestiek en geluidshinder Les 5

Overzicht Verschillende niveaus van de wetgeving: Op Europees niveau Op Belgisch niveau Op gewestelijk niveau Op provinciaal vlak Op gemeentelijk vlak Akoestiek en geluidshinder Les 5

Wetgeving in Europa Europese richtlijnen Europese normen Normen Men maakt in essentie een onderscheid tussen twee soorten Europese richtlijnen, namelijk: - de economische richtlijnen die een verplichtend karakter hebben en betrekking hebben op het vrije verkeer van goederen, personen, kapitalen, ...Deze richtlijnen leggen maximale eisen op. - de sociale richtlijnen die de minimale eisen vastleggen op het gebied van de arbeidsveiligheid. Zo preciseert bijvoorbeeld de laagspanningsrichtlijn dat men zich binnen het grondgebied van de EG niet mag verzetten tegen het vrije verkeer van elektrisch materieel dat conform een op Europees niveau geharmoniseerde norm is. Zodra bij het opzetten van een richtlijn duidelijk is hoe de essentiële eisen geformuleerd zijn, richt de Europese Commissie een verzoek aan de drie Europese instellingen CEN, CENELEC en ETSI voor het produceren van een samenhangend stel geharmoniseerde normen. Dit verzoek gaat gepaard met een zogenaamd mandaat, wat eveneens inhoudt dat er een financiële vergoeding wordt gegeven aan de desbetreffende instelling. Normen die binnen een dergelijk mandaat zijn geproduceerd worden na publicatie in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschap geharmoniseerde normen. Als een fabrikant voldoet aan de betreffende geharmoniseerde normen verkrijgt het product het zogenaamde “vermoeden van overeenstemming”. De autoriteiten van de landen in de EER moeten zo’n product dan beschouwen als zijnde in overeenstemming met de essentiële eisen van de richtlijn. Het voorgaande wil echter niet zeggen dat producten hieraan verplicht dienen te voldoen. De juridische constructie is zodanig dat men bij het voldoen aan de geharmoniseerde normen geacht wordt te hebben voldaan aan de essentiële eisen van de richtlijn. De fabrikant kan ook kiezen voor een andere technische oplossing bijvoorbeeld omdat hem dat beter uitkomt. Een Europese norm: Is een technisch document. Een norm heeft tot doel de verschillende technische specificaties en werkwijzen vaan alle lidstaten te harmoniseren of éénvormig te maken. Een norm is in principe niet bindend, tenzij hij verplicht wordt opgelegd via een officieel besluit. Het is veeleer een aanbeveling die men al dan niet kan opvolgen. Een Europese richtlijn: Richtlijnen zijn geen verordeningen en geen normen. Het zijn Europese wetteksten waarin doelstellingen worden bepaald. De verschillende EG-lidstaten zijn verplicht deze richtlijnen vóór een vastgestelde datum in hun nationale wetgeving over te nemen. Elk land kan zelf in zekere mate bepalen hoe ze deze doelstellingen van de richtlijnen in nationale wetgeving zullen omzetten. Dit is volledig in tegenstelling tot een verordening, die ongewijzigd in de nationale wetgeving moet worden opgenomen. Normen Economische Geharmoniseerde normen Sociale Akoestiek en geluidshinder Les 5

Overzicht Verschillende richtlijnen m.b.t. lawaai: Richtlijn ‘machines in open lucht’ Richtlijn ‘geluid op de arbeidsplaats’ Richtlijn ‘omgevingslawaai’ Specifieke richtlijnen (o.a. meten van vliegtuiglawaai) Zie: http://europa.eu.int Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 KB 6 maart 2002 (2002-929 BS 12.03.2002) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Eisen voor geluidsemissie voor een brede waaier van materieel voor gebruik buitenshuis Bescherming van de burger Informatie Harmonisatie: voorkomen van de belemmering van het vrije verkeer Materieel in de handel gebracht vanaf 1/1/2002 Ingedeeld in 2 groepen artikel 12 (met limietwaarden) & artikel 13 (zonder limietwaarden) gemeten geluidsvermogenniveau (LWA) gewaarborgd geluidsvermogenniveau (LWA) < toelaatbaar geluidsvermogenniveau Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Artikel 1: Doelstellingen De doelstelling van deze richtlijn is de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende geluidsemissienormen, overeenstemmingsbeoordelingsprocedures, markering,technische documentatie en gegevensverzameling met betrekking tot de geluidsemissie in het milieu door materieel voor gebruik buitenshuis. De richtlijn zal bijdragen tot de goede werking van de interne markt en komt tegelijk de bescherming van de menselijke gezondheid en het welzijn ten goede. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Artikel 2: Toepassingsgebied Deze richtlijn is van toepassing op het materieel voor gebruik buitenshuis dat is genoemd in de artikelen 12 en 13 en omschreven in bijlage I. Deze richtlijn heeft uitsluitend betrekking op materieel dat als een geheel,geschikt voor het beoogde gebruik, in de handel wordt gebracht of in gebruik wordt genomen. Niet-aangedreven hulpstukken die afzonderlijk op de markt worden gebracht of in gebruik worden genomen,vallen buiten deze richtlijn,met uitzondering van met de hand geleide betonbrekers en trilhamers en hydraulische hamers. 2. Deze richtlijn is niet van toepassing op: materieel dat primair bestemd is voor het vervoer van goederen of personen over de weg,per spoor,door de lucht of over waterwegen; speciaal voor militaire en politiedoeleinden of voor nood-hulpdiensten ontworpen en geconstrueerd materieel. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Artikel 3: Definities In de zin van deze richtlijn wordt verstaan onder: d) „geluidsvermogensniveau LWA ”:het A-gewogen geluidsver-mogensniveau in dB,betrokken op 1 pW,zoals omschre-ven in EN ISO 3744:1995 en EN ISO 3746:1995; e)„gemeten geluidsvermogensniveau ”:het geluidsvermogensniveau dat is bepaald aan de hand van metingen die worden verricht overeenkomstig bijlage III;de gemeten waarden kunnen worden bepaald bij één machine die representatief is voor het betrokken type materieel of aan de hand van het gemiddelde van een aantal machines; f) „gewaarborgd geluidsvermogensniveau ”:het geluidsvermogensniveau dat is bepaald overeenkomstig de voorschriften van bijlage III,met inbegrip van de onzekerheden ten gevolge van variaties in de productie en de meetmethoden, en waarvan de fabrikant of zijn in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde verzekert dat het volgens de gebruikte,in de technische documentatie genoemde,technische instrumenten niet overschreden wordt. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Machines artikel 12 compressoren stroomgroepen gazonmaaiers graafmachines dozers dumpers vuilnisverdichters heftrucks kranen ...(in totaal 22) Machines artikel 13 betonmolens koelinstallaties boorinstallaties glasbakken hogedrukspoelers truckmixers houthakselaars vuilnisauto’s heimachines ...(in totaal 41) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Artikel 12: Materieel waarvoor geluidsgrenswaarden gelden Het gewaarborgde geluidsvermogensniveau van het hierna genoemde materieel mag niet hoger zijn dan het toelaatbare geluidsvermogensniveau,vermeld in de volgende tabel van grenswaarden: Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Machines artikel 12 Beoordelingsprocedures alvorens het in handel brengen CE -markering met gewaarborgd Lw aanbrengen op iedere machine schriftelijke EG-verklaring van overeenkomst opstellen opstellen technische documentatie (met metingen) beoordeling tech. doc. door aangemelde instantie periodieke productiecontroles door aangemelde instantie Akoestiek en geluidshinder Les 5

Machines in open lucht: Richtlijn CEE - 2000 - 14 Machines artikel 13 Beoordelingsprocedures alvorens het in handel brengen CE -markering met gewaarborgd Lw aanbrengen op iedere machine schriftelijke EG-verklaring van overeenkomst opstellen opstellen technische documentatie (met metingen) beoordeling tech. doc. door bedrijf zelf fabricant mag zelf de productiecontroles uitoefenen Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer Akoestiek en geluidshinder Les 5

Akoestiek en geluidshinder Les 5

Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : probleemstelling 25-40dB : missen van veel medeklinkers, moeilijk horend leren, milde spraak en taalproblemen 40-65dB : spraak en taalachterstand, leerhandicap, hoort weinig of geen spraak bij een normaal converstatie niveau 65-90dB : Stem pathologie, ernstige leerproblemen >90 dB : zeer ernstig gehoorverlies (doof), stem-spraak karateristiek van een dove. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : probleemstelling Sociale handicap vs. arbeidsongeschiktheid % handicap = voor 500,1000, 2000 Hz gemiddeld (dus handicap vanaf 26dB, 100% bij 93dB) voor 1000, 2000, 3000 Hz gemiddeld (dus handicap vanaf 36dB) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : probleemstelling Fonds voor beroepsziekten: http://socialsecurity.fgov.be/fmpfbz/ Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : probleemstelling 80dB(A) : na 10 jaar 10% tussen 25 en 40dB verlies bij 4kHz Minder dan 80 dB : geen gehoorschade ISO 1999:1990 Acoustics -- Determination of occupational noise exposure and estimation of noise-induced hearing impairment Abstract Prescribes a practical relation for these quanitities expressed as A-weighted noise level in dB and duration of exposure within a normal working week (40 hours) and the percentage of personnel that is to be expected to obtain a raised hearing threshold of 25 dB or more as a result of this exposure, averaged from 500, 1000 and 2000 Hz. http://www.measure.demon.co.uk/Acoustics_Software/h_loss.html http://www.iso.ch Luchtgeluid vs. contactgeluid. (Vb. Wasmachine doet kader trillen, bezemsteel op vloer) Direct vs. flankerend geluid (omweggeluidtransmissie) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : probleemstelling Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : ARAB reglementering Vroegere wetgeving : ARAB Strijd tegen hinder : maatregelen treffen om lawaai en trillingen bij de bron te verminderen zoniet aangepaste beschermingsmiddelen. ev. pauzes invoeren Voorkomingsbeleid : Werkomstandigheden aanpassen aan de mens. Arbeidsklimaat : Luchtververser mag geen geluid of trillingen veroorzaken die een ongemak kunnen vormen Individuele beschermingsmiddelen : Werkgever staat in voor levering, onderhoud, vernieuwing, herstelling. Werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemers ze gebruiken. De werknemers moeten ze (op gepaste wijze) gebruiken. Geneeskundig en gezondheidstoezicht : Audiogram binnen 3 maanden na blootstelling (daarna jaarlijks) blootstelling = 90dBA/werkweek, halveringsregel 5dB Akoestiek en geluidshinder Les 5

Vroegere EG reglementering Vroegere wetgeving : EG richtlijn 86/188/EEG (KB 26.09.’91 BS 14.11.1991) “Betreffende de bescherming van werknemers tegen de risico's van blootstelling aan lawaai op het werk” Werknemers beschermen tegen gevaren uit blootstelling aan lawaai op het werk Alle werknemers, behalve scheepvaart en luchtvaart Geluid wordt beoordeeld en zo nodig gemeten Steekproef moet representatief zijn voor de dagelijkse blootstelling van werknemers Werknemers en/of vertegenwoordigers worden betrokken bij de beoordeling De gegevens worden geregistreerd en bewaard De arbeidsarts en de vertegenwoordigers van de werknemers hebben toegang tot de gegevens http://europa.eu.int/eur-lex/nl http://www.just.fgov.be/doc/rech_n.htm Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : Vroegere EG reglementering Dagelijkse blootstelling van een werknemer aan geluid: Oorhoogte Afwezigheid van persoon Corrigeren voor lichaam persoon Zonder gehoorbescherming Weekgemiddelde: Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : Vroegere EG reglementering >85dB(A) of 140dB piek (200Pa) : Werknemers krijgen voorlichting (en ev. opleiding) omtrent gevaren, genomen maatregelen, beschermingsmaatregelen, beschermingsmiddelen, controle van gehoorfunctie. Verstrekking van gehoorbeschermingsmiddelen In voldoende aantallen Door de werkgever Werknemers betrokken bij de keuze Resultaten van de geluidsbeoordeling en uitleg over de betekenis. Aanduiding van zones met geluidsbescherming Recht op controle van het gehoor indien de niveaus niet tot lager dan 85dBA te reduceren zijn (de gegevens worden bewaard en de werknemers hebben inzage in de resultaten). Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : Vroegere EG reglementering >90dB(A) of 130dB piek : Oorzaken identificeren + oplossing om blootstelling te verminderen (‘programma van maatregelen’)? Werknemers ontvangen informatie over de overschrijding en de maatregelen. Passende signalering en toegang beperkt indien rederlijkerwijze mogelijk. Gehoorbeschermingsmiddelen moeten worden gebruikt. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Gehoorbeschermingsmiddelen Oorkap Oordop Oorprop Oorbeugel Akoestiek en geluidshinder Les 5

Gehoorbeschermingsmiddelen Keuze van gehoorbeschermingsmiddelen : Demping : Oorprop: demping 10 - 15 dB(A) Gehoorkappen: demping 15 - 30 dB(A) Otoplastieken: demping 15 - 25 dB(A) Comfort Klimaatomstandigheden Aard v.d. werkzaamheden (vrije ruimte) Duur van de blootstelling Noodzaak en voor het dragen Medische problemen CE certificatie? Communicatienood Compatibiliteit met andere beschermingsmiddelen Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn 8 Feb ’93 : voorstel van de Commissie Later (‘94) advies van het Europees Parlement + amendementen door de commissie. 1997 Europees Parlement wettelijke bevoegdheid : herbevestiging van het advies van ’94. Opsplitsen trillingen-lawaai : 6-7-2002 Richtlijn 2002/44/EG (trillingen) Gemeenschappelijk Standpunt 2002/C 45 E/02 (lawaai) van de Raad “Betreffende de minimumvoorschriften inzake gezondheid en veiligheid met betrekking tot de blootstelling van werknemers aan de risico’s van fysische agentia (lawaai)” Feb. 2002 : Amendementen op het gemeenschappelijk standpunt door het EP met advies van de Commissie : meer bescherming van de werknemers. 6 februari 2003: Richtlijn 2003/10/EG 16 januari 2006: omgezet in Belgische Wetgeving (BS 15-02-2006) dikke wanden (isolatie groot, absorptie klein) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn AFDELING 1: Algemene bepalingen Doel en toepassingsgebied Definities: piekgeluidsdruk (Ppiek ):maximumwaarde van de „C ”-frequentiegewogen momentane lawaaidruk; dagelijkse blootstelling aan lawaai (LEX,8h ): ISO 1999:1990 wekelijkse blootstelling aan lawaai (LEX,8h ): ISO 1999:1990 Grenswaarden: LEX,8h = 87dB(A) en Ppiek = 200 Pa (140 dBC) Rekening houdend met demping van gehoorbeschermingsmiddelen. Bovenste actiewaarde: LEX,8h = 85dB(A) en Ppiek = 140 Pa (137 dBC) Géén rekening houdend met demping van gehoorbeschermingsmiddelen. Onderste actiewaarde: LEX,8h = 80dB(A) en Ppiek = 112 Pa (135 dBC) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn AFDELING 2: Verplichtingen van de werkgevers Bepaling en beoordeling van de risico’s: indien nodig meten van de geluidsniveaus Metingen worden uitgevoerd door deskundigen en dienen te worden bewaard voor later consultatie. Risicobeoordeling: Niveau, aard en duur van de blootstelling Grenswaarden en actiewaarden Gevolgen voor personen die tot een gevoelige risicogroep behoren Wisselwerking tussen lawaai en trillingen of ototoxische stoffen? Wisselwerking tussen lawaai en waarschuwingssignalen Lawaaiemissie van de arbeidsmiddelen Uit gezondheidtoezicht verkregen informatie Beschikbaarheid van gehoorbescherming met voldoende dempende werking Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn Maatregelen ter voorkoming of vermindering van de blootstelling Risico’s worden weggenomen of aan de bron tot een minimum beperkt (‘preventieprincipes’) Alternatieve werkmethoden Andere arbeidsmiddelen Ontwerp en indeling van de werkplek Opleiding en voorlichting over het gebruik van de arbeidsmiddelen Technische maatregelen ter beperking van lawaai (isolatie, absorptie, demping) Passende onderhoudsprogramma’s voor de arbeidsmiddelen Organisatie van de arbeid (beperking van de duur, rustpauzes) Zone waarbij overschrijding van de bovenste actiewaarde: signalisatie. Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn Persoonlijke gehoorbescherming enkel indien de risico’s niet op een andere manier kunnen voorkomen worden. Onderste actiewaarde overschreden: beschermingsmiddelen worden ter beschikking gesteld. Bovenste actiewaarde overschreden: beschermingsmiddelen moeten worden gedragen. Selectie van de gehoorbeschermingsmiddelen zodat gehoorbeschadiging wordt geband. De werkgever doet zijn best om het dragen van gehoorbeschermingsmiddelen te verzekeren. Beperking van de blootstelling Het blootstellingsniveau mag nooit de grenswaarde overschrijden. Zoniet: onmiddellijke maatregelen om het niveau te reduceren, de redenen van overmatige blootstelling wordt vastgesteld, beschermings- en preventiemaatregelen worden aangepast. Voorlichting en opleiding van de werknemers (indien niveau > onderste grenswaarde) Raadpleging en deelneming van de werknemers (beoordeling van gevaren, genomen maatregelen, individuele gehoorbeschermingsmiddelen). Akoestiek en geluidshinder Les 5

Geluid op de arbeidsvloer : nieuwe Europese richtlijn AFDELING 3: Diverse bepalingen Gezondheidstoezicht (indien niveau > bovenste grenswaarde) Afwijkingen (aard van het werk  risico’s voor de veiligheid) Technische wijzigingen (nieuwe inzichten m.b.t. lawaai) Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid: probleemschets Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid : probleemschets Invloed van geluid op: De werkprestatie: alertheidstoestand, mentale functies, Slaapverstoring www.vlieghinder.nl Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid gemeenschap: Vlarem Wie is wie? Vlaams Ministerie Het centraal gezichtspunt van de MiNa-Raad is het natuur- en het milieubelang. De MiNa-Raad geeft adviezen ten behoeve van de Vlaamse regering en van de Vlaamse Raad over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het leefmilieu en/of het natuurbehoud. http://www.mina.be/vlarem-teksten.html AMINAL: Administratie voor Milieu-, Natuur-, Land- en Waterbeheer Vlarem 1 Vlarem 2 Akoestiek en geluidshinder Les 5

het milieuvergunningenbeleid de handhaving van de milieuwetgeving AMINAL: het milieuvergunningenbeleid de handhaving van de milieuwetgeving de voorbereiding en implementatie van de Europese milieuregelgeving. het beheer van bossen, parken, natuurgebieden en het agrarisch gebied het integraal waterbeheer milieu-educatie en informatiebeheer Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid gemeenschap: Vlarem 1 Art. 59. § 1. Om het in artikel 61 bedoelde bekwaamheidsbewijs te bekomen dienen de agenten van de gemeentelijke politie en de technische ambtenaren van de gemeenten de hierna omschreven opleiding te volgen: 1° Theoretisch onderricht: b) twaalf uren theoretisch onderricht aangaande de grondbeginselen inzake geluidshinder, en inzonderheid inzake: elementaire fysische begrippen in verband met de geluidsleer; geluidsgrootheden en -begrippen; gehoor, gehoorschade, effecten van lawaai, geluidshinder; begrippen van lawaaibeheersing; meettechnieken en apparatuur; geluidsreglementering; Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid gemeenschap: Vlarem 2 Vlarem II decreet Vlarem I & Vlarem II Vlarem II 31 juli ’95, sindsdien 19 wijzigingen door Vlaamse regering Geluid in Vlarem : Deel 1, Hoofdstuk 1.1 Definities Geluid Deel 1, Hoofdstuk 1.2 Erkende Milieudeskundigen Geluid en trillingen Deel 2, Hoofdstuk 2.2 Milieukwaliteitsnormen voor geluid… Deel 4, Hoofdstuk 4.5 Beheersing van geluidshinder Deel 5, Hoofdstuk 5.57 Vliegvelden Deel 6, Hoofdstuk 6.7 Niet ingedeelde muziekactiviteiten Bijlagen 2.2.1, 2.2.2, 4.5.1, 4.5.2, 4.5.3, 4.5.4, 4.5.5, 4.5.6, 4.5.7 Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid : Vlarem 2 Milieukwaliteitsnormen Beoordelingsniveau? Meetomstandigheden Meetprocedures Meetplaatsen Richtwaarden: Afhankelijk van gebied en tijdsstip Aard v.h. geluid Binnenhuis Evaluatie : beslissingsschema Evaluatieprocedure bestaand bedrijf Evaluatieprocedure nieuw bedrijf Evaluatieprocedure binnenshuis Sanering? Bronnen identificeren d.m.v. geluidsvermogen per octaaf of terts Directiviteit van de bron wordt nagegaan Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid : Europese richtlijn Motivering Europese Richtlijn CEE/2002/49 Geluidshinder één van de belangrijkste milieuproblemen Ontbreken betrouwbare gegevens Geen vergelijking mogelijk tussen geluidsbronnen Omgevingslawaai Omgevingsgeluid = geluid buitenshuis veroorzaakt door menselijke activiteit inclusief : wegverkeer spoorwegverkeer luchtverkeer locaties van industriële activiteiten Akoestiek en geluidshinder Les 5

Doelstellingen Europese richtlijn CEE/2002/49 Harmoniseren van lawaai-indicatoren en beoordelingsmethoden (LDEN ,Lnacht ) Maken van lawaaikaarten Het maken van actieplannnen Het openbaar maken van deze gegevens Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid : Europese richtlijn Richtlijn 2002/49/EG: http://europa.eu.int/eur-lex/nl Doelstellingen: Vaststelling van de blootstelling aan omgevingslawaai: geluidsbelastingskaarten voor Lden en Lnight Akoestiek en geluidshinder Les 5

Omgevingsgeluid : Europese richtlijn Termijnen: 30 juni 2007: > 250.000 inwoners agglomeraties > 250 000 inwoners wegverkeer > 6 miljoen voertuigen/jaar spoorwegverkeer > 60 000 treinen/jaar luchthavens > 50 000 bewegingen / jaar 30 juni 2012: alle agglomeraties agglomeraties > 100 000 inwoners wegverkeer > 3 miljoen voertuigen/jaar spoorwegverkeer > 30 000 treinen/jaar Door berekening of meting Voorlichting van het publiek over omgevingslawaai en de effecten daarvan Actieplannen door lidstaten om omgevingslawaai te voorkomen of beperken 18 juli 2008: > 250.000 inwoners 18 juli 2013: alle agglomeraties Akoestiek en geluidshinder Les 5

Bepalingsmethoden in CEE/2002/49 Vliegtuiglawaai ECAC.CEAC Doc. 29 van 1997 Wegverkeerslawaai NMPB-Routes-96 (Frankrijk) Spoorwegverkeer Reken- en Meetvoorschriften Railverkeer 1996 (VROM) in Nederland Industrielawaai Overdrachtsberekeningen (ISO 9613-2) Bepaling geluidsvermogenniveau (input data) : ISO 8297 - 1994 - omhullende lijn rond zone, ISO 3744 - 1995 - omhullend oppervlak, ISO 3746 - 1995 - omhullend oppervlak Metingen : ISO 1996-1, ISO 1996-2 Akoestiek en geluidshinder Les 5